Криклій розповів, чому постачальники дизпалива в Україну відмовляються виконувати договори

Міністр інфраструктури Владислав Криклій у студії hromadske, 20 квітня 2021 року
Міністр інфраструктури Владислав Криклій у студії hromadske, 20 квітня 2021 рокуОлександр Ференс/hromadske

Міністр інфраструктури Владислав Криклій заявив, що постачальники дизпалива в Україну відмовляються відвантажувати пальне за чинними договорами через невигідні умови. Вони готові сплачувати штрафи за порушення угоди, але не хочуть працювати собі у збиток.

Про це міністр розповів у програмі на hromadske «Мокрик По Живому».

За словами Криклія, проблеми з постачальниками дизпалива в Україну почалися після того, як Рада нацбезпеки доручила Кабміну повернути у держвласність частину нафтопродуктопроводу «Самара — Західний напрямок», яка розташована на території України. Він додав, що в питанні постачання дизпалива грає роль вплив іноземної політики, зокрема Росії.

«Це сталося після того, як відому всім "трубу Медведчука" "прикрили". По нафтопродуктах він був доволі потужним імпортером в Україну. Кон'юнктура ринку почала змінюватися, це зокрема вплинуло на вартість продуктів. Ну і звісно, це вже вийшло за межі тих угод, які були проведені через тендер. Ті постачальники, які мали підписані угоди, почали відмовлятися, бо собі у збиток вони не хочуть працювати», — каже Криклій.

За словами міністра, постачальникам було вигідніше платити штраф і відмовитися виконувати угоду, ніж працювати собі у збиток.

Водночас він зазначив, що уряд не допустить, аби через нестачу дизпалива зупинялася робота підприємств.

«Я бачив, ЗМІ вже пробували маніпулювати й розганяти хайп, що все зупиниться і перестане їхати. Ми не допустимо цієї ситуації. Знайшли рішення технічне, як підстрахуватися до моменту, поки будуть завершені всі ці тендерні процедури для того, щоб уже з новою рамкою можна було розширити формат і не обмежуватися дією старої угоди», — сказав він.

Що передувало?

З 1 квітня швейцарський трейдер Proton Energy Group, який поставляв в Україну дизель і скраплений газ «Роснафти», припинив постачання продукції на український ринок. Підставою для такого рішення нібито став лист СБУ, у якому учасникам українського паливного ринку радили не співпрацювати з компанією. Окрім того, до Proton Energy Group входить мережа заправок Glusco, яку пов'язують із лідером ОПЗЖ Віктором Медведчуком.

СБУ провела обшуки в мережі АЗС і заявила про викриття масштабної оборудки з «тіньової» реалізації неякісних нафтопродуктів, яку нібито організували службовці Glusco. Компанія це заперечувала.

Після рішення Proton Energy Group зупинити постачання дизпалива в Україну в Міністерстві економіки зазначали, що ризик дефіциту наразі відсутній, а колишні поставки від Proton Energy будуть заміщені альтернативними джерелами. Зокрема, новим постачальником став міжнародний трейдер Coral Energy.

Однак про критичні запаси дизпалива вже повідомили в «Укрзалізниці». Там зазначили, що станом на 19 квітня в компанії залишився запас дизельного палива лише на чотири доби.