Рідке золото: як експортувати мед — БІЗНЕС-ПЛАН
Іван Фролков читає реп, займається боксомі... продає мед. Разом зпартнерами він заснував компанію «Караван Трейд», яка знаходить українських постачальників солодкого продукту тадопомагає реалізувати його наєвропейському таамериканському ринках. Іван розповів Бізнес—плану про шлях від батьківської пасіки доміжнародного трейдингу.
Батьки почали займалися бджільництвом ще до мого народження. Мед я обожнював з дитинства, ще не вмів ходити, а вже намагався поласувати. Бувало, підповзав до бідона, батьки кричать «де Ваня?», а Ваня ще не стоїть, поточується, але руки облизує, усі в меді.
Я завжди хотів займатися власною справою, тобто в мене не було амбіцій будувати кар’єру деінде. Пропагую принцип, що потрібно займатися тим, що тобі подобається. Одного разу сів і подумав: я люблю мед, то чому б не займатися медом? Займатися бджільництвом я б не став: жив у Києві, назад у Херсон вертатися не хотілося. Але мав навички продажів. Трохи дослідивши ринок і зрозумівши, що Україна є третім у світі експортером меду, я вирішив, що цим і потрібно й займатися.
За якістю український мед на рівні з аргентинським. Китайський мед, індійський тощо — це зовсім не той продукт. Рівень фруктози вище, але смакові якості набагато гірші. Ось український або аргентинський — це щось зовсім інше. Його дуже люблять в Європі й Америці.
За два сезони існування компанії ми продали понад півтори тисячі тонн меду в країни Європи, США й Канаду. На даний момент активно нарощуємо обсяги, лише за період 2017 року реалізували близько 500 тонн.
Цех компанії Bee Sell, з якою співпрацює «Караван Трейд»Фото: Громадське
Які першочергові витрати? Передусім, офіс, де працюватиме менеджер, а потрібен принаймні один менеджер зі знанням англійської. А бажано, щоб знав іще німецьку, й польська не завадила б. Тому що на кордоні з поляками часто виникають проблеми. З ветеринарними лікарями, приміром. Вирішити питання їхньою мовою простіше, ніж англійською.
Ми найняли одного менеджера. На той момент він отримував 6000 гривень ставки плюс відсоток. У такому бізнесі саме така зарплатня — ставка плюс відсоток — дуже важлива. Якщо менеджера з продажу посадити на звичайну ставку, він розслабиться, не працюватиме — не матиме стимулу продавати товар.
«Продажник» — це стан душі. Він має бути злегка нахабним. Нахабство, упевненість у собі, наполегливість. Саме такі якості нам були потрібні.
Коли починаєш працювати як трейдер, тобі потрібні інвестиції саме в купівлю меду. Природно, починаєш закуповувати мед в експортерів безпосередньо, або працюєш з відстрочкою платежу 14 днів, або за передоплатою — як домовишся. Якщо потрібно вибити більше грошей, щоб більше комісію отримати, щоб знизити ціну експортерові, робиш передоплату. Якщо вартість машини в середньому 40-45 тисяч євро, потрібно дати передоплати десь 12 тисяч. На три тижні ці гроші будуть заморожені.
Нині в нас працює 3 менеджери: один із закупівлі й двоє з продажу. Для того, щоб забезпечити бізнес, щоб ми виходили в нуль, нам необхідно продавати в середньому три машини на місяць.
Найбільше перешкоджає експорту в країни Євросоюзу й США бюрократія на митниці, вибірковий підхід до перевірки вантажів, документів, які йдуть до Європи... Один лікар може затримати товар, інший може пропустити. Інша проблема — транспорт. Не надто сумлінний водій може їхати замість 7 днів — 22.
Цех компанії Bee Sell, з якою співпрацює «Караван Трейд»Фото: Громадське
Як обираю партнерів? Насамперед має бути сумлінність. Коли дізнаюся, що є такий експортер, мені дуже важливо зустрітися й поспілкуватися. Тому що я прагну будувати бізнес на довірі. Якщо партнер адекватний, розуміє, як працює бджільництво, водночас я розумію, що людина він хороша, я можу з ним співпрацювати.
Відтак я їду до нього на завод. Якщо виробництво відповідає європейським стандартам якості, ми співпрацюватимемо. Чисто на заводі або брудно, як закуповують мед, як перевіряють, чи є лабораторія, також звертаю увагу на досвід і скільки завод уже експортував.
На даний момент ми співпрацюємо з 10-15 країнами, у нашій базі 400 компаній, активних — близько 12-15, з ними ведемо бізнес постійно. Спочатку формується база, менеджери шукають нових клієнтів — за допомогою інтернету, якихось виставок, за допомогою маркетингу тощо.
У нас грандіозні плани. Наша мета — 25 машин меду на місяць. Також плануємо відправляти близько 4-5 машин волоського горіха й до 10 машин фундука. І наше завдання — повноцінний трейдинг, тобто консолідація обсягів і горіхів, і меду в нашій компанії для подальшого поширення в Європі.
ДИВІТЬСЯ УСІ ВИПУСКИ ПРОГРАМИ БІЗНЕС-ПЛАН
«Бізнес-план» — спільний проект Громадського і каналу «Настоящее время» про малий і середній бізнес в Україні.
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
- Поділитися: