Хочете виправити чийсь фейк у соцмережі? Не варто — ваш співрозмовник, імовірно, почне публікувати ще більше фейків
Виправлення дописів у соцмережах, які містять фейкову чи неперевірену інформацію, не лише не допомагає боротися з її поширенням, а й заохочує автора таких дописів поширювати ще більше фейків та дезінформації.
Такого висновку дійшли науковці з Масачусетського технологічного інституту (МІТ) у дослідженні, оприлюдненому в межах конференції про людський чинник у комп’ютерних системах CHI 2021.
Нове дослідження стало продовженням попередніх розвідок впливу соціальних мереж на людей. В одній із них науковці помітили, що навідне питання щодо точності інформації в новині чи статті спонукало людей більше замислюватися над тим, що вони поширюють.
Тепер науковці з МІТ вирішили перевірити, чи повториться подібний ефект, якщо користувачам соцмереж прямо вказувати на помилки чи фейковість поширених ними дописів.
Для цього вони обрали 11 повідомлень, визнаних фактчекерами як недостовірні: наприклад, про фінансування президентської кампанії Гіларі Клінтон у 2016 році з України або про те, що Дональд Трамп начебто виселив ветерана війни з інвалідністю з будинку.
Також науковці відібрали 2 тисячі акаунтів у Twitter, які поширювали ці неправдиві повідомлення і були репрезентативними за ознаками віку, статі й політичних уподобань.
Після цього дослідники з МІТ створили бота в соцмережі, який автоматично відповідав на твіти з фейками словами «Не певен щодо цієї статті — можливо, вона неправдива» й посиланням на фактчекерський сайт Snopes. Загалом бот розіслав 1 454 такі повідомлення.

З’ясувалося, що користувачі, яких виправляли, стали поширювати ще більше неправдивих повідомлень. Чому так, автори дослідження не знають — припускають, що публічне виправлення діє немов суспільний тиск, якому люди несвідомо опираються.
«Результати дещо розчаровують — було б чудово, якби пряме виправлення змушувало людей виправлятися й поширювати якісні новини! Але воно й підкреслює соціальний характер соцмереж», — пояснив у коментарі Vice співавтор дослідження Девід Ренд.
Тепер у Масачусетському технологічному інституті планують подальші дослідження, щоб зрозуміти, яким саме чином можна спонукати користувачів соцмереж до більш відповідального ставлення до новин, які вони поширюють.
- Поділитися: