ENRU
«Чорні» перевізники Чорного Моря: як нелегальні транспортники розправляються з конкурентами та активістами
11 травня, 2017

Тіньовими та небезпечними стали звичайні пасажирські перевезення на півдні України. Між автоперевізниками розгорілася боротьба за пасажирів, які їдуть до моря, конкурентам підпалюють автобуси. Дійшло до побиття тих, хто виступає проти нелегальних автоперевізників.

Миколаївський громадський активіст Денис Барашковський оголосив війну незаконним перевізникам ще два роки тому. Однак підприємці навіть і не думають згортати бізнес. Навпаки — у гонитві за легкою здобиччю йдуть на відкриті погрози та насильство. 

12 квітня троє невідомих скоїли на нього замах просто у дворі його будинку.

«Я повертався цією дорогою після того, як відвів дитину до школи. Звернув до під’їзду і там побачив, що назустріч мені йде чоловік з того боку. Біля чорного «Сеата» ми зрівнялися. Він витягнув балончик правою рукою, почав мене заливати сльозогінним газом. Я пригнувся, подивився назад і побачив чоловіка, який тримав в руках пістолет», — розповідає Барашковський.

У Дениса постраждали не тільки очі. У нього ще й двічі вистрелили з травматичної зброї: кулі потрапили в долоню і бічну частину спини.

«Я ось сюди перебіг. А ось тут зупинився, була велика калюжа крові, сильно кровоточила рука. На спині я сильно не відчував, поки не зняли одяг, там теж затікало. Але з руки сильно кровоточило. Відразу підійшло багато очевидців», — продовжує розповідь активіст, вказуючи на алею парку.

Після інциденту активіста госпіталізували. Зараз його життю нічого не загрожує, рани гояться, а зір поступово відновлюється. Чому напад стався саме зараз?

«Зараз, мабуть, перевізники готуються до літнього сезону, на зупинці стоять одна — дві машини, треба ж розчистити дорогу. Такі, як Барашковський, заважають — значить, треба залякати», — додає активіст.

За активну громадську діяльність проти нелегального автовокзалу на перетині вулиці Прикордонної та проспекту Богоявленського у Миколаєві погрози надходили Барашковському не раз. Журналістка обласної телерадіокомпанії Марія Савицька торік стала свідком звернення до активіста одного з тих, хто зазиває пасажирів на цьому місці.

«Ти ніс не сунь, куди тебе не просять, ходи й озирайся — можеш постраждати», — передала Марія слова одного із «зазивал».

За даними керівництва «Миколаївського обласного підприємства автобусних станцій» (МОПАС), поруч з яким безпосередньо розташувалися нелегальні перевізники, у руках останніх зосереджено більш ніж половина фінансових потоків транспортної галузі Миколаївщини, що цілком дозволяє назвати їх монополістами у цій сфері. І з конкурентами вони не панькаються.

«Ви знаєте, що ми домоглися рішення виконкому, виконали велику роботу проти незаконного місця посадки на вул. Прикордонній. Домоглися того, що офіційно ця зупинка отримала статус міської зупинки, де має право зупинятися тільки громадський маршрутний транспорт. Однак чорний нал рулить у Миколаєві, ходять гроші у конвертах», — каже Барашковський.

Влітку 2016 року компанія «Авто — Експрес» виграла конкурс на курортний напрямок — Коблево та Одесу. Через кілька тижнів всі шість автобусів цієї фірми підпалили. Паліїв шукають досі.

Майже через рік після початку розслідування правоохоронці не можуть порадувати інформацією про резонансну справу. Ось що відповів на питання журналістів заступник начальника відділення Слідчого управління ГУ НП в Миколаївській області Ярослав Журавель:

«Особи, які можуть бути причетні, перевіряються. А ось конкретно підозрюваних у нас немає».

У минулому році активісти на чолі з Барашковським добилися від міської влади заборони незаконних відправлень з, так званої, 16-ї платформи на вул. Прикордонній. Але на початку квітня нинішнього року маршрутки на Одесу знову з’явилися на звичному місці. На Дениса Барашковського напали наступного дня після його повідомлення у Фейсбуці про відкриття сезону нелегальних перевезень. Зв’язок нападу з початком сезону офіційно підтвердили також і правоохоронці.


 

«Мотив — я говорив про це і на брифінгу, і не міняв цієї версії, — громадська діяльність нашого потерпілого, а саме незаконні перевезення», — повідомив представникам ЗМІ начальник Нацполіції на Миколаївщині Юрій Мороз.

Приводом для імпровізованої прес-конференції просто біля будівлі поліції області стало затримання трьох підозрюваних вже на другий день після нападу. Кримінальну справу порушено за статтею «хуліганство», не зважаючи на те, що за всіма обставинами наміри злочинців могли були набагато серйозніші.

Автовокзал-клон, на якому, поруч з офіційним вокзалом відправляються в рейси «чорні перевізники», пов’язаний з ім’ям Валерія Буркуна. Він — колишній депутат Миколаївської міськради, екс-глави депутатської комісії з транспорту, а також в минулому — керівника великого державного автотранспортного підприємства АТП-14855.

Свого часу вдало його приватизувавши, сьогодні Буркун є головою правління ТОВ «Оріон — Авто» і пов’язаний з кількома фірмами, зареєстрованими на його дружину, доньку і сина, а також партнерів — Юрія Кучукова і Юрія Лакошко. Разом компаньйони охоплюють більш ніж половина всіх перевезень Миколаївської області, стверджує В’ячеслав Філончук, керівник «Миколаївського обласного об’єднання автобусних станцій». У 100 метрах від його підприємства розташувалися нелегальні перевізники. Філончук давно стурбований незаконними перевезеннями у безпосередній близькості від його вокзалу і провів власне розслідування, спираючись на дані податкової інспекції, а також документи, відкриті для доступу:


 

«Ось витяги з Держреєстру. Це не наклеп і не те, що ми на когось наговорюємо», — В’ячеслав Філончук стверджує, що перевізники незаконно користуються земельною ділянкою, яку орендує інша фірма, а реальні прибутки приховуються від оподаткування.

«Шляхом маніпуляцій та завдяки чиновникам «правильної» формації, вони отримують атестацію, відповідно до отриманого дозволу вони приходять, ставлять касовий апарат і продають квитки. Одна важлива річ: зі 100 пасажирів, які сіли і поїхали, вони тільки 10-ти видадуть квитки на руки. Решта 90 їдуть без квитків», — додає Філончук.

По всій Миколаївській області працюють подібні автостанції-клони, у засновниках яких значаться все ті ж особи, пов’язані із Валерієм Буркуном. Там власники мають право встановлювати свої порядки та ні перед ким не звітувати. Які грошові потоки йдуть через такі вокзали, можна тільки здогадуватися. Сумніватися не доводиться в одному: переважна більшість цих грошей — тіньові.

Валерій Буркун, якого пов’язують з діяльністю вищеназваних «чорних перевізників, втім, не бачить нічого протизаконного у своїх діях:

«У всіх безглузда ідея, що я є засновником, організатором цього автовокзалу. Це все абсолютно неправильно й неправда. Тому що те, що я роблю, — я знаю, що роблю. І сьогодні це нікому не заборонено! Ось ми сидимо вчотирьох, у нас є зайві гроші. Ми говоримо: погано відправляються автобуси на Баштанку і Снігурівку. Давайте поїдемо на вул. Кірова або на кільці поставимо автостанцію», — заявив журналістам Буркун.

Свою причетність до нападу на активіста Барашковського Буркун заперечує. Навпаки, причиною інциденту перевізник вважає кримінальне минуле активіста.

«Я б дуже обережно говорив, що він — активіст. Він — злочинець, який відсидів 11 років. У мене лежать матеріали», — каже Валерій Буркун.

На ці слова Барашковський відповів:

«Я можу сказати, що двічі або тричі за одне і те ж не платять! Все, що мені було покладено, я віддав. Моя душа, моя совість — це вже вона розбирається. Це моє мірило. Мене держава покарала таким чином — це я все віддав!»​

Нелегальні перевізення приносять непоганий дохід. Так, партнер Буркуна — Юрій Кучуков має 4 квартири, зокрема, в окупованому Криму, два величезних будинки, три автомобілі класу «люкс». Родині самого Буркуна належить 4-кімнатна квартира, розкішний будинок, автомобіль «БМВ-Х6».

Надприбутки перевізники отримують, оскільки самостійно встановлюють вартість проїзду, яка ніде не враховується, з неї не сплачуються податки. Чиста готівка щодня поповнює кишені транспортних монополістів. Як зазначає експерт, координатор проекту «Агентство розвитку Миколаєва» Денис Моляка, у тій ситуації, яка склалася сьогодні у транспортній сфері Миколаєва, міська влада практично позбавлена можливості впливати на нелегальні автовокзали та свавілля перевізників.

«Місто на даний момент є заручником приватних перевізників і Миколаїв не унікальний у цьому. Ця проблема властива більшості міст пострадянського простору. Ми бачимо, що у міста є тільки трамваї та тролейбуси, всі інші перевезення забезпечуються приватними підприємцями»​


Обласна поліція швидко затримала всіх виконавців нападу на Дениса Барашковського. Але замовники і побиття активіста, і підпалу автобусів досі залишаються невідомими. Чи вплине ця спритність правоохоронців на припинення нелегальних перевезень? Поки все залишається на своїх місцях: на численних стихійних автовокзалах, як і раніше, перевізники квитків не видають.

/Тетяна Філіппова, Миколаївський центр журналістських розслідувань для «Слідства. інфо»