
Ремонт під обстрілами. Як автосервіс працює у прифронтовому Харкові

З початком повномасштабної війни багато бізнесів із прифронтових міст зупинили роботу чи переїхали до безпечніших локацій. Водночас решта не тільки залишилися, але й допомагають тим, хто цього потребує.
Серед них — автоцентр «Mazda Альфа-М Плюс» у Харкові. Вже наприкінці березня 2022-го, коли в місті ні на день не вщухали обстріли, автосервіс відновив роботу.
hromadske поспілкувалося зі співробітниками автоцентру про роботу в найгарячіший період війни та ремонт пошкоджених автівок цивільних і ЗСУ.
Віктор Хоменко живе на півдні Харкова — на протилежному боці від того, де почалася російська навала. Вранці 24 лютого, ледь оговтавшись від першого шоку, він вирішив поїхати на роботу.
Віктор — директор компанії «Альфа-М Плюс», офіційного дилера бренду Mazda у Харкові. В автобізнесі він із 1998 року, дилерським центром керує з 2012-го.
Центр із шоурумом Mazda і сервісною станцією, яка обслуговує та ремонтує автівки цього бренду, розташований на проспекті Гагаріна — одному з найбільших проспектів Харкова, який тягнеться від центру міста до аеропорту.
«У нашому шоурумі в автосалоні стояли нові машини, автівки, що були передплачені клієнтами, а також автомобілі на сервісі, з попереднього дня, які клієнти ще не забрали з ремонту, — згадує Віктор. — Декілька співробітників, які змогли добратися до роботи, допомагали видавати автомобілі на сервісі, клієнти забирали. Всі інші ми прибрали з шоуруму і сховали на сервісній станції».
Приблизно о сьомій вечора Віктор, забравши з роботи установчі документи і печатки, поїхав із сім’єю до родичів у віддалений район міста, який на той час здавався безпечнішим. Вирішили бути там, допоки щось не стане зрозуміло.
А втім, коли по місту почала працювати російська авіація, чоловік вирішив відправити дружину та дітей за кордон, а сам невдовзі повернувся до Харкова.
«Коли я відчув, що моя родина в безпеці, вирішив скласти якийсь план дій, бо не хотілося просто сидіти й чогось чекати, — згадує він. — У салоні залишалося багато автомобілів, яких було шкода. Я почав зв’язуватися з перевізниками, але в Харків ніхто не хотів їхати ні за які гроші, всі боялися. Більшість співробітників теж покинули місто, тож перевозити не було кому».
У другій половині березня Вікторові все ж вдалося знайти перевізника, який наважився транспортувати автівки з Харкова на Захід країни.
«Невеличкими партіями перевозив автомобілі з Харкова у Львів, до наших колег, таких самих дилерів Mazda — пояснює Хоменко. — Вони допомогли розмістити наші автомобілі, потім — повидавати клієнтам ті автівки, які вони вже передплатили. А також продати автомобілі, що залишилися».

«Ракети пролітали прямо над дахом нашого автосалону»
Попри активні бойові дії на підступах до Харкова, вже у березні Віктору спала на думку ідея відновити роботу автосервісу. На той час у місті працювали лічені сервісні станції, а попит на такі послуги був.
«Один із наших клієнтів, який перебував у Харкові, зателефонував мені й попросив виконати технічне обслуговування, — згадує Хоменко. — На цьому тлі у мене з’явилася ідея відновити роботу сервісу, я зв’язався з нашими співробітниками, запропонував їм вийти на роботу, за можливості — кожного».
Кількість співробітників, які поверталися до сервісу, поступово росла. Так, у середині травня працювало вже одинадцятеро — майже третина колективу.
«Ми зробили невеличку SMS-розсилку по клієнтській базі, де сповістили, що наш сервіс відновив роботу, — розповідає Віктор. — У квітні-травні до нас приїхало доволі багато клієнтів, яким треба було наприкінці лютого або в березні здійснити планово-технічне обслуговування своїх автівок».
Робота в перші місяці повномасштабної війни стала справжнім випробуванням. Через постійні обстріли міста робочі місця, які були в автосалоні з великими панорамними вікнами, перенесли до приміщення сервісу, щоб зменшити ризики у разі обстрілу. А в одній з оглядових канав для автівок облаштували укриття. Не забували і про світломаскування, якого вимагали військові.
«Ми вимикали все зовнішнє освітлення, — згадує Віктор. — Навіть доводилося заклеювати лампочки, які миготіли з сигналізацій та інших пристроїв, щоб світло в нічний час не пробивалося ніде».
Навесні та влітку минулого року ракетні обстріли Харкова практично не вщухали, автоцентр дивом не постраждав.
«Ракети пролітали прямо над дахом нашого автосалону, — розповідає Хоменко. — У квітні 2022-го приблизно за 300 метрів від нас прилетів касетний боєприпас. Були пошкоджені автомобілі неподалік, але до нашого приміщення осколки не долетіли».

«15 автомобілів ущент згоріли, зокрема й машина нашої співробітниці»
На паркінгу біля автоцентру впадають в око обпалені рештки автівки, накриті брезентом.
«Це автомобіль нашої головної бухгалтерки, — розповідає Віктор. — Він був припаркований біля багатоповерхівки [на Салтівці]. У травні, майже опівночі, обстріл “другої армії світу”, який був націлений на медичний комплекс у тому районі, зачепив багатоповерхівку — ракети влучили і в саму будівлю, і по території перед будинком. Приблизно 15 автомобілів ущент згоріли, зокрема й машина нашої співробітниці. Вона була у себе вдома, на щастя, не постраждала».
До початку війни в автоцентрі працювали 36 людей, зараз — 17. Доля співробітників, які не повернулися до роботи, склалася по-різному.
«Дехто виїхав за кордон і залишається там, дехто в інших містах України, — розповідає Віктор. — Частина людей поки що не планують повертатися в Харків. Може, чекають закінчення війни».
Троє співробітників сервісу приєдналися до лав ЗСУ і зараз воюють на Сході.
«Усі троє зараз воюють там, де найгарячіше, біля Бахмута, — розповідає Віктор. — Ми підтримуємо з ними зв’язок. Періодично, коли в них буває можливість, приїжджають до нас».
«Треба допомагати військовим — допомагаємо, як можемо»
За 10 років, упродовж яких Віктор керує дилерським центром Mazda, доля цього бренду в Харкові збільшилася в кілька разів. Та з початком повномасштабного вторгнення обсяги значно впали.
«Якщо порівняти з довоєнними часами, наш обсяг упав приблизно в чотири рази, — каже Хоменко. — Бо дуже багато клієнтів виїхали з Харкова».
На початку повномасштабної війни централізованої доставки запчастин для автівок у Харків не було. Але завдяки дистриб'ютору постачання необхідних комплектувальних із Європи відновили вже наприкінці березня. Щоправда, час доставлення трохи збільшився.
Нині харківський автосервіс, як і раніше, здійснює планово-технічне обслуговування, діагностичні роботи й ремонт автівок — зокрема після ДТП, які трапляються й під час війни. Сервісні центри Mazda в інших містах України також працюють.
«Платоспроможність українців суттєво впала, але людям треба ремонтувати свої автомобілі, — пояснює Олександр, фахівець із приймання замовлень, який працює тут з 2013-го. — Вони все одно йдуть до нас, ми обслуговуємо, з радістю допомагаємо. Тобто обсяг упав, але робота є».
Наразі в автосервісі надають знижку 30% на запчастини, щоб підтримати власників автомобілів Mazda у складні часи. У сервісі також надають допомогу людям, чиї автівки постраждали через російську агресію.
«Велику кількість автомобілів відремонтували після обстрілів, із побитим склом, з пошкодженням кузовних елементів тощо, — розповідає Віктор. — Завдяки нашій малярній станції виконували зварювальні, рихтувальні роботи, заміну скла».
Також сервіс безплатно ремонтує авто, які використовують ЗСУ на передовій.
«Це наша робота! — наголошує авторемонтник Михайло. — Треба допомагати військовим — допомагаємо, як можемо».

«Невеличкий пункт незламності у нас тут вийшов»
У жовтні росіяни почали масовані ракетні обстріли критичної інфраструктури України, під час яких увесь Харків занурювався в темряву. В автосалоні зіткнулися з новим викликом для своєї роботи.
«Ми тоді хотіли придбати генератор, — згадує Віктор. — Проте ажіотаж, який був на ринку, не дозволив нам купити прилад відповідної потужності. Один зі співробітників нашого сервісу з дому привіз 10-кіловатний генератор, який ми використовували саме в ті моменти, коли не було світла, поки не придбали потужніший. Зараз ми енергозахищені, тобто здатні працювати навіть у разі відключення світла».
Під час останнього масованого обстрілу на початку березня майже в усьому Харкові дві доби не було ні світла, ні води. Тоді автоцентр відчинив свої двері не тільки для співробітників, а й для мешканців навколишніх будинків.
«Співробітники приїздили на роботу, щоб зарядити свої павербанки, телефони, ліхтарики, прийняти душ, — розповідає Віктор. — Мешканці сусідніх будинків також приходили до нас, щоб зарядити свої гаджети. Такий невеличкий пункт незламності у нас тут вийшов».

«Тільки закінчення війни дасть поштовх для відновлення економіки міста»
За понад рік повномасштабної війни Харків сильно постраждав, але нині місто поступово повертається до життя. Частина людей повернулися додому восени, після успішного контрнаступу ЗСУ й деокупації майже всієї території Харківщини.
Цієї весни у місті нова хвиля повернень. Про це свідчить і збільшення трафіку: якщо рік тому центром пересувалося дуже мало автівок, то зараз інколи вже навіть виникають затори. Відповідно, збільшується й обсяг замовлень автосервісу.
«Щомісяця кількість клієнтів автосервісу зростає, — запевняє Хоменко. — Відновлюються і продажі автомобілів — не в такій кількості, як було до війни, але відповідно до сучасного попиту. Навіть попри військові дії деякі банки відновили кредитні програми й фінансують купівлю нових автомобілів. Тому зараз купівля в кредит стала навіть популярніша, ніж до війни».
Хоменко вважає, що Харків спроможний відновити свій економічний потенціал. Але для цього потрібна перемога.
«На мою думку, відновлення економіки міста залежить від безпеки. Тільки закінчення війни дасть поштовх для відновлення економіки міста», — наголошує він.
Партнерський матеріал опубліковано на правах реклами. Проєкт реалізовано у співпраці з Mazda.
Над матеріалом працювали: журналіст Дмитро Кузубов, редакторка Вікторія Бега, дизайнерка Мирослава Мохнацька, креативний продюсер Олексій Хорошенький.
- Поділитися: