УКРАЇНА

Почати з «основ»: як поєднувати креатив і бізнес у книговидавництві — БІЗНЕС-ПЛАН

22 грудня, 2016 22:49
УКРАЇНА/Почати з «основ»: як поєднувати креатив і бізнес у книговидавництві — БІЗНЕС-ПЛАН
Зберегти
Вигляд
lead
Скільки видавництв працює в Україні? Як видати небанальний туристичний путівник і не піти «в мінус»? І чи може оригінальна книжкова ілюстрація привабити клієнта? Про видавничий бізнес із традиціями - у Бізнес-плані.

Це — Дана Павличко, власниця і директорка книжкового видавництва «Основи». Директоркою вона працює з 2011 року, повернувшись до рідного Києва після закінчення магістратури у Лондоні. Для Дани «Основи» — не просто видавництво. Це cімейний бізнес, заснований в 1992 її матір'ю літературознавицею Соломією Павличко. Крім того, Дана — внучка двох класиків української літератури: Дмитра Павличка і Павла Загребельного. Блискучий літературний родовід, здавалося б, мав спонукати Дану до творчості, але вона обрала менеджмент, хоча перекладом українською роману «На дорозі» Джека Керуака українці зобов'язані саме їй.

Дана повернулась в Україну, а отримані нею за кордоном освіта, досвід і погляд на світ значно змінили політику видавництва, ознаменували його нову еру розвитку і позиціонування. Поступово тут почали випускати не тільки нові найменування, але кардинально змінили сам підхід до видання книг

Першою концептуальною книгою в новій історії видавництва стала книга Awesome Ukraine — альтернативний класичним путівникам про Україну альманах українських культурних кодів. Його середній тираж досягає 8 тисяч примірників. Книга виявилася настільки вдалою, що породила серію подібних путівників про декiлька iнших міст України.

У радянські часи середній наклад книги був 30 000 — 40 000 примірників, тому і ціна була в пару карбованців. Сьогодні середній тираж, наприклад підручників, що видаються за державні гроші, становить близько 2000 примірників. Середня ціна підручника в Україні - близько 80 грн. Тобто ціна прямо пропорційна тиражу. Виходить замкнене коло: висока ціна відштовхує покупця, а видавець не може знизити ціни через малий наклад.

«Основам» вдається успішно видавати книги українською та англійською мовами і продавати їх в Україні, проте одна з пріоритетних цілей Дани — світовий ринок. Першою ластівкою для європейського ринку стала нішева арт-книга: «Декомунізація: Українська Радянська Мозаїка». І як би парадоксально це не було, історія мистецтва поки більше цікава європейському читачеві, ніж українцеві, тому книга видається англійською.

У світі існують певні пропорції книжкового ринку, де 20 — 25% від усіх книг — це книги і підручники для загальної освіти. 75 — 80% — це вся інша література — технічна, художня, нон-фікшн, що працює на саморозвиток людини. Зараз в Україні виходить близько 20 000 назв, але загальним накладом не більш 40 млн. Майже половина з яких складають підручники загальноосвітньої школи.

Видавництво «Основи» за 24 роки надрукувало понад 400 найменувань, загальний наклад яких склав більш двох мільйонів. Усього в Україні понад 5000 видавництв. В середньому, близько 1800 працюють фіктивно, не видаючи жодної книги на рік. Близько 1500 представлено на ринку хоча б однією книгою. 360 з них видають більше 10 найменувань на рік. 50 українських видавництв можна віднести до більш-менш успішних, що мають непоганий наклад. У будь-якій європейській країні таких видавництв не менше тисячі. І лише одне видавництво — «Клуб сімейного дозвілля» — можна віднести до великих: і за кількістю випущених назв, і за загальним накладом. Наприклад, у 2014 році було випущено близько 700 найменувань загальним накладом близько 14 млн. примірників. Для порівняння, видавництвом «Основи» було видано в тому ж 2014 році 2 найменування, загальним накладом 2000 примірників.

Книжковий ринок України сьогодні нагадує середньовічний. 80% книг, які видаються в окремо взятій області, недоступні для інших областей. Україна в цьому сенсі постає розрізненою на автономнi книжковi королівства, де люди на Сході не знають думок, ідей, автентичності Заходу і навпаки. Вiдсутнiй культурний взаємообмін: вінничанин не знає, як і чим живе харків'янин. І це — один із викликів для українських видавництв.

«Бізнес-план» — проект Hromadske.ua спільно з Currenttime.tv про реальні історії з життя малого та середнього бізнесу в Україні.

Пов`язані новини