ENRU

Смертельні дороги: як боротися з ДТП в Україні?

531be7442debd39b0
На Житомирщині на ділянці траси Київ — Чоп унаслідок ДТП загинули 10 людей, ще 10 — травмовані. Водій автобусу Mercedes Sprinter маршруту «Київ — Рівне» зіткнувся з великогабаритною вантажівкою DAF, 20 липня 2018 року Фото: ДСНС України/УНІАН

Увечері 24 липня в центрі Києва на пішохідному переході водій на смерть збив восьмирічну дівчинку. 23-річний винуватець трагедії намагався втекти з місця аварії, проте його затримала поліція. Чоловікові загрожує до 8 років тюрми із забороною керувати авто протягом 3 років. Невдовзі водію повинні обрати запобіжний захід.

За останній тиждень це не перша резонансна аварія. Лише 20 липня в ДТП загинуло 22 людини. 15 із них були пасажирами маршруток. Що відбувається на українських дорогах та як боротися із тотальним порушенням правил — у матеріалі Громадського.

Причини аварій

Статистика ДПТ, яку наводять у поліції, свідчить — порівняно з минулим роком аварій поменшало. Та їх усе одно надто багато. Основні причини ДТП: перевищення швидкості, порушення правил маневрування, недотримання безпечної дистанції, керування напідпитку, порушення правил проїзду перехресть.

Поліція повідомляє, що за перші шість місяців 2018 року в Україні сталося майже 69 тисяч дорожньо-транспортних пригод. Загинуло 1237 людей, понад 12 тисяч травмовані.

Як пояснив Громадському перший заступник начальника Патрульної поліції Олексій Білошицький, перевищення швидкості — основна причина смертельних ДТП. 20 липня в аварії потрапили маршрутки на трасі Київ — Чоп та Київ — Одеса. В обох випадках маршрутки в'їхали у вантажівки: під Житомиром у ДТП загинуло 10 людей, стільки ж отримали травми, а на Миколаївщині — 5 загиблих, ще 12 людей госпіталізували. Причиною смертей стало саме перевищення швидкості, стверджує Білошицький.

Окрім цього, обидві маршрутки не відповідали правилам перевезення пасажирів. Це були мікроавтобуси, перероблені з вантажних на пасажирські:

«Дуже часто ми бачимо, коли приїжджаємо на місце ДТП, і там подібні транспортні засоби, всі сидіння просто склалися в рядок», — каже Олексій Білошицький.

Перший віце-президент громадської організації «Український Транспортний Союз» Володимир Балін розповідає, що у 2010-2011 роках на нелегальних перевізників припадало чверть усіх ДТП і 40% — найважчих аварій.

«Причини — [висока] швидкість і якість переобладнання. У 2008 році заборонили переобладнання [вантажних автобусів], і ті автобуси, що потрапляють в Україну, вже переобладнані, зазвичай у Польщі. А за документами заходять як автобуси».

Близько п'ятої ранку 20 липня на трасі Київ — Одеса неподалік смт Криве Озеро сталася ДТП. Загинули 5 людей, ще 12 госпіталізували. Рейсовий мікроавтобус Volkswagen, що рухався за маршрутом Одеса — Гомель з білоруською реєстрацією зіткнувся з вантажівкою Фото: ДСНС України/УНІАН

Шляхи вирішення

Після аварій 22 липня міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив, що розпочинається спільний контроль поліції і транспортної інспекції всіх перевізників. У разі, якщо немає ліцензії на комерційне перевезення пасажирів, транспортний засіб конфіскують.

Також перевізник повинен буде сплатити 17 тисяч гривень штрафів.

До того ж, від 1 серпня запровадять електронний кабінет перевізника, до якого матиме доступ сама компанія, трансінспекція й Нацполіція. Там реєструватиметься вся інформація щодо перевізника, його ліцензій, маршрутів, штрафних балів тощо.

«Змінюється перший етап — допуск до ринку. — пояснює Громадському в.о. голови Державної служби з безпеки нацтранспорту В'ячеслав Дідківський. — Ми повинні максимально довести його до директив ЄС. Наступний етап — так званий придорожній контроль, він стане можливим після ухвалення відповідного закону. Третій етап — це контроль безпеки руху на підприємстві. Ну і також потрібна підтримка держави для бодай мінімального оновлення транспортного складу».

У поліції кажуть, що разом зі службою безпеки нацтранспорту регулярно проводять рейди нелегальними маршрутками. Від квітня в Україні проходила операція «Перевізник» — перевірили 185 тисяч автобусів. Виявилося, що 3 тисячі з них були несправними.

Утім, у Нацполіції розраховують і на допомогу самих пасажирів: якщо вони бачать, що автобус несправний, необхідно зателефонувати в поліцію або в службу безпеки нацтранспорту. За словами В'ячеслава Дідківського, щодня фіксується 30-40 подібних звернень. Щоправда в поліцію такі заяви майже не надходять, переконує Олексій Білошицький.

На Житомирщині на ділянці траси Київ — Чоп унаслідок ДТП загинули 10 людей, ще 10 — травмовані. Водій автобусу Mercedes Sprinter сполученням «Київ-Рівне» зіткнувся з великогабаритною вантажівкою DAF з напівпричепом, 20 липня 2018 року Фото: ДСНС України/УНІАН

На думку Володимира Баліна, нелегальних перевізників узагалі не треба допускати до ринку. Для цього мають бути жорсткі санкції, наприклад, конфіскація авто.

Інша не менш важлива причина ДТП — це керування напідпитку або в стані наркотичного сп'яніння. За словами Олексія Білошицького, більшість порушень, зафіксованих під час операції «Перевізник», були саме такими. Водночас штрафи за керування в нетверезому стані виросли ще з 2016 року і сьогодні складають від 10 200 до 40 000 гривень.

Що стосується перевищення швидкості, то в поліції вже пообіцяли найближчим часом повернути на дороги радари контролю швидкості.