«Довибори в Чернігові відмінити неможливо» - голова ЦВК
Голова Центральної виборчої комісії України Михайло Охендовський в інтерв'ю Громадському телебаченню пояснив, чому довибори на 205-му окрузі неможливо відмінити, незважаючи на значні порушення під час виборчої кампанії.
В Україні мажоритарна система не працює
На жаль, вибори 2014 року не стали ефективним щепленням проти подібних порушень і на майбутнє. Якраз наслідки цієї ситуації ми спостерігаємо в 205-му виборчому окрузі у місті Чернігів.
Я уже неодноразово висловлював свою позицію, яку поділяють і багато моїх колег - членів Центральної виборчої комісії, що ця ситуація спричинена якраз тим компонентом нашої виборчої системи, за яким зараз будуть обиратись народні депутати в Чернігові. Це мажоритарний компонент нашої змішаної виборчої системи.
Якщо, скажімо, у Німеччині точно за такою виборчою системою абсолютно спокійно, вільно, прозоро відбуваються вибори до Бундестагу, то в Україні ця система, на даний момент, не працює. Я думаю що для наших законодавців це буде черговим попередженням про те, що необхідно якомога швидше змінювати закон, за яким будуть обиратись народні депутати України наступного скликання.
Мажоритарний компонент викликає спокусу використовувати ресурси в обмін на голоси виборців
Який аргумент висувається прибічниками використання цієї системи? Насправді їх не багато. Це аргумент наближенності депутата до виборців, зв'язку між виборцем і депутатами і певного зобов'язання депутата регулярно звітувати перед виборцями за свою роботу.
Але зараз, саме на цьому етапі розвитку нашого суспільства, мажоритарний компонент викликає спокусу у деяких кандидатів використати наявні у них ресурси.
З іншого боку, враховуючи той стан, в якому зараз перебувають наші громадяни, виборці, це спричиняє і той факт, що окремі виборці не можуть відмовитись від тих матеріальних благ, які кандидати пропонують їм в обмін на їхні голоси на виборах.
Безумовно, що у цивілізованій країні це є не припустимим. Безумовно, це впливає на імідж України як держави, яка дійсно здатна проводити вільні і чесні вибори. Ми неодноразово це підтверджували. Але такі випадки, точечні.
Насправді, в окремих одномандатних виборчих округах суттєво, на мій погляд, дискридитують імідж нашої держави на міжнародній арені з точки зору можливості забезпечення і дотримання міжнародно визнаних виборчих стандартів і дотримання українського законодавства під час проведення виборів.
На 205-му окрузі рекордний розмір бюлетеня - один метр
Це абсолютно звичайний виборчий округ який, за своїми розмірами достатньо малий, там всього 83 виборчих дільниці, трошки більше 149-ти тисяч виборців.
То порівняно з іншими виборчими округами він дійсно є малим, там немає сотень виборчих дільниць. Це частина міста Чернігова.
Всі дільниці розташовані на достатньо близькій відстані одна від одної. З точки зору інфраструктури готувати вибори там було достатньо легко.
Тільки агітаційний компонент підготовки виборів, сама виборча кампанія, і спричинила суттєве занепокоєння Центральної виборчої комісії. Сподіваюсь, що і інших державних органів. А організаційна підготовка виборів була абсолютно простою, стандартною і ніяких надзвичайних дій від Центральної виборчої комісії, в цьому окрузі, не вимагалося.
Єдине, на що можна було б звернути увагу, з точки зору організаційно-технічних заходів по підготовці цих виборіа, це розмір виборчого бюлетеня - він дорівнює одному метру. Це рекордний розмір виборчого бюлетеню, ніколи на українських виборах таких розмірів ще не було.
Такий розмір спричинений дуже великою кількістю кандидатів, які були зареєстровані для участі в цих виборах. На момент завершення реєстрації їх було 127, зараз, участь у балотуванні продовжують 91 кандидат у народні депутати України.
Останній раз в Україні реєстрацію кандидата у депутати скасовували 13 років тому
Скасування реєстрації кандидата у народні депутати в останнє в Україні відбулося у 2002 році в окрузі номер 35 це місто Нікополь, Дніпропетровської області.
Тоді, окружні виборчі комісії були наділені повноваженнями розглядати відповідні питання і застосовувати таку санкцію до кандидата, як скасування його реєстрації. Ніколи більше, після 2002 року, вже 13 років, подібних рішень на загальнонаціональних виборах не приймалося.
З одного боку, я безумовно розумію, що попередження, як єдиний засіб правового впливу відносно кандидата, який є у розпорядженні Центральної виборчої комісії, а кількість таких попереджень не обмежена законом і жодна кількість отриманих попереджень не є підставою для прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата - попередження не є достатньо дієвим засобом впливу на кандидата з боку виборчої комісії.
З іншого боку, я безумовно, не хотів би, щоб найближчім часом у нашому законодавстві були повернені ті норми, від яким ми вже 13-ть років як відмовились, щодо можливості скасування реєстрації кандидатів.
Безкарність - спокушає порушувати закон
Ми розуміємо, що така певна безкарність з одного боку спокушає кандидатів порушувати закон, а з іншого боку, є ж інші засоби впливу.
Кандидат підкуповує виборців не сам, він не особисто роздає гроші. Якщо б ті люди, які залучені до процесу підкупу виборців, злали б що їх також чекає кримінальна відповідальність як і кандидата, за дорученням якого вони діють, я думаю, що це було б достатньо дієвим засобом в першу чергу запобігання правопорушенням.
У правоохоронних органів є відповідна стаття кримінального кодексу - 160-та про підкуп виборців, є відповідний арсенал засобів для оперативного реагування на подібні випадки, порушення кримінальних проваджень, розслідування відповідних справ. І якщо, хоча б в якомусь випадку, той чи інший кандидат, особи, які діють за його дорученням були притягнуті до кримінальної відповідальності за подібні дії, я думаю, це було б надійним запобіжником проти використання подібної практики у майбутньому. Арсенал засобів який є у нашому законодавстві для боротьби з такими проявами він достатньо великий.
ЦВК не є правоохоронним органом
Центральна виборча комісія не є правоохоронним органом. Нам цих засобів не потрібно. Якщо б зараз повернулись норми про можливість скасування реєстрації кандидатів у виборче законодавство, я не виключаю того, що вони б могли і свавільно використовуватись і виборчими комісіями і судами для боротьби з кандидатами неугодними для тої чи іншої влади.
Не має значення хто при владі - має значення підхід держави. Уже 13-ть років підхід нахої держави полягає в тому, що ми не допускаємо скасування реєстрації кандидатів. Це ж не виключає можливість притягнення кандидатів до адміністративної або кримінальної відповідальності.
Нам ще доведеться проводити такі вибори
Нам ще доведеться проводити проміжні вибори абсолютно очевидно. Якщо у цій Верховній раді будуть достроково припинені повноваження депутата, обраного в одномандатному окрузі, будуть такі самі проміжні вибори в мажоритарному виборчому окрузі за мажоритарною виборчою системою.
Нам доведеться ще проводити такі вибори. Так от якби ми зараз встановили б надійні запобіжники проти подібних правопорушень, а ці запобіжники можуть бути тільки в свідомості виборця, в свідомості кандидата, який балотується на цих виборах, я думаю, це було б достатньо дієво. А повертати можливість скасування реєстрації, мені здається не потрібно.
Кримінальна відповідальність за підкуп виборців існує
Кримінальна відповідальність - вона існує, просто треба застосовувати ті заходи реагування, які вже передбачені законодавством. Адже і на виборах 2014 року і на попередніх виборах, Центральна виборча комісія неодноразово зверталась до правоохоронних органів отримуючи повідомлення, скарги про випадки підкупу які мали місце в тому чи іншому виборчому окрузі. Ці повідомлення, я сподіваюсь, продовжують розслідуватись правоохоронними органами, але результатів реагування на ці повідомлення ми поки що не побачили.
У нас немає скарг про порушення на 205-му окрузі
В Центральну виборчу комісію не надходили належним чином оформленні скарги, які б могли дати підстави для розгляду відповідних питань на засіданнях комісії.
По-друге, в Центральній виборчій комісії немає рішень судів, наявність який є обов'язковою передумовою для оголошення кандидату попередження за підкуп виборців. І якраз оця ситуація, коли, з одного боку, засоби масової інформації заповнені повідомленнями про те що відбувається в цьому окрузі ( у 205-му окрузі міста Чернігів - ред.) , з іншого боку - у нас немає скарг, немає рішень судів.
Якраз оця ситуація і спричинила те, що за власною ініціативою, Центральна виборча комісія розглянула відповідне питання на своєму засіданні. Безумовно, ця постанова про звернення до правоохоронних органів вона є деперсоніфікованою вона і не може бути іншою. Оскільки, юридично, на цей момент, ще не встановлено, що саме такий то кандидат здійснював підкуп виборців у цьому виборчому окрузі.
До рівня політичної культури, якою можна пишатися, нам ще далеко
Кандидати мають, все ж таки, в першу чергу, розглядати себе як громадян цієї держави. Якщо вони себе називають патріотами, вважають себе патріотами, а зараз патріотом, я думаю, ваажає себе практично кожен громадянин нашої держави, то необхідно думати про те, що ті форми і засоби якими кандидат веде свою агітаційну кампанію, оцінюються те тільки виборцями, які за нього згодом будуть голосувати. Або проти нього будуть голосувати, це також не виключено. А ці форми і засоби оцінюються і всім українським суспільством і вони оцінюються безумовно на міжнародній арені.
Те що відбулося сьогодні - воно вже в youtube, це може побачити весь світ. Якщо Україна демонструє що на наших виборах таке є можливим з одного боку, а з іншого боку залишається безкарним, то до того рівня політичної культури, яким би ми могли разом з вами пишатися, в нашому суспільстві ще далеко.
Вибори закінчуються встановленням офіційних результатів
Закон про вибори народних депутатів в Україні передбачає, що результати виборів в окрузі незалежно від кількості дільниць, голосування на яких було визнано не дійсним. Будь-який виборчий процес, одного моменту розпочавшись, закінчується виключно офіційним встановленням результатів виборів.
Ці результати точно будуть встановлені Центральною виборчою комісією у передбачені законом строки. Юридичної проблеми тут немає, тут є аспект дещо інший - аспект легітимності того чи іншого народного депутата, який буде обраний на виборах в 205-му виборчому окрузі 26 липня. Що таке легітимність - це сприйняття повноважень суспільством, готовність суспільства визнати цей результат виборів. Я сподіваюсь, що в цьому питань не буде виникати.
Наскільки обраний кандидат буде сприйнятий суспільством - покаже майбутнє
Якщо правоохоронні органи зможуть вжити ефективних дієвих засобів запобігання правопорушенням, про які повідомлялося протягом останнього тижня, якщо все пройде спокійно, якщо голосування в цьому виборчому окрузі відбудеться відповідно до закону, на виборчих дільницях будуть підраховані голоси і складені протоколи дільничих виборчих комісій, то і результат цих виборів юридично буде бездоганним.
Наскільки він буде сприйнятий суспільством, виборцями цього округу і всім українським народом - покаже майбутнє.
Переможений має привітати переможця
Також сподіваюсь на те, що після проведення голосування, ті кандидати, які будуть переможеними на цих виборах, які не отримають депутатського мандату, зможуть знайти в собі сили визнати перемогу того, який отримає більшість голосів виборців на цих виборах.
Це також елемент політичної культури, на жаль, ще не дуже розвинений в українському суспільстві - переможений має привітати переможця.
- Поділитися: