Протягом майже двох років міжнародна слідча група працювала над справою авіакатастрофи МН-17. Попередня доповідь опублікована на сайті прокуратури Нідерландів.

Це розгорнутий опис того, як проходить слідство, хто над ним працює, як співпрацюють країни між собою і що відомо на даний момент.

«Наша мета — дізнатися правду і притягнути до відповідальності винних», — йдеться в передмові.

Громадське коротко пояснює, про що йде мова в доповіді.

Що досліджують

Працівники судово-медичної експертизи відібрали 11 контейнерів з місця трагедії: в них ґрунт, і все, що залишилося після літака на місці аварії. Але є і великі частини літака — деякі вагою до 6 тонн. Всього – це близько 35% знайденого.

Весь вміст контейнерів було перебрано руками по кілька разів, над дослідженням працювали по 24 години на добу, використовуючи рентген і відсіюючи найдрібніші сторонні деталі, які можуть стати надалі вагомим аргументом в розслідуванні.

Дослідження вмісту контейнерів за допопмогою сканерів. фото з матеріалів доповіді, om.nl

Така ретельна робота пов'язана з тим, що спочатку експертів не пускали до уламків бойовики.

«Всі могли потрапити на місце, крім нас», — каже судовий експерт.

Для цифрової фотокопії були обрані близько 8000 фотографій уламків. Крім того, на спеціальному каркасі був зібраний макет літака з привезених шматків.

Досі, незважаючи на 2 роки ретельної роботи, — дві жертви так і не вдалося ідентифікувати.

Моделювання Боїнгу з уламків.  фото з матеріалів доповіді, om.nl

Хто працює над розслідуванням

Над розслідуванням працюють фахівці з Австралії, Малайзії, Бельгії, України та Нідерландів. Їхня мета — створити таку базу доказів, щоб вона була переконливою в будь-якому суді будь-якої країни.

У доповіді зазначено, що міжнародне співробітництво — найважливіша частина розслідування. Тому група відправляє запити про правову допомогу.

«Співробітники поліції — не журналісти, вони не наважуються розмовляти і проводити допити з людьми з інших країн без дозволу цих країн. Тому поліція відправляє запити про надання допомоги», — йдеться в доповіді.

До загальних прикладів належать:

 — запит про проведення обшуку;

 — запит про проведення допиту свідка;

 — запит про надання номерів телефонів та перехоплення телефонної розмови;

— прохання взяти матеріал ДНК тощо.

Запити про надання такої допомоги були відправлені Нідерландами 18 країнам відразу після трагедії 17 липня 2014 року.

Як проводилось розслідування в зоні бойових дій

Даан Ноорт, полковник Військової поліції Королівства Нідерландів, провів у зоні конфлікту 10 днів, його завданням було зібрати зразки ґрунту для того, щоб визначити ймовірний стартовий майданчик ракети, проведення технічних досліджень, визначення розташування веж стільникового зв'язку.

Не було великих надій на те, що знайдеться щось суттєве, адже сніг та дощі могли вимити з породи всі докази. Знайти сліди залишків ракетного палива або інших слідів імовірного запуску видавалося чимось нереальним.

Доступ до уламків експерти отримали за допопогою місії ОБСЄ.  фото з матеріалів доповіді, om.nl

Для виконання місії команда мала працювати на територіях самоназваних «ЛНР» і «ДНР». Тому команда дослідників співпрацювала з ОБСЄ.

ОБСЄ взяла на себе роль посередника у забезпеченні доступу до досліджуваної території.

«В результаті групі було надано доступ до досліджуваної території в Донецьку, і ми отримали значну свободу дій», — сказав Ноорт.

Група дослідників відвідала всі локацї, які були передбачені у ймовірних сценаріях, розроблених експертами.

Через десять днів місія була завершена. Після повернення до Нідерландів, Ноорт і команда представили свою доповідь. Отримані зразки ґрунту передали керівнику групи експертів.

«Польовий» офіс в Києві

Незважаючи на відмінності законів, австралійцям і голландцям з комісії з розслідування вдалося налагодити продуктивну роботу зі спеціалістами з Києва. Команда працює в маленькій кімнаті в Києві, до її складу працівники судово-медичної експертизи, аналітики, розвідники і слідчі.

Відразу після аварії СБУ надала експертам записи телефонних розмов, які стосуються трагедії та інших, зазвичай засекречених, даних. Це дуже сприяло розслідуванню, відзначають в доповіді.

Експерти аналізували уривки розмов, які були записані при прослуховуванні і виділяли з них все, що може виявитися цінним — імена дітей, назва рейсу й інші деталі.

У доповіді наголошується, що методи голландців значно перевершують методи аналізу СБУ, саме тому з формальної точки зору, співпраця стала продуктивною. СБУ було чому повчитися.

Працівники СБУ, які допомогають місії розслідувати обставини катастрофи.  фото з матеріалів доповіді, om.nl

Експерти також отримали доступ до даних про вежі стільникового зв'язку і використовували методи перехресного аналізу: Об'єкт «А» згадує ім'я об'єкта «В» в розмові з об'єктом «Б», то на записах шукали пряму розмову «А» з «В».

Зараз, після довгих експертиз, дослідники впевнені в переконливості свого матеріалу.

З чого збивали

У доповіді наголошується, що замість відповідей на питання «хто?», «коли?», «де?», «чому?» і «як?», є відповідь тільки на питання «коли?», все інше залишається невідомим.

Все ускладнюється тим, що місце трагедії розташоване на окупованій території, тому в руках експертів тільки ті матеріали, які були привезені до Нідерландів.

Комісія з безпеки ще в жовтні 2015 зробила висновок, що «Боїнг» був збитий ракетою з системи «БУК». Однак, для кримінального розслідування таких доказів недостатньо.

Частина ракети з системи БУК.  фото з матеріалів доповіді, om.nl

У доповіді наголошується, що в конфлікті беруть участь кілька сторін, кожна з яких зацікавлена.

«Ми повинні щоразу сумніватися, питати себе: а які інтереси у тих, хто надає нам інформацію? Ми маємо справу з великою кількістю деталей, кожна з яких могла бути спеціально зіпсована», — зазначає керівник групи Герріт Тірі.

Експерти використовують еталонну модель ракети комплексу «БУК», розбираючи її на запчастини і крок за кроком відтворюють момент від установки до натискання кнопки запуску. Також деталі ракети порівнюються зі знайденими на місці трагедії.

Модель ракети, яка могла бути використана при збитті літака. фото з матеріалів доповіді, om.nl

Група працює у важких політичних умовах, намагаючись ніде не допустити помилки, яка може стати фатальною і привести до неправильних висновків слідства.

Поділитись: