ENRU

Світлофори не винні: чи потрібен жовтий

11f6e8317dfc0b455
Жовтий сигнал світлофора на проспекті в Києві, 19 квітня 2018 року Фото: В'ячеслав Ратинський/УНІАН

Після резонансної смертельної ДТП 17 квітня у Кривому Розі, в Україні вкотре взялися переглядати правила дорожнього руху.

Заступник міністра інфраструктури Юрій Лавренюк запропонував скасувати жовтий сигнал світлофора в Україні, спровокувавши дискусію.

«Прем'єр-міністр підтримав моє звернення та доручив Мінінфраструктури, МВС, Національній поліції, Укравтодору та Укртрасбезпеці, опрацювати питання щодо скасування жовтого сигналу світлофора, та, в разі необхідності, винести відповідне питання на засідання уряду […] Багато країн у світі відмовляються від жовтого сигналу світлофора, має бути лише червоний і зелений, і найжорсткіша відповідальність за порушення проїзду на заборонний сигнал!»написав Лавренюк у Facebook.

Щоправда згодом, після масового поширення цієї інформації та коментарів невдоволених, заступник міністра відредагував допис, пояснивши, що скасовувати жовтий сигнал ніхто не збирався, йшлося про миготливий жовтий, який свідчить про небезпечне нерегульоване перехрестя. А фразу «має бути лише червоний і зелений» з допису взагалі видалив.

Громадське вирішило розібратися, чи доцільно було б дійсно прибрати жовтий з українських світлофорів.

Світлофори в Києві, 19 квітня 2018 року Фото: В'ячеслав Ратинський/УНІАН

Чи справді зменшилася б кількість аварій?

Перші світлофори в сучасному розумінні дійсно були двофазними. Їх установили в американському Клівленді в 1914 році. А вже в 1920-му на світлофори Нью-Йорка та Детройта для зручності додали жовтий сигнал.

Згідно з ПДР України (8.7.3 пункт ґ), «жовтий забороняє рух і попереджає про наступну зміну сигналів». Часто водії, допустивши ДТП на перехресті, виправдовуються, що їхали на жовтий, помилково вважаючи, що на жовтий їхати можна.

Алгоритм роботи українських світлофорів не передбачає одночасного вмикання жовтого сигналу з різних боків перехрестя. Тобто жовтий перед зеленим з одного боку ввімкнеться лише тоді, коли з протилежного вже горить червоний.

Конвенція про дорожні знаки та сигнали

Першою і найголовнішою проблемою, яка спіткала б українців у разі реформування світлофорів, виникла при виїзді за кордон на машині або спробі орендувати автівку в іншій країні. Річ у тім, що наявність жовтого сигналу світлофора прописана у Віденській конвенції про дорожній рух та Конвенції про дорожні знаки та сигнали 1968 року, які ратифіковані Україною.

Відмова від звичного трифазного регулювання дорожнього руху зробила б Україну першою державою, яка вийшла із цих Конвенцій. Це спричинило б проблему з кермуванням для українців щонайменше в 73-х країнах світу.

 

Чи є країни без жовтого?

Відповідь на це питання — «так», але вона була б неповною без «але».

Приміром, у Китаї, Індії, Таїланді та деяких інших країнах на світлофорах немає жовтого сигналу, натомість установлений таймер, який веде відлік до зміни сигналу. Складно підрахувати, скільки б коштувало обладнання всіх українських світлофорів таймерами.

У деяких країнах, зокрема, у Великій Британії, замість жовтого використовується помаранчевий, але функція в нього та сама. Це робиться для людей із вадами зору, наприклад, дальтонізмом. Помаранчевий розрізняє більше людей, ніж жовтий. Із цих же міркувань зелений містить відтінок синього.

Чому саме червоний, жовтий та зелений?

Кольори для світлофора вибрані не випадково. При виборі конструктори керувалися не лише емоційними факторами, але й законами фізики. Річ у довжині хвилі — промені світла різних кольорів по-різному поширюються в атмосфері. Промені червоного світла мають найбільшу довжину хвилі й розповсюджуються з найменшими втратами. А отже й у темряві або навіть тумані їх видно на значній відстані. Жовте світло поширюється гірше за червоне, але краще за зелене.

/Юлія Товстоліс