Життя

MH17. Рік після катастрофи

Життя/MH17. Рік після катастрофи
Зберегти
Вигляд

Рівно рік тому у небі над окупованим Донбасом був збитий «Боїнг-777», який летів з Амстердама до Куала-Лумпура. Лайнер зник з радарів на висоті 10 тисяч метрів, після чого рештки літака впали біля міста Торез Донецької області. На борту перебували 298 людей, громадяни десяти країн.

Серед них був підданий Нідерландів прес-секретар Всесвітньої організації здоров'я Гленн Томас. Він і його колеги, вчені та лікарі, летіли на конференцію боротьби зі СНІДом в Мельбурн. Зокрема туди летів і колишній президент Міжнародного товариства СНІДу Джоеп Ландж, який близько 30 років займався дослідженнями у цій сфері.

На відпочинок летіла співробітниця правозахисної організації Amnesty International Тесса ван дер Санде. А також бабуся прем'єра Малайзії.

Також відомо, що на борту знаходилось 80 дітей, у тому числі троє малолітніх.

Перші свідчення

Відразу після катастрофи лідер бойовиків Ігор Гіркін похвалився в у соцмережі, що сепаратисти збили український літак над шахтою «Прогрес».

«У районі Тореза тільки що збили літак Ан-26, валяється десь за шахтою «Прогрес». Попереджали ж - не літати в «нашому небі», - написав він, та згодом видалив це повідомлення. Гіркін, у минулому полковник російських спецслужб, виправдовувався, що пост був фальшивкою.

Згодом СБУ оприлюднила перехоплені розмови проросійських сепаратистів. Бойовик на прізвисько «Бєс» - він же громадянин Росії Ігор Безлер - доповідає полковнику Головного розвідувального управління генштабу Збройних сил Росії Василю Гераніну про збитий літак: «Щойно збили літак. За Єнакієво впав».

В той же час, російські ЗМІ поширювали версію, що місцеві начебто бачили, як малайзійський «Боїнг» атакував штурмовик ВПС України. Також активно поширювали Twitter-повідомлення про іспанського диспетчера з нікнеймом @spainbuca, нібито співробітника київського аеропорту «Бориспіль». Як прокоментував інформацію «Новой газете» керівник прес-служби «Украероруху» Геннадія Слободенюк «законодавча база України забороняє нам залучати іноземних диспетчерів на роботу. Тому ні іспанських, ні французьких, ні будь-яких інших фахівців, крім громадян України, на підприємстві не було і немає».

Президент України Петро Порошенко одразу 17 липня назвав катастрофу терористичним актом, та ініціював створення державної комісії із залученням фахівців міжнародних структур для розслідування трагедії з літаком. Зокрема, як підкреслив Порошенко, це вже третій трагічний випадок після того, як було збито літаки Ан-26 та Су-25 Збройних сил України.

Міжнародне співтовариство також поклало відповідальність за трагедію на бойовиків так званої «ДНР».

Попередні звіти

На початку вересня минулого року управління безпеки Нідерландів опублікувало попередній звіт про розслідування обставин аварії «Боїнга-777». Документ стосується лише технічних обставин катастрофи. Так, за даними документу, фактичною причиною катастрофи була дія зовнішнього чинника. Відомство не виявило ознак технічної несправності літака або помилки екіпажу.

Нідерланди відправили цей попередній звіт представникам країн, які беруть участь у розслідуванні. У представників країн є 60 днів на те, щоб прокоментувати документ. Після цього експерти вивчать надані документи, складуть фінальний звіт, який буде презентований восени цього року.

Своє дослідження про причини катастрофи провели спецслужби Німеччини і дійшли висновку: пасажирський літак був збитий ракетою, випущеною бойовиками із зенітної системи «Бук», яка раніше розміщувалася на українській військовій базі. Шеф німецької розвідки Герхард Шиндлер послався на наявні докази, в тому числі аналіз супутникових знімків і фотографії з місця трагедії.

Крім того, нещодавно американський телеканал CNN опублікував подробиці розслідування Нідерландів. Інформацію телеканалу повідомило анонімне джерело, яке знайоме зі змістом попереднього звіту комісії про причини катастрофи. Свідчення вказують на те, що за катастрофу відповідальні проросійські бойовики. Відзначається, що в звіті названі також координати місця, звідки була запущена ракета. За словами джерела, ця територія в день аварії літака перебувала під контролем сепаратистів. Інший співрозмовник видання повідомив, що в доповіді названа точна модель ракети, якій було завдано удару, а також позначається траєкторія її польоту.

Над зоною АТО

За дев’ять днів до трагедії Державіаслужба обмежила польоти цивільної авіації над зоною АТО. Через повітряний простір дозволено було пролітати лише транзитом суднам, що здійснюють польоти вище 260 ешелону, тобто, які набирають висоту більше 7,9 тисяч метрів від поверхні землі. Збитий літак летів на висоті 10 тисяч метрів.

Лише після трагедії з авіалайнером, європейська організація з безпеки аеронавігації «Євроконтроль» і Деравіаслужба України повністю заборонили польоти над східними регіонами.

Трибунал

З ініціативою створення при ООН міжнародного трибуналу по катастрофі «Боїнга-777» виступили Нідерланди. Австралія, Бельгія, Малайзія, Україна та Великобританія підтримали цю пропозицію.

Росія ж виступила проти такої ініціативи. Зокрема, Президент РФ Владімір Путін назвав таку ідею «передчасною і контрпродуктивною».

Пов`язані новини