Культура

Гобелени сучасної Англії: смак, мода і смартфони в роботах Грейсона Перрі

18 лютого, 2017 17:07
Культура/Гобелени сучасної Англії: смак, мода і смартфони в роботах Грейсона Перрі
Зберегти
Вигляд
16 лютого арт-центр «Ізоляція» та «Британська Рада»  відкрили в Києві виставку Грейсона Перрі «Марнославство дрібних відмінностей». Розповідаємо, чим помітний цей британський художник і його серія сучасних гобеленів.

16 лютого арт-центр «Ізоляція» та «Британська Рада»  відкрили в Києві виставку Грейсона Перрі «Марнославство дрібних відмінностей». Розповідаємо, чим помітний цей британський художник і його серія сучасних гобеленів.

Відкриття виставки Грейсона Перрі в арт-центрі «Ізоляція», фото: Олександр Пілюгін

Хто такий Грейсон Перрі?

Грейсон Перрі, sickchirpse.com

• Народився в Челмсфорді, Ессекс, в 1960-му

• У підлітковому віці усвідомив себе трансвеститом. Має жіноче альтер его на ім’я Клер

• В університеті вивчав образотворче мистецтво, після випуску почав брати уроки гончарної справи

• У 1983-му показав першу виставку кераміки, розписаної сценами сексуальної перверсії  

• Першу велику персональну виставку провів у 2002-му в Міському музеї Амстердама, а згодом у лондонській галереї Барбікан

• У 2003-му отримав премію Тернера, одну з найпрестижніших нагород в галузі сучасного мистецтва

• У 2012-му створив серію «Марнославство дрібних відмінностей». Її розробка стала основою для трисерійного документального фільму, що досліджує смак і клас у сучасній Британії

Гравюри 18-го століття і сучасні гобелени

Вперше серію робіт «Марнославство дрібних відмінностей» було показано в галереї Вікторії Міро в Лондоні. Її представниця побувала на відкритті виставки в Києві й розповіла, як гобелени Грейсона Перрі пов'язані з повчальною розповіддю 18-го століття. 

  Ерін Маннс, директорка виставок у лондонській галереї Вікторії Міро

Думаю, однією з речей, що вирізняють Грейсона, є його вибір медіа. Він працює з такими формами, які більшість людей вважали б традиційними, наприклад, керамікою, бронзовими та чавунними виробами, і, звісно, гобеленами. Це не ті напрямки, в яких працює багато сучасних художників. Йому цікаво, як ці традиційні форми, історичні об’єкти можуть нести певне емоційне чи інтелектуальне навантаження.

Кераміка Грейсона Перрі, victoria-miro.com

Грейсона захоплює поняття ідентичності. Ця виставка присвячена смаку і вона значною мірою про те, як оточення окреслює наш естетичний вибір. Сам Грейсон народився в робітничому класі в Ессексі й відчув на собі класову мобільність. Також він трансвестит, що загалом досить відомий факт. Це складає значну частину його ідентичності. І щодо моди: велику роль в його ідентичності трансвестита має перевдягання, тож одяг дуже важливий для нього. Зараз він щороку працює зі студентами, що вивчають моду в Центральному коледжі мистецтва та дизайну імені Святого Мартіна, й вони створюють для нього вбрання.


Грейсон Перрі в образі Клер, фото: Rob Greig, TimeOut

Основою для цієї виставки стала серія гравюр Вільяма Хогарта, що називається «Історія марнотрата». Короткий зміст історії такий: герої переходять від похмурого життя робітничого класу, досягають висот, але їхні життя обриваються трагічно.

Гравюра Вільяма Хогарта з серії «Історія марнотрата», tate.org.uk

Роботи Вільяма Хогарта, створені у 18-му столітті, також включені до цієї виставки, тож можна зіставити оригінальну історію й нову інтерпретацію Грейсона Перрі. В його серії гобеленів Тім Рейквелл народжується в сім’ї робітничого класу, змінює свій соціальний стан, йде вчитися в університет, започатковує технологічну компанію, яку згодом продає Річарду Бренсону за багато мільйонів фунтів стерлінгів. Він стає дуже багатим, має заміську садибу, а потім трагічно гине в автомобільній аварії, що показано в останньому гобелені. Тож певним чином це розповідь про те, як незалежно від того шляху, який герой проходить через багатство, гроші, класові поділи, кожного зустрічає той самий кінець. Тому важливо, що ти робиш у відміряний тобі час.

На першому гобелені протагоніста Тіма Рейквелла показано маленькою дитиною на руках у матері. Він просить уваги, поки вона дивиться в смартфон, пристрій, що проходить через усю серію. До дитини прийшли різні люди. Наприклад, ці двоє чоловіків, що стали на коліна, займаються спортом, відомим, як змішані бойові мистецтва або ж бої в клітках. Це дуже популярний вид спорту на півночі Англії. Герої вкриті густими татуюваннями, що також є означником цієї спільноти. Чоловіки приносять дитині дари. Один із них — футбольна форма місцевої команди. Інший — традиційний шахтарський ліхтар. Тож це певні емблеми культурної спадщини спільноти, в якій народилася ця дитина.

Фрагмент гобелену з серії «Марнославство дрібних відмінностей», artfund.org

Загалом усі люди на гобеленах — це типажі, які трапилися художнику в тому, що він назвав «сафарі по різних племенах смаку в Британії».

Виставка Грейсона Перрі триватиме в арт-центрі  «Ізоляція» до 22 березня. Вхід вільний.

Проект супроводжуватиме освітня програма.

Пов`язані новини