Чим нова NOVA OPERA? Розповідають творці опер «IYOV» і «Вавилон»

Watch on YouTube

Музична формація NOVA OPERA існує вже два роки. Початок їй дав Владислав Троїцький з імпровізаційною оперою «Коріолан». Восени 2015—го року приєдналися композитори Роман Григорів та Ілля Разумейко.

NOVA OPERA — це не сталий колектив, а вільна формація, в яку для роботи над новим твором часом запрошують нових музикантів, вокалістів, акторів. За два роки колектив створив три мультижанрові опери.

Що поєднується в музиці від NOVA OPERA, хто її виконує та що відрізняє ці твори від опери класичної, розповіли автори музики Роман Григорів та Ілля Разумейко.

Роман Григорів в опері-цирку «Вавилон». Фото: Анастасія Телікова

    Роман Григорів — композитор, музичний керівник        Національного президентського оркестру, член Cпілки композиторів України.

   Ілля Разумейко — композитор, автор електронної, вокальної музики, студент Віденської консерваторії.

Ілля Разумейко: Можна сказати, що Влад Троїцький зробив нас оперними композиторами. До того ми опер не писали і музичним театром займалися десь-колись, а він як режисер і продюсер допоміг нам стати на ниву оперного виробництва.

Мар'яна Головко в опері-цирку «Вавилон». Фото: Анастасія Телікова

Роман Григорів: За останній рік ми написали «IYOV», зробили його апгрейд, написали сонОперу «непрОсті», зробили її апгрейд, написали і зробили прем’єру опери-цирку «Вавилон», і вже працюємо над наступною — оперою-жах «Гамлет». Тобто за рік ми створили три опери.

ОПЕРА-РЕКВІЄМ «IYOV»

твір для препарованого рояля, шістьох вокалістів, віолончелі та ударних

Виконання опери-реквієму IYOV. Фото: Денис Овчар

Ілля Разумейко: Опера-реквієм «IYOV» — наш найбільш академічний проект. Там у нас є латинські тексти, історія з Біблії. Він такий сакральний, пафосний, духовний.

Роман Григорів: Безумовно, швидкість впливає на якість. Ми це написали і ми все перетравили, але ще нашим бійцям, тобто артистам, треба пройти цей шлях перетравлювання інформації, музичного матеріалу, тобто звичайний репетиційний процес іще попереду.

    Відео «IYOV. Опера на межі»

Ілля Разумейко: У нас зазвичай такий класичний склад камерної опери: кілька інструментів, кілька солістів і з ними дуже зручно працювати, тим більше, що ми з Ромою теж граємо на роялі та контрабасі.  У нас є така композиція, яка більш академічна, коли ми з Романом сидимо вдома і пишемо музику, а є відкриті репетиції, коли всі приходять і ми просимо знайти якусь нову фарбу голосу або поімпровізувати під певний музичний супровід. Власне, цей пошук — це найцікавіше і так народжуються найцікавіші теми, моменти того, що ми називаємо новою оперою.

Склад виконавців формації NOVA OPERA:

Мар’яна Головко — сопрано

Анна Марич — сопрано

Руслан Кірш — баритон

Андрій Кошман — баритон

Євген Рахманін — бас

Жанна Марчинська — віолончель

Андрій Надольський — ударні

Ілля Разумейко — рояль

Роман Григорів — диригент, контрабас

Ілля Разумейко: Людський голос невичерпний. Ми думаємо, що музика майбутнього — саме вокальна музика. Кожну людину, кожного вокаліста можна розкрити, тож наша задача — вивести тих академічних співаків, які в нас є за рамки школи, яку вони отримали. Часом ми використовуємо і хоровий спів, і класичний, але знайти щось нове — це наша мета.

Бо приходять вокалісти, які вчилися в консерваторії і кожен хоче проспівати арію, показати свій голос, свою високу ноту «фа» чи свій «соль бемоль»... І нам доводиться пояснювати, що NOVA OPERA — це не красива арія, де можна показати «фа дієз», а це пошук нового звуку, нового образу.

ОПЕРА-ЦИРК «ВАВИЛОН»

вистава на межі вокального та сценічного жанру, що розповідає історію Вавилонської вежі зі Старого Завіту та апокаліптичного Вавилона сучасності

Опера-цирк «Вавилон». Фото: Володимир Шуваєв

Ілля Разумейко: В цій опері весь наш колектив зображає рок-зірок. Але рок-концерт, який ми робимо — це лише умовна форма, як велика музична цитата.

Андрій Кошман в опері-цирку «Вавилон». Фото: Анастасія Телікова

Роман Григорів: Плануємо далі писати. Ну, спробуй зупинитися, коли ти пишеш опери — все, машина вже їде. У формації NOVA OPERA є кілька варіантів розвитку. Найкращий — це залучення інших вокалістів, інструменталістів, навіть композиторів. Тоді ця формація буде жити.

   Відео з відкриття ГОГОЛЬFEST

Ілля Разумейко: Що таке опера, зараз не можна сказати однозначно. Цей жанр уже давно розширився, є рок-опера, електро-опера, техно-опера і т.д. Звичайно, завжди є консервативний глядач чи критик, який скаже, що ми не відповідаємо критеріям жанру або вони хотіли побачити  в якості опери щось інше.

сонОпера «непрОсті»

нічний перформанс за мотивами однойменного роману Тараса Прохаська. Текст читає сам автор, музика починається опівночі і триває до світанку

Тарас Прохасько під час виконання сонОпери «непрОсті». Фото: Артем Галкін

Ілля Разумейко: На цих концертах наші глядачі сплять, тому ідея в тому, що люди не бачать нас як артистів. Тоді ти зовсім по-іншому граєш, співаєш, це інший стан — інтимне камерне переживання».

   сонОпера «непрОсті»: як роман Тараса Прохаська перетворився на оперу 

Ілля Разумейко: До нас є багато запитань від глядачів від критиків: «Де у вас опера?», «адже має бути якийсь сюжет», «мають люди співати оперним голосами» тощо. Але ми тому і називаємося NOVA OPERA — бо хочемо людям показати щось незвичне. Ці запитання і є доказами того, що ми розширюємо кордони цього жанру.