ENRU

Подарункові сертифікати: бізнес на емоціях — Бізнес-план

Коли подаровані вами парфуми, гелі для гоління чи каструлі вже не викликають захоплення, потрібно вигадувати щось цікавіше. На Заході знайшли вихід: там 50% усіх подарунків — сертифікати. Ця тенденція не оминула й Україну. Тепер можна презентувати шоколадне обгортання замість рамки для фото чи замінити шкарпетки віртуальною грою в гольф.

Віталій Дрозд зібрав близько півтори тисячі вражень в одному інтернет-магазині Bodo. Ще 8 років тому він вклав у нього 320 тисяч гривень, а у 2017 прибуток компанії склав 120 мільйонів.

Головний гравець

В Україні вистачає подарункових інтернет-магазинів. Достатньо ввести в пошуковик запит «подарунки та розваги» — і на першій же сторінці ви знайдете з десяток пропозицій.

«Український ринок у сучасному вигляді почав розвиватися на початку 2000-х років. Саме тоді великі мережі почали працювати з подарунковими сертифікатами. На сьогодні найбільший гравець ринку — компанія Bodo», — розповідає Олена Свирида, аналітик ринку Pro-Consulting.

На ринку сертифікатів і подарункових карток є три основні сегменти:

  • точки продажу магазинів: Алло, Brocard, Bodo, Karabas

  • компанії-агрегатори: Bodo, Smile, Emotion Life

  • сервіси формату Groupon

«Пішов відкривати свою компанію»

До відкриття власного інтернет-магазину подарунків Віталій попрацював у контент-провайдері, де продавали рінгтони для мобільних телефонів. Пізніше — в компанії, яка розповсюджувала подарункові сертифікати.

«Був 2009 рік, —  згадує Віталій. — Я мав роботу в російській компанії Smile. Вона була першою на ринку подарункових сертифікатів в Україні. Я був директором представництва, запускав продукт, лінійку, роздріб. Під час фінансової кризи 2008 року бізнес закрили. Була думка купити український офіс Smile, однак не зійшлися в ціні. Я все залишив і пішов відкривати власну компанію».

Засновник і власник компанії Bodo Віталій Дрозд

Стартовий бюджет склав близько $40 000.

Ці кошти використали на:

1. Створення інтернет-магазину

2. Розробку подарункової коробки та листівки з описом вражень

3. Рекламу та маркетинг

4. Оренду офісу

5. Зарплату співробітників

Найбільш витратною інвестицією була розробка сайту — $5000.

Вражаючі показники

«Перш за все треба було домовлятися з постачальником про продукт, — розповідає Віталій. — Тому першою ми запросили людину, яка додавала нові послуги. Потрібно було її десь розмістити. Ми орендували офіс на 40 м² на 2 кімнати: в одній — 4 робочі місця, у другій — 7».

У день відкриття Bodo ми продали один подарунок, наступного дня — 3. За перший місяць — 300. Але далі продажі щороку тільки зростали. У 2017 році вони склали понад 163 тисячі сертифікатів.

Сьогодні компанія розміщується у новому двоповерховому офісі площею 650 м², де працює 165 людей. Оренда приміщення — 6,7 тисяч доларів на місяць. Тобто за всіма показниками цифри зросли у кілька десятків разів.

 

Чарівна коробочка

«Bodo — це насамперед чарівна коробочка, яку люди приносять на свята, даруючи своїм близьким враження», — каже Віталій.

У компанії не створюють послуги, а купують їх у виробника — так званого провайдера. Якщо це антистресовий масаж — шукають відповідний спа-салон, якщо це політ на повітряній кулі — знаходять того, в кого ця повітряна куля є. А далі домовляються з провайдером та оформлюють сертифікат.

Bodo отримує знижку, яка і є їхньою винагородою. Тому подарункові сертифікати не коштують значно дорожче, ніж послуги в тих, хто безпосередньо їх надає.

Рентабельність подарункового бізнесу становить 40%. З них 20% — це знижка від постачальника.

Якщо клієнт не задоволений послугою, в компанії намагатимуться вирішити питання протягом 24 годин. Можуть замінити подарунок, який не сподобався. Коли ж послугу надали неякісно або не в повному обсязі — як вибачення клієнту запропонують інший подарунок.

Враження пропонують різні: від гончарства до польоту на літаку.

Як підкорити Google і завоювати аудиторію

Річний обіг у Bodo складає 4,6 мільйони доларів. Таких результатів вдалося досягти, зокрема, завдяки рекламній стратегії компанії.

«Що подарувати хлопцеві на День народження» або «Подарунки на Новий рік» — це так звані ключові слова, які люди пишуть в Google, коли щось шукають. Щоб привести користувача з Google, слід зібрати всі можливі ключові слова в так зване семантичне ядро ​​і розмістити їх у себе на сайті. Тоді система відправлятиме користувача за конкретним запитом на ваш сайт. Він має будуватися, зважаючи на ключові запити.

Однак важливо розуміти, що разом з вами просуваються ваші конкуренти, які роблять це вже давно і витрачають великі гроші. Чи є шанс у початківця просунути свій сайт і випередити лідера ринку?

Про це як ніхто інший знає Ольга Кулицька, фахівець із SEO в Bigl.ua:

«Якщо ви відкриваєте власний бізнес, не варто розглядати топ-гравців як конкурентів. Rozetka, Prom, Bigl можуть притягувати трафік на ваш сайт. Якщо у вас маленький магазин, то він конкуруватиме з Rozetka по 100 запитам. Однак можна обігнати будь-якого конкурента, якщо правильно опрацювати структуру. Хороше SEO для проекту можна зробити від 500 до 4 тисяч доларів».

Прибуткові «острівці»

Від 2013 року, крім інтернет-магазину, з'явився роздрібний продаж подарункових сертифікатів — так звані «острівці».

Оренда такого «острівця» обходиться компанії у 1 тисячу доларів на місяць, але витрати виправдовують себе. Усього 4 таких роздрібних магазини продають половину подарункових сертифікатів.

Місяць роботи компанії коштує близько 35 тисяч доларів. У ці витрати входять оренда офісу і торгових острівців, а також маркетинг і подарункова поліграфія. І це без урахування зарплат співробітників і вартості самих подарунків.

Поточні щомісячні витрати компанії становлять $34 702:

Оренда головного офісу в Києві — $8700

Оренда торгових «острівців» — $13 000

Маркетинг — $13 000

Подарункова поліграфія —$2

Нові плани — нові враження

«Нам цікаво підбирати такі послуги, які люди захочуть подарувати. Тобто звичайний масаж — не надто цікавий. Однак масаж, який проводиться в приміщенні з приглушеним світлом, та який можна назвати «Спа в темряві» добре звучить з точки зору маркетингу, отже є цікавим подарунком», — розповідає Віталій.

Магазин вражень працює в 7 обласних центрах і пропонує загалом 1500 подарунків. Ціни на сертифікати різні: від 200 гивень за картинг до 100 тисяч гривень за регату на Київському морі.

До кінця 2018 року компанія прагне збільшити число вражень у Києві з 440 до 1000. Для цього вони переглянули напрацювання й пропозиції конкурентів за кордоном. Поза тим, Bodo збирається посилити команду менеджерів з розвитку продукту.

«Ми хочемо додати медичні враження, дослідження, до яких не доходять руки. Наприклад, ДНК-тести», — ділиться планами власник.

Попереду багато роботи. Але так було й тоді, коли Віталій Дрозд запускав свою компанію в офісі площею в 40 м² з двома співробітниками.

ДИВІТЬСЯ УСІ ВИПУСКИ ПРОГРАМИ БІЗНЕС-ПЛАН

«Бізнес-план» — спільний проект Громадського й каналу «Настоящее время» про малий і середній бізнес в Україні.