ПЕРЕРВАНИЙ ПОЛІТ

Військові авіатори скаржаться, що їм нема на чому воювати: справної авіатехніки майже не лишилося. І це при тому, що за останні кілька років держава витратила на ремонт літаків шалені кошти. Як з’ясував Центр журналістських розслідувань у Миколаєві, лагодили українські крила тільки на папері. Насправді бюджетні кошти йшли в кишені ділків від авіації – тих, що обслуговували особистий авіапарк президента Януковича.

Торік на Миколаївському авіаремонтному заводі «НАРП» вибухнув скандал. Представники військової прийомки виявили, що замість нових агрегатів на військовий літак Іл-76МД поставили списані запчастини. А документи підробили.

Досвідчений авіаційний інженер Володимр Федоровський, який працював тоді помічником провідного інженера ГПЗ 1301 (Головний представник замовника), пригадує: «Эти паспорта были подделаны. Поставлены печати не существующей или бывшей военной приемки. Потому что их выпускает только Россия и только одно предприятие в городе Балашиха».

Ремонт важкого транспортника обійшовся державі у 27 млн. гривень. А гарантії, що він безпечний, немає.

«Паспорта на воздуховоздушные радиаторы были контрафактные. То бишь кустарно изготовлены», - пригадує Олександр Оглоблін, який працював у військовій прийомці разом з Володимиром Федоровським.

За документацією колеса начебто закупили на авіаційному заводі «Рубін», що в Росії. Та в паспортах замість печатки військової прийомки, яка контролювала цей завод стоїть інший штамп. Так само невдало підробили й паспорти на радіатори. Завод, який начебто відремонтував ці вироби у 2012-му, вже рік як не працював.

Агрегати просто зняли зі списаних літаків і продали підприємству. Нове колесо коштує 120 тисяч гривень, а старе можна купити уп’ятеро дешевше. Нескладно підрахувати маржу з 21-го колеса, які завод начебто закупив у рамках оборонного замовлення.

Оборудку здійснили через фірму з донецькою пропискою ТОВ «Техпоставка-ЛТД». Вона відома тим, що отримувала підряди на обслуговування літаків та вертольоту екс-президента України Віктора Януковича.

Коли ж професіонали виявили обман, їх вигнали. «Меня пригласил начальник военнной приемки капитан первого ранга Красных Александр Владимирович... Нам было конкретно заявлено пишите заявление на увольнение», - пригадує осінь минулого року Володимир Федоровський.

Авіатори впевнені, що їх звільнили за особистим клопотанням тодішнього директора заводу Андрія Лікаренка. Його прихід на завод у лютому 2012-го збігся з призначенням міністром оборони України Дмитра Саламатіна.

Саме в цей період на ремонт та відновлення військової техніки почали виділяти великі кошти. НАРП отримав замовлень на 63 мільйони гривень.

 'Отримувач коштів_ ДП Миколаївський авіаремонтний завод НАРП - Пошук по базі даних тендерів, 2008-2012 рік' - z_texty_org_ua_seller_10062.JPG

Гроші робили тоді не тільки на ремонті техніки, але й на будівельних роботах. Лагодили все, що можна. Працівників, які не вписувалися в новий порядок, звільняли. Йти змушували досвідчених фахівців, які віддали підприємству десятки років.

Однією із звільнених стала інженер Аліна Шевчук, яка пропрацювала на заводі 30 років. Увесь цей час фахівець чесно та ретельно виконувала свої обов’язки, чим заслужила авторитет та повагу колективу. Новому керівництву така роботу була непотрібна.

«Директор вызвал и сказал - подпишите сметы. Они были на миллион двести тысяч. Я без проверки не могу, это моя работа любую смету проверять «от и до». Нам проверять не надо нам надо эта сумма. Вот почему меня сократили», - пригадує спеціаліст.

Фахівець вважає, що кошторис на ремонт покрівель цехів заводу фірма-підрядник завищила як мінімум утричі. Окрім цього, підрядник виконав робіт ще на три мільйони гривень.

Директора заводу Лікаренка добре знають у Миколаївському аеропорту. Його фірми – ТОВ «Аеротехсервіс» та ПАТ «Воларе» - наробили тут чимало боргів, але репутація не завадила призначити цього не надто ефективного менеджера на військовий завод. ЗМІ пов’язують Лікаренка не тільки з Саламатіним, а й з іншим екс-високопосадовцем Борисом Колесніковим - через колишнього начальника ГУБОЗу МВС Едуарда Федосова.

Ми намагалися отримати коментар у колишнього директора НАРПу про його бурхливу діяльність на заводі, але додзвонитися так і не змогли. Не відповідали ані його особистий телефон, ані телефони його фірм.

Місцеві правоохоронці відкрили за фактами зловживань посадовими особами НАРПу 10 карних проваджень, з яких шість уже закрили. Ніяк не знайдуть винних.

Відповідаючи на питання Центру, чи було висунуто комусь з посадових осіб НАРПу - нинішніх чи колишніх - повідомлення про підозру, заступник начальника слідчого відділу Миколаївського міського управління УМВС України у Миколаївській області Олег Гудима відверто зізнався: «По кримінальним провадженням, які находяться в провадженні слідчих відділів міста, про підозру нікому не повідомлялось».

Ми спробували отримати відповіді на всі проблемні питання у нинішнього керівництва заводу. Утім, з відкритістю на НАРПі нічого не змінилось. З журналістами не захотіли спілкуватися телефоном і не відповіли на наші письмові запити. Нам нічого не залишилося, як приїхати на завод та спробувати зустрітися з його керівництвом.

 Та тимчасово виконуючий обовязки заступника директора з безпеки заводу Валерій Гречкосій був невблаганний: «Мы не имеем права общаться с вами без письменного разрешения «Укроборонпрома».

Справу з колесами та радіаторами благополучно поховали. Комісія Міністерства оборони та «Укроборонпрому», яка працювала кілька тижнів і виявила кричущі порушення, поїхала. Тим часом усе повертається на круги своя. За інформацією наших джерел, «Укроборонпром» готує чергову зміну керівництва НАРПу. На посаду директора має повернутися Андрій Лікаренко.

Олег Оганов, Ярослав Чепурний, Центр журналістських розслідувань (Миколаїв), для «Слідства.Інфо»