Генпрокуратура запрацює ефективно, якщо уникати політичних призначень – італійський прокурор
Джованні Кесслер – італіський прокурор, генеральний директор Європейського управління боротьби з шахрайством, який у 2014 — 2015 роках був членом конкурсної комісії, до повноважень якої входило висунення кандидатур на посаду директора Національного антикорупційного бюро України.
В інтерв’ю Громадському Кесслер розповів про перешкоди у боротьбі із корупцією в Україні, зокрема він говорить про двосторонню відповідальність, як державних установ, так і громадян України: «Треба змінювати сприйняття громадян України, аби вони розуміли, що корупція недопустима на всіх рівнях».
За його словами, НАБУ може стати ефективним органом за умови якщо «викриті в результаті розслідувань факти доходитимуть в подальшому до судів та правоохоронних органів».
Джованні, які перешкоди виникають сьогодні в боротьбі з корупцією в Україні?
Насправді, їх є дві. Перша – культурна. Необхідно змінювати звичний спосіб роботи установ, звички людей, які в них працюють. Також треба змінювати сприйняття громадян України, аби вони розуміли, що корупція недопустима на всіх рівнях; що вона негативно впливає на економічний розвиток країни. До того ж корупція є серйозною перешкодою на шляху до утвердження демократії. В країні із загрозливим рівнем корупції, коли вона неконтрольована, не може бути демократичного ладу та підзвітності чиновників суспільству, бо рішення ухвалюються в тіні тими, хто має гроші, а не обраними посадовцями, які б мали це робити.
Ми бачимо, що рішення навіть про те, хто буде антикорупційним прокурором, теж готуються у темряві.
Так, це друга перешкода. Якщо є бажання подолати корупцію, окрім культурних особливостей та звичок, слід владнати й інституційний аспект. Він передбачає створення ефективних органів, які б були в змозі ефективно боротись з корупцією. Такі інституції мають керуватись законом, для них верховенство права має бути понад усе. Це також виклик для України, тому що органи, які є нині, функціонують в старій системі координат, де верховенство права не було пріоритетом. Я маю на увазі як суди, так і правоохоронні органи. Судова система та правоохоронних органів відіграють політичну роль, вони перетворюються в інструмент, який допомагає просувати політичні інтереси.
В Генеральній прокуратурі продовжують працювати люди, які мають далеко не бездоганну репутацію та є причетними до корупційної діяльності.
Така ситуація триває і нині. Приміром, Віктора Шокіна вважають людиною Петра Порошенка, президента України.
Цього я направду не знаю. Не я маю висловлювати свою думку з цього приводу. Насправді, люди, які побудували свою кар’єру за старими правилами, де верховенство права не було головним, де правосуддя мало політичний характер, можуть не пасувати на роль тих, хто буде боротись за верховенство права. Водночас, утвердження верховенства права – надзвичайно важливе для України. В країні мають діяти закони ухвалені в демократичний спосіб, а громадяни мають неухильно їх дотримуватись.
На першому плані не мають бути політичні чи економічні аспекти та домовленості. Вони направду можуть мати вплив, але коли цей вплив стає вирішальним – це найгірший розвиток подій з усіх можливих. Надійні правоохоронні органи, які викликають довіру суспільства, - це те, що потрібно Україні. Тут важливий і кадровий аспект. І в цьому питанні я бачу позитивні, обнадійливі зрушення. Зокрема, я прихильно ставлюсь до ініціативи створення НАБУ. Це лише перші кроки, наразі дуже важливо підтримати його. На мою думку, створення такого органу знаменує початок процесу встановлення верховенства права. Втім, багато роботи ще попереду.
Є думки, що повноваження даного органу обмежені, і він не матиме змоги побороти корупцію, яка є в Україні. Що скажете з цього приводу?
Можна довго дискутувати на цю тему, але я вважаю, що цей орган все ж таки може бути ефективним. Тут важливо залишатись послідовними. Необхідно, аби викриті в результаті розслідувань факти доходили в подальшому до судів та правоохоронних органів. Тому фундаментальна реформа судової системи є також надзвичайно важливою. В ній теж є прив’язка до культурних особливостей.
Треба призначати на посади людей, які відповідають новим цілям встановлення верховенства права в державі. Найкращий спосіб домогтися цього – уникати політичних призначень на керівні посади.
Наприклад, процес переатестації суддів вже запущений. Чи ви були залучені до нього або, можливо, спостерігаєте за ним?
Ні, я не був залучений, однак я чув про переатестацію. Це надзвичайно важливий процес. Дуже важливо, якими будуть майбутні призначення на керівні посади, зокрема на посаду Генерального прокурора.
Ми трохи обговорили інституції, зокрема НАБУ. Однак, що стосується Генеральної прокуратури, там продовжують працювати люди, які мають далеко не бездоганну репутацію та є причетними до корупційної діяльності.
В який спосіб можна створити демократичні органи, які б служили народу України та були ефективними?
На мою думку, є два шляхи. По-перше, можна реорганізувати наявні органи, ставлячи зрозумілі цілі та встановлюючи прозорі правила гри. Це найлегша частина. По-друге, треба призначати на посади людей, в цьому випадку прокурорів, які відповідають новим цілям встановлення верховенства права в державі. Найкращий спосіб домогтися цього – уникати політичних призначень на керівні посади.
- Поділитися: