ENRU

Мода на етно: як заробити на тренді? — БІЗНЕС-ПЛАН

Який етнічний одяг ніколи не вийде з моди? Що робити виробникам убрання з українськими мотивами, якщо на них упаде попит? І як, відновлюючи раритетні сорочки, побудувати успішну справу? Про це — у проекті «Бізнес-план». Свої історії розповідають колекціонерка Роксоляна Шимчук, співзасновники компанії «Фолк мода» Максим Туганов і Петро Скірчук та дизайнерка Оксана Полонець

Роксоляна Шимчук, колекціонерка

Вже понад чверть століття Роксоляна збирає і повертає до життя автентичний одяг з усіх регіонів України. Приватна колекція майстрині знаходиться в Етно-галереї у Львові та налічує кілька тисяч експонатів.

Роксоляна: Першу сорочку купила в 1989-му році. Вона дуже скромна на фоні того надбання, що є зараз, але вона мені дуже дорога. Я б із нею ніколи не попрощалася.

Ми першими у Львові почали співати пісні УПА, Січових Стрільців. І у нас була мрія — убратися у справжній стрій, щоби донести до людей красу того одягу. Поїхали на Гуцульщину, купили гуцульський стрій, на Буковині — буковинський. Так пішло, пішло, пішло. І в якийсь момент я просто не змогла зупинитися.

Сьогодні на рахунку Роксоляни більше сотні вишиванок, яким вона подарувала друге дихання.

Ми за старими зразками відтворюємо сорочки. Це велика просвітницька робота. Є майстрині, які співпрацюють зі мною по реставрації. Але на кожному кроці я повинна контролювати, бо якщо мене щось не влаштовує, змушую переробляти. Адже естетика українського одягу є дуже високою і дуже важливою в деталях.

Роксоляна Шимчук screenshot з відео Громадське

Щоб відтворити сорочку, яку робила звичайна сільська жінка, навіть не закінчивши курси крою та шиття, нині працює четверо-шестеро людей. Є сорочки, які можна зробити за кілька тижнів, а є — які чекають понад рік. У нашій галереї ціни можуть бути 2000 гривень, а можуть — 1500 доларів.

Коли фактично з небуття повертається сорочка, то в мене є якесь таке відчуття причетності до чогось великого. Це справді так! Ті власники, які сиділи над тими сорочками, зробили неймовірну працю. Якщо взяти кожну, подивитися, скільки любові та роботи вкладено.

Коли минули десятиліття, чи століття, і ними стали підлогу мити, я собі уявляю, як люди з неба дивляться на цю сорочку. А пізніше, коли я її відтворюю, мені здається, що вони посміхаються.

screenshot з відео Громадське

Маским Туганов та Петро Скірчук, співзасновники «Фолк Мода»

Торгова марка «Фолк Мода» була зареєстрована в 2012-му році. І якщо спочатку хлопці створювали окремі моделі, то зараз щосезону випускають нову колекцію.

Максим: Ми починали з того, що заснували інтернет-магазин і купували одяг в інших виробників. Просто продавали продукцію з вишивкою. І коли за перший рік ми зробили хороші обсяги й побачили, що попит на етноодяг є, зрозуміли, що вже є сенс робити власне виробництво.

Інвестиції першочергові — по 3000 гривень — ми з Петром скинулися. І так потроху почали розвивати бізнес.

Спочатку купили одну вишивальну машину. Досить невелику — на 4 голови. За рік купили більшу машину. А за півтора року — ще дві.

Петро: Щоб придбати обладнання, ми узяли перший кредит — півмільйона гривень. За тодішнім курсом для нас то були дуже великі гроші. Але ми його успішно закрили.

Цим львівським хлопцям вдалось перетворити традиційне українське вбрання в сучасний елемент гардеробу.

Виробничий цех торгової марки «Фолк Мода» screenshot з відео Громадське

Петро: Окрім класичних вишиванок робимо такий «Casual» — повсякденний одяг із вишивкою. Це може бути світшот, реглан. Є різні футболки з вишивкою. Осучаснені вишиванки на кожен день. Особливий попит мають сімейні колекції.

В основі кожного орнаменту лежать етномотиви. Ми цей орнамент беремо і додаємо щось своє. Вишивки, які ви бачите в нас, більше ніде не знайдете. Хіба через певний час хтось почне копіювати, але ми випускаємо наступну колекцію. Тому в нас постійно нові вишивки, які не повторюються.

Придбати продукцію можна на сайті компанії або в магазинах, які працюють за франшизою.

Петро: Нині є магазини у Вінниці, в Одесі та у Львові. Ціна в магазинах, які працюють за франшизою, і в нас на сайті аналогічна. Тому ми просувалися, в першу чергу, через інтернет.

Щоби була впізнаваність бренду, ми мусили робити якусь рекламу, просувати саму назву, щоб споживач знав, що це дуже якісний одяг, класний, що його треба купувати.

Відтак ми почали акцентувати увагу на співпраці з різними зірками. Сьогодні наші речі носять Олександр Педан, Олександр Усик, Артем Федецький, Майкл Щур, Дзідзьо, Василь Вірастюк.

screenshot з відео Громадське

Оксана Полонець, дизайнерка

Засновниця однойменної дизайн-студії Оксана Полонець створює колекції для святкових подій.

Оксана: Ми черпаємо натхнення з автентичних вишиванок. Розробка дизайну вишивки може тривати від кількох днів до кількох тижнів, в залежності від обсягу, від складності, від кількості кольорів, самого наповнення. Потім відбувається розкрій на макетній тканині.

Відтак закрійник робить точніші лекала й передає знову у вишивальний відділ. Там вишивку адаптують під сучасний крій.

Якщо ми їдемо на покази нових колекцій за кордон, наші сукні купують не лише українці. І це досить цікаво, що можемо так розвивати свою культуру.

Перші вбрання з вишивкою в українському стилі Оксана створила в 2007-му для учасниці конкурсу краси «Королева світу». Саме вони й надихнули дизайнерку на запуск лінії національного одягу.

Оксана Полонець screenshot з відео Громадське

Спочатку ми шили сукні — весільні, випускні й святкові. На той момент нашою фішкою був ручний розпис, але й ручного розпису тоді вже не вистачало, тому треба було вводити вишивки. І ми почали думати про перше обладнання.

Ціна на такі вироби стартує від 1000 гривень, а якщо весільна сукня має велику кількість вишивки та делікатного оздоблення, ціна може сягати та 1000 доларів.

На жаль, не кожна українка може дозволити собі дизайнерський одяг, це досить дорого. Моя мета — налаштувати виробництво так, щоби більша кількість українських жінок могла придбати хоча б одну річ, тому що деякі сукні — це сукні мрії.

ДИВІТЬСЯ УСІ ВИПУСКИ ПРОГРАМИ БІЗНЕС-ПЛАН

«Бізнес-план» — спільний проект Громадського і каналу «Настоящее время» про малий і середній бізнес в Україні.

Підписуйтесь на наш канал у Telegram