Коли на АЗС з'явиться паливо і скільки воно коштуватиме

Наша редакція працює цілодобово з різних куточків країни, аби ви були в курсі того, що насправді відбувається. Якщо для вас важливе те, що ми робимо, і ви вже підтримали Збройні Сили України, можете підтримати наше інформаційне військо.
Наприкінці квітня в Україні почався дефіцит палива. Деякі АЗС просто стояли порожніми, а на табло з цінами були нулі; деякі продавали лише по 10 літрів або ж лише за талонами та картками. У черзі на АЗС можна було простояти по 5-6 годин, а перекупники та нелегали продавали паливо за цінами, вдвічі вищими від ринкових.
Поки що купівля пального все ще є квестом. У деяких містах чергу доводиться займати о п’ятій-шостій годині ранку. Дизель та бензин продають здебільшого по 10-20 літрів в одні руки, їхню наявність на конкретній АЗС відстежують через телеграм-канали та місцеві групи в соцмережах. На дошках оголошень з’явився цілий ринок талонів на пальне, а вартість бензину сягає 90 гривень за літр.
hromadske з’ясовувало, коли ж дефіцит палива вдасться подолати, і скільки воно коштуватиме найближчим часом.
Чому зникло паливо?
Простими словами головну причину браку та здорожчання палива в Україні можна описати так: до нас завозять значно менше бензину та дизелю, ніж ми потребуємо. Це має декілька причин:
- Припинення постачання з Білорусі та росії. Саме звідти до війни імпортували близько 60% пального, яке продавали в Україні. Наразі це припинилося, а налагодити поставки пального з Європи та США у достатньому об’ємі поки не вдалося. «Фактично нам доводиться з нуля вибудовувати інфраструктуру постачання нафтопродуктів через наші західні кордони, від наших західних партнерів», — пояснює заступник керівника Офісу Президента України Ростислав Шурма.
- Війна. Наразі пріоритет у витраті палива — військова техніка та аграрний сектор. Для розуміння: БТР потребує, в середньому, від 100 літрів палива на 100 кілометрів (це в 10 разів більше, аніж «Ланос»). До того ж, зросли перевезення гуманітарних вантажів всередині країни, тож і попит на паливо виріс.
- Обстріл нафтобаз. Росія знищила або серйозно пошкодила принаймні 27 українських нафтобаз, де зберігалися запаси палива.
- Логістичні проблеми. Через окупацію частини території Україна наразі не може отримувати паливо морем, а внаслідок обстрілів залізниці завозити пальне вагонами-цистернами у достатніх об’ємах також не вдається. Зараз його завозять переважно автоцистернами з Європи, а це означає невеликі об’єми та, відповідно, затори на кордоні.
Що робить держава?
Щоб скоротити дефіцит — веде переговори з Європою та США щодо постачання палива та нових контрактів. ЄС відкрив «коридори солідарності» для швидкого ввезення палива в Україну: на кордонах з Європою автомобілям та потягам із пальним надають пріоритет. Завдяки цьому в уряді звітують, що за два місяці (з березня по травень) залізницею почали завозити до України уп’ятеро більше пального, автотранспортом — в 15 разів більше, річковим транспортом — в 5 разів. Але й цього поки замало.
Щоб регулювати ціну, держава знижує податки та акцизи. Наприклад, ПДВ на бензин, дизельне паливо та скраплений газ знизили з 20% до 7% та погодили на ці товари нульовий акциз.
Ще з травня 2021 року в Україні діяло державне регулювання ціни на паливо. АЗС мали право робити надбавку на бензин не більше 5 грн за літр, на дизель — не більше 7 гривень. Втім, ввечері 17 травня Кабмін тимчасово (на два місяці) призупинив державний контроль за цінами на пальне, і тепер ринок сам регулюватиме, з якою націнкою продавати паливо. Авжеж, це може зменшити дефіцит, однак підвищить вартість.
Що можуть зробити громадяни?
Економія та помірне споживання палива могли б скоротити дефіцит — щоб дизель та бензин отримували ті, хто справді цього потребує: так вважає директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
«Уряд скасував державне регулювання цін, щоб згасити попит і відфільтрувати тих, кому пальне не дуже потрібне, хто робить запаси або купує його, щоб перепродати. Багато людей на ажіотажі заправляють бак під зав’язку “про всяк випадок”. А в цей час волонтери не можуть заправитися, щоб довезти гуманітарку або перевезти переселенців», — наголошує він.
Експерт вважає, що українці мають бути більш свідомими, скоротити внутрішнє споживання та трохи заощаджувати пальне — зокрема, більше їздити громадським транспортом, не робити зайвих запасів і не використовувати автівку в тих випадках, коли цього можна уникнути.
«Зараз умовну тисячу літрів, яка є на заправці, розмітають за годину. Коли ціна стане вищою, умовно, — цього може вистачити на весь день. Тим, кому паливо справді критично необхідне. Відповідно, черги на АЗС мають зникнути», — пояснює Сергій Куюн.

То коли з’явиться паливо і зникнуть черги на заправках?
Прогнози експертів щодо цього різняться: хтось сподівається на покращення ситуації за місяць, хтось — за тиждень. Офіційні прогнози більш оптимістичні, експертні — більш скептичні.
У Кабміні заявили, що в травні Україна отримає 350 тисяч тонн палива «з абсолютно нових логістичних маршрутів».
«Щоб зникли черги та дефіцит запасів пального на АЗС, потрібно мінімум 15 днів», — наголосила міністерка економіки Юлія Свириденко у заяві від 12 травня.
Схожу заяву зробив і голова Комітету Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальної політики Андрій Герус в ефірі інформаційного телемарафону: «Ми очікуємо, що під кінець травня ситуація покращиться».
А втім, Сергій Куюн не вірить у таке швидке вирішення проблеми.
«Питання вирішується, ті ж поляки дивуються нашим темпам, але все одно потрібен час. Очікується, що місяців зо два. Це за умови, що нічого не трапиться», — написав він у фейсбуці.
У розмові з кореспонденткою hromadske експерт пояснив: «Треба збільшити потужність порту, пропускну здатність транспортних коридорів, закупити додатковий рухомий склад, дообладнати пункти перетину кордону, — бо в нас різна ширина колії з Європою і доводиться переливати паливо з європейських вагонів у українські. Все це потребує часу та інвестицій. До того ж, нам треба шукати більш віддалені джерела поставок палива у Західній та Південній Європі. Думаю, що це триватиме декілька місяців. Ми маємо перебудувати 100% ринку, ніхто у світі такого ще не робив».
Президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук під час телемарафону заявив, що «паливна криза» в Україні триватиме щонайменше два місяці: «Що таке 300 тисяч тонн нафтопродуктів, законтрактованих у Європі? Ми повинні розуміти, що на сьогодні шляхи доставки залишилися лише бензовозними партіями. А якщо завважити, що в нас десь приблизно 1200 автомобілів по 30 тонн — це два місяці як мінімум, щоб перевезти таку кількість».
Втім, черги на заправках можуть зникнути вже найближчим часом — просто тому, що після скасування державного регулювання цін паливо подорожчає.
А скільки воно коштуватиме?
В уряді очікують, що вартість дизелю найближчим часом не перевищуватиме 58 грн, бензину — 52 грн. Це вдвічі дорожче, аніж до війни, проте все ж не настільки дорого, як наразі пропонують нелегальні продавці.
Сергій Куюн прогнозує, що бензин продаватиметься в діапазоні 55-60 гривень за літр, дизель — по 60-70 гривень за літр.
«Не думаю, що ріст ціни буде радикальний, але нічого виключати не можна, бо ситуація дуже непередбачувана», — зауважує він.
Видання «Дзеркало тижня» вдень 18 травня повідомило, що мережі автозаправних станцій вже почали укладати перші угоди щодо постачання палива, ціна якого більше не обмежується державним регулюванням. Згідно з цифрами, які опублікувало видання, вартість дизелю становитиме 59 гривень за літр, бензину — 52-56 гривень.
Сергій Куюн наголошує: це не назавжди. За мірою того, як у трейдерів та на АЗС накопичуватимуться запаси, вони матимуть змогу знижувати ціну — орієнтовно до 40-45 гривень.
«Це об’єктивна вартість палива на ринку, який насичений ресурсами, — пояснює фахівець. — Але питання, коли це трапиться. Бо у серпні-вересні будуть пікові місяці за споживанням: починаються жнива, і аграрному сектору буде потрібно ще більше палива. Чи стане його за таких умов — ми не знаємо», — каже він.
Утім, додає, що через збідніння населення не всі українці зможуть дозволити собі заправити автівку по 40 гривень за літр, а отже, попит на пальне може впасти.
Авторка: Тетяна Гонченко
- Поділитися: