ENRU

«Просто спали це»: чому в США знищують продукцію Nike

5afabea7560c66118
Рекламний щит Nike із новим обличчям компанії — колишнім футболістом Коліном Каперніком поблизу Юніон-скверу Сан-Франциско, штат Каліфорнія, США, 5 вересня 2018 року Фото: EPA-EFE/D. ROSS CAMERON
Just Burn It — Америкою активно поширюється флешмоб із таким гаслом (відоме гасло Nike звучить як «Just Do It»). Його суть полягає в тому, щоб знищити або викинути у смітник продукцію Nike на знак протесту. Сотні людей знімають на відео, як вони підпалюють свої кросівки, футболки й інший одяг і викладають ролики в соціальні мережі.

Усе через афроамериканського футболіста Коліна Каперніка, який став новим обличчям Nike. Раніше він започаткував скандальну акцію протесту під час виконання американського гімну.

Що ж зробив Капернік, чому людей так обурила нова реклама Nike, і як це вплинуло на акції компанії — в матеріалі Громадського.

Нове обличчя

На початку вересня в Nike оголосили, що відтепер одним із її нових облич буде Колін Капернік — колишній гравець футбольної команди San Francisco 49ers з Національної футбольної ліги (НФЛ). Нова рекламна кампанія приурочена до 30-річчя слогану «Just Do It» («Просто зроби це»). 

Футболіст опублікував у соцмережах чорно-білий постер зі своєю фотографією й підписом: «Вір у щось. Навіть якщо доведеться пожертвувати всім».  

Ідеться про ситуацію, в якій опинився Капернік торік. Після не надто вдалого для спортсмена сезону 2016 року, клуб відмовився продовжувати контракт. Грати за них не запропонувала йому й жодна інша команда. Натомість футболіст подав до суду на НФЛ — він звинувачує лігу в змові, а контракт з ним не підписують начебто через політичні мотиви. Судовий процес триває донині. Що стало його причиною? 

Стоячи на коліні

Річ у тім, що в США Капернік відомий не лише як просто гравець в американський футбол. Популярним він став після того, як започаткував скандальну акцію протесту. 

У 2016 році, під час виконання гімну перед початком гри, спортсмен ставав на коліно, виражаючи в такий спосіб незгоду з поліцейським свавіллям. У США під час гімну годиться стояти. Відтак багато хто сприйняв цей жест як вираження неповаги до Америки загалом. Сам Капернік про вчинки висловився так:

«Я не збираюся стояти, щоб продемонструвати гордість за прапор країни, яка пригнічує «кольорових» людей. Я маю велику повагу до чоловіків і жінок, які боролися за цю країну. У мене є сім'я, друзі, які пішли воювати за цю країну. І вони борються за людей, за свободу і справедливість для всіх. Цього немає. Люди даремно вмирають, адже країна не виконує свою частину угоди — вона не дає свободу і справедливість для всіх».

Ігнорування гімну було долученням до загальноамериканського протестного руху Black Lives Matter у відповідь на вбивства темношкірих поліцейськими. Згодом до Каперніка, який став своєрідним символом руху за права афроамериканців, долучилися й інші футболісти — під час виконання гімну вони також ставали на коліна. Акція протесту набула популярності серед спортсменів.

Натомість її активно засуджував Дональд Трамп. Він неодноразово заявляв, що через «такі вияви неповаги гравці мають бути дискваліфіковані з НФЛ». 

Сама ж ліга не спромоглася висловити однозначну позицію щодо такого виду протесту. А от суспільство зі своєю реакцією не забарилося.

«Просто спали це»

Прихильники консервативних поглядів, здебільшого електорат Дональда Трампа й «Республіканської партії», тоді засуджували Каперніка й усіх гравців в американський футбол, які до нього приєдналися.

Після того, як Капернік перестав грати в січні 2017-го, на деякий час про нього перестали говорити. Утім, ненадовго. Нова поява Каперніка в американському медіапросторі розпалила американське суспільство. У буквальному сенсі.

Люди, які виступали проти дій футболіста, не сприйняли такого рекламного ходу. Вони оголосили бойкот Nike, і почали знищувати  колись улюблений одяг. Відео спалювання кросівок збирають в мережі десятки тисяч лайків та поширень.

 

Дехто ж навпаки виступив на захист Каперніка й записав відео, як він одягає продукцію Nike.

Наслідки

Національна футбольна ліга конкретно на цей випадок не відреагувала. Проте опублікувала звернення із такими словами: «Проблеми соціальної справедливості, які порушили Колін та інші професійні спортсмени, заслуговують на нашу увагу та дії». 

Попри це, після оголошення бойкоту акції Nike впали більш ніж на 3%. 

Не залишився осторонь і Дональд Трамп. У Twitter президент Америки написав:

«Так само, як і НФЛ, чиї рейтинги стрімко впали, Nike повністю вбили гнівом і бойкотами. Цікаво, чи мали вони уявлення про те, що все буде саме так?»  

Та чи справді наслідки однозначно негативні, й Nike не продумав свого рішення? Vox пише, що незважаючи на падіння акцій Nike, така увага до бренду однозначно переважить збитки. Те, що піар-хід з Каперніком став топ-темою в США за лічені хвилини після публікації фото, а за декілька днів про це став говорити весь світ — уже свідчить, що компанія досягла маркетингових цілей.