Україна гостинна: як розвивається готельний ринок

Watch on YouTube

Торік кількість іноземців, які відвідали Україну, зросла приблизно на 1 мільйон людей — до 14,5 мільйонів. І хоча статистика враховує також і малий прикордонний рух, отож точно сказати, скільки серед них саме туристів складно, але, вочевидь, їх стає більше. Найпопулярніші напрямки — Київ, Львів й Одеса. Як розвивається нині готельний бізнес в Україні, розповідає Громадське.

Хостели

Хостели почали масово з'являтися в Україні під час підготовки до футбольного чемпіонату Євро 2012. Це відносно недорогі номери, схожі на кімнати в гуртожитку, розраховані зазвичай на кілька постояльців. Такий вид міні-готелів уже набув популярності серед туристів в Європі та країнах Південно-Східної Азії.

У номерах немає душових або санвузлів. Але й ціни помітно нижчі при задовільному рівні комфорту та безпеки.

«Головна особливість — це розміщення в дорміторіях. Це загальні номери, в яких можуть жити від чотирьох до дванадцяти людей. Бувають чоловічі, жіночі та змішаного типу. Туалети і душові в хостелах здебільшого для загального користування. Як і кухня, їдальня, ігрові зони», — розповідає Анастасія Міщанин, керівник Gar’is Hostel (Київ).

Згідно з інформацією в онлайн-сервісах бронювання житла, в Києві працює понад 100 хостелів. Їх можна умовно розділити на дві основні категорії — великі, розташовані в нежитловому фонді та невеличкі квартирні, які швидко створюються, але, на жаль, і швидше зникають. Адже для того, щоб заробляти на хостелі, потрібно постійно впроваджувати нові послуги та сервіси.

«Хостел може додатково заробити, приміром, на екскурсіях. Ми працюємо з екскурсійними бюро. Це тури по Києву, тури в Чорнобиль. Також є додаткові послуги для груп — організація харчування, трансфери тощо», — пояснює Анастасія Міщанин.

Хостел Gar'is Hostel (Київ) Фото: Gar'is Hostel

Готелі

Переважна більшість туристів зупиняються в готелях. Вони цікаві як бізнеменам, так і мадрівникам, які подорожують родинами. Найбільш розвинута готельна інфраструктура в трьох містах України.

Кіра Пругло, керівниця напрямку аналітики CBRE Ukraine (міжнародна консалтингова компанія у сфері комерційної нерухомості — ред.), каже, що крім Києва, активно розвиваються Одеса та Львів. Водночас, за її словами, внутрішні туристичні потоки суттєво змінилися після анексії Криму.

«Через девальвацію доходи внутрішніх туристів зменшилися. Потоки частково перерозподілилися в бік Одеси, Карпат, Львова», — каже вона.

За даними компанії CBRE, на початку минулого року в столиці працювало 106 готелів, в яких було 9800 номерів. Цього року номерний фонд Києва має збільшитися приблизно на 1000 номерів.

Цікаво, що дедалі більше нових та реконструйованих готелів їхні власники передають в управління мережевим операторам, як українським так і міжнародним.

Мабуть, один з найцікавіших прикладів — це готель ibis на київському бульварі Тараса Шевченка. У середині 2000-х років на цьому місці почали будівництво житлового будинку. Але після кризи на ринку нерухомості 2008-2009 років його власники вирішили радикально змінити профіль будівлі. Схоже, що експеримент українського девелопера та міжнародного готельного оператора виявився вдалим. Адже цьогоріч у Києві має з'явитися вже третій готель цієї мережі.

Готель мережі Ibis Фото: Booking

Якщо готель належить відомій мережі, це підвищує його привабливість серед клієнтів. Бо вони знають, якого саме очікувати сервісу, комфорту та безпеки. Але вищі стандарти — це зазвичай і вища ціна.

За оцінками CBRE, від 2013-го по 2017 роки середня вартість готельного номера в Києві зросла з 1400 до 2800 гривень. Але в компанії відзначають, що далеко не всі готелі добровільно надають інформацію про ціни. Тому дешевший номер знайти можна.

Економіка гостинності 

Та важливіше, кажуть експерти, що останніми роками зростає завантаженість номерів:

«Після кризи 2014 року завантаженість готелів була вкрай низькою. Це було 25-30% по ринку. У 2017 році в середньому по ринку середнє завантаження українських готелів уже перетнуло відмітку 50%», — розповідає Ірина Сідлецька, генеральна директорка Premier Hotels and Resorts.

Сьогодні готелі — не найприбутковіший сегмент комерційної нерухомості. Але готельєри впевнені, що зміни в українському туристичному бізнесі роблять його дедалі привабливішим.

Деякі проекти, започатковані у 2013 році і заморожені, нещодавно відновили будівництво і навіть закінчили його. Наприкінці минулого року в Києві після реконструкції відкрили готель «Спорт». Тепер він називається Park Inn. Біля залізничного вокзалу запрацював другій столичний ibis, а біля Палацу спорту — готель Aloft. Усі вони входять у міжнародні готельні мережі. Найпевніше кількість нових та реконструйованих об'єктів цьогоріч збільшиться. І не лише в Києві.

«За останній рік ми відчуваємо відновлення інтересу до цього сегменту комерційної нерухомості. І розглядаємо досить багато поточних проектів реконструкції готельних об'єктів в обласних центрах України», — каже Ірина Сідлецька. Її компанія має не тільки власні, але й займається управлінням готелів інших власників за єдиними стандартами.

Готель Park Inn (колишній готель «Спорт» біля НСК «Олімпіський»)

Державна підтримка туризму наразі незначна. Але є інші проекти, які впливають на його розвиток. Це покращення транспортної інфраструктури, наприклад, ремонти доріг або поява нових авіакомпаній.

Крім того, у великих містах України щороку з'являються нові великі заходи: фестивалі, змагання та конференції. Вони розширюють коло постояльців готелів. Як іноземців, так і українців.

Отже, попит на послуги готелів та хостелів, імовірно, зростатиме. А з ним і інвестиції в цей вид нерухомості.