ENRU
BBC

Державно-приватне партнерство: 5 цифр про концесію

7f7502a771e4cb1f3
Миколаївський морський порт у Бузько-Дніпровсько-лиманському каналі, 15 червня 2016 року Фото: Михайло Палінчак/POOL/УНІАН
Зручні вокзали, нові порти та навіть якісні дороги без бюджетних коштів? Усе це можливо — принаймні обіцяють у Міністерстві економічного розвитку і торгівлі — якщо в Україні запрацює новий закон про концесію.

Концесія — це форма державно-приватного партнерства, коли компанії створюють нові об'єкти інфраструктури або модернізують існуючі за свій рахунок і отримують їх в управління на кількадесят років.

Новий законопроект про державно-приватне партнерство можуть ухвалити у Верховній Раді до кінця березня, розповів в інтерв’ю Громадському заступник міністра економічного розвитку та торгівлі України Михайло Тітарчук. Перші ж готові проекти українці зможуть побачити за кілька років.

Заступник міністра економічного розвитку та торгівлі України Михайло Тітарчук під час інтерв'ю Громадському, Київ, 5 лютого 2018 року Фото: Дмитро Русанов/Громадське

Громадське зібрало 5 фактів про концесію, щоб пояснити, як вона може змінити життя українців.

35 мільярдів доларів. Саме стільки грошей, за повідомленням Міністерства економічного розвитку і торгівлі, потребує Україна для модернізації інфраструктури. Чи багато це? Для прикладу, це майже як вся дохідна частина бюджету-2018.

155 договорів концесії у сфері комуналки наразі працює в Україні. І всі вони укладаються за законодавством, ухваленим ще у 1999 році. І для їхнього укладання не проводилася незалежна оцінка цього майна. Тому, ймовірно, інвестиції та обов’язки приватного партнера у цих договорах мають бути значно більшими, ніж є зараз.

300 мільйонів доларів — сума, яку можуть інвестувати у перші концесійні проекти за новим законодавством. Ними можуть стати портові об’єкти. 

У державне підприємство «СТИВІДОРНА КОМПАНІЯ «ОЛЬВІЯ» — порт по Бузько-Дніпровсько-лиманському каналу на 7 причалів — планують вкласти приблизно 245 мільйонів доларів інвестицій.

Деражвне підприємство «Херсонський морський порт» може отримати 45 мільйонів доларів від приватного інвестора. І залізнична паромна переправа у м. Чорноморськ, яка веде до Болгарії зможе залучити до 5 мільйонів доларів.

35 законів доведеться внести зміни парламентарям, аби концесія запрацювала повноцінно. Значна частина змін пов’язана із земельними питаннями. Наприклад, щоб можна було будувати дорогу у кількох областях, де земля належить різним громадам.

Щонайменше 1 безкоштовну аналогічну дорогу повинен мати концесійний автошлях. Концесійна дорога зазвичай платна. Якщо за неї мають платити самі подорожуючі, ця дорога повинна мати безкоштовний аналог за схожим маршрутом. Або ж відшкодовувати вартість дороги можуть з державного бюджету. Втім тоді платити за дорогу користувач буде опосередковано, через свої податки.