ENRU

«Троянський кінь» Кремля: соцмережі визнали, що їх використали для маніпуляцій у США

Google, Facebook і Twitter визнали, що стали інструментом для маніпуляцій Росії. Керівники останнього навіть пообіцяли реабілітуватися, віддавши зароблені на російських кампаніях гроші на просування демократії. У кожній з компаній пообіцяли або зробити рекламу прозорішою, або ретельніше працювати над безпекою.

Кореспондентка Громадського побувала на слуханнях комітету з розвідки американського сенату щодо ролі соціальних мереж у втручанні Росії у вибори 2016 року. Зокрема РФ використала для розпалювання ворожнечі в американському суспільстві онлайн-платформи, створені американськими компаніями. Сенатори залишилися незадоволеними і вважають, що технологічні гіганти не приділяють достатньо уваги тому, щоб убезпечити користувачів від маніпуляцій.

Звинувачення та цифри

Тисячі ботів, замовна реклама в інтернеті, “фейкові” спільноти в соціальних мережах — усі ці інструменти використовувалися Кремлем для розпалювання ворожнечі в американському суспільстві та просуванні на пост президента Дональда Трампа. У цьому впевнені розслідувачі з американського сенату.

«Мета була дуже простою: забезпечити появу так званих «новин» у новинних стрічках якомога більшої кількості податливих американців. І таємне й тонке підштовхнування в тому напрямку, якого прагне Кремль», — пояснив сенатор-демократ Марк Варнер.

Голова слідчої комісії, республіканець Річард Берр додав:

«Це не стосується перегляду результатів виборів 2016 року. Не йдеться про те, хто виграв, а хто програв. Це напряму стосується національної безпеки, корпоративної відповідальності. Це навмисне маніпулювання американцями, яке здійснювали агенти ворожої іноземної держави. Я скажу це знову: агенти ворожої іноземної держави вторглися в Сполучені Штати, провели інформаційну операцію, щоб розділити наше суспільство. Ще більше обурює, що для цього використали наші власні соціальні платформи».

Голова Комітету Сенату США з розвідки Річард Берр (праворуч) та його заступник Марк Уорнер під час сенатських слуханнь, присвячених впливу соціальних мереж на вибори в США, Вашингтон, 1 листопада 2017 року Фото: EPA-EFE/SHAWN THEW

Простіше кажучи, Facebook, Twitter і Google мали свідчити перед сенатом, адже їхні платформи стали інструментами в руках маніпуляторів. Сервіси могли допомогти Росії вплинути на суспільну думку перед виборами президента. Компаніям закидають недостатню прозорість і пасивну позицію у вирішенні цих питань. Мовляв, вони реагували лише на окремі скарги, проте не досліджували проблеми самостійно й навіть не перевіряли замовника та валюту, в якій здійснювалась оплата політичної реклами (деякі замовлення оплачували російськими рублями). Іншими словами, інформаційні гіганти легковажно поставилися до втручання Росії й не приділили цьому належну увагу.

Сенатори зауважили, що на схожі маніпуляції Росія витратила 300 тисяч доларів. Оплата проводилася, зокрема, й через канали Russia Today і Sputnik. (Для порівняння, за словами юристів Facebook, обоє кандидатів у президенти США — Клінтон і Трамп — витратили на просування в соцмережах 81 мільйон доларів).

Як приклад навели 43 години відео на 18 YouTube-каналах, понад 700 “фейкових” Instagram-аккаунтів, 450 “фейкових” сторінок у Facebook, які керувалися з однієї російської компанії, а також понад 2700 ботів у Twitter.

Хоча цифри відносно невеликі, охоплення таких повідомлень за даними сенату — 40% населення США. Однак “охоплення” — наразі досить загальний термін, який не може вказати на прямий вплив соцмереж на зміну політичних поглядів.

На свій захист представник Twitter навів дані, згідно з якими  36 746 пов’язаних з Росією ботів, які публікували контент про вибори в США, складали 0,012% існуючих на той час облікових записів. Натомість, за словами сенаторів, у матеріалах іншого незалежного дослідження йдеться, що 15% усіх аккаунтів у Twitter — боти. Тобто це значить, що майже 50 мільйонами «мертвих душ» хтось керує для просування інформації.

Відповіді та вирішення

Під час слухання представникам Facebook, Twitter і Google ставили доволі жорсткі питання.

«Раніше ви зазначили, що мета вашої компанії — це об’єднувати людей, — заявив голова комісії Річард Берр у зверненні до віце-президента Facebook. — У цьому випадку людей дійсно об’єднали — щоб сформувати штучний конфлікт. І Facebook допоміг цій зустрічі відбутися. Я б сказав, що Facebook свою місію провалив. Буду відвертим: ви маєте краще працювати над захистом американського народу й усіх своїх користувачів, щоб уберегти їх від подібних маніпуляцій».

Керівники глобальних світових компаній намагались уникати прямих відповідей. Та всі троє визнали, що сервіси дійсно використали для маніпуляцій, і що цьому не надали достатньо уваги.

Зліва направо: віце-президент та головний юрисконсульт Facebook Колін Стретч, діючий генеральний юрисконсульт Twitter Шон Еджетт та Старший віце-президент з юридичних питань Google Кент Уокер складають присягу перед початком свідчень у сенатських слуханнях, присвячених впливу соціальних мереж на вибори в США, Вашингтон, 1 листопада 2017 року Фото: EPA-EFE/SHAWN THEW

«Це болить нам як компанії, і це болить мені особисто — бачити, як нашою платформою таким чином зловживали. Сильна сторона нашої країни — те, що люди можуть відкрито казати про те, що їх бентежить. Той факт, що іноземні агенти змогли використати нашу платформу і цю відкритість, став для нас дуже болісним уроком, який ми засвоїмо, щоб рухатися вперед», — відповів віце-президента Facebook.

Представники компаній запевнили, що набагато ретельніше стежитимуть за використанням сервісів, а також зроблять їх прозорішими — насамперед це стосується реклами. Крім цього, Twitter пообіцяв, що віддасть гроші, зароблені на російських кампаніях, на дослідження просування демократії. Facebook удвічі збільшить кількість працівників, що відповідають за безпеку — з 10 до 20 тисяч. Google уже працює над механізмами, які дозволять усім користувачам бачити, хто є замовником реклами. Усе це — на додачу до інших заходів, які компанії вже застосовують.

Методи російських маніпуляцій

Російські компанії використовували алгоритми соціальних платформ, зокрема, таргетінг (вузьке визначення цільової групи), яким досі відома була виборча кампанія Барака Обами у 2012-му. Росія намагалась охопити найрізноманітнішу і якомога конкретнішу аудиторію — від неонацистів та антиісламістів до ревних християн і членів ЛГБТ. Водночас повідомлення не завжди стосувалися прямої агітації за Трампа. Найчастіше вони мали на меті посіяти ворожнечу й підвищити градус радикальності в суспільстві. New York Times опублікував приклади такої реклами.

Для цього в соціальних мережах спеціально створювали та рекламували сторінки. Деякі з них на перший погляд навіть просували ідеї противників Трампа та електорату з іншого табору. Наприклад, підтримку мігрантів чи боротьбу за права афроамериканців. Проте тут важливі дві деталі. По-перше, це робилося під досить провокаційними гаслами, щоб зачепити противників. По-друге, у таких випадках обов’язково рекламувалася «опозиційна» сторінка, яка закликала до спротиву.

Ліворуч — реклама проісламської спільноти «Об'єднані мусульмани Америки», праворуч — реклама антиісламської спільноти «Зупинимо всіх загарбників». За обидві у Facebook платила Росія screenshot

Для маніпуляції Росія вибирала дуже різноманітні і вузькі цільові групи (на скриншоті - реклама спільноти «Армія Ісуса» у Facebook з текстом — «Сатана: Якщо виграю я - Клінтон переможе! Ісус: Ні, якщо я зможу змінити це!») screenshot

Під час слухань сенатори згадали про випадок у Х’юстоні. 21 травня 2016 року там відбулися два мітинги: захисників ісламу та антиісламістів. В одному місці та в той самий час. Обидві події були організовані та прорекламовані на Facebook, ворогуючі спільноти — націоналістична й мусульманська — активно закликали людей до захисту своїх прав та протистояння. Люди дійсно вийшли на вулиці, й сутичкам між ними завадило лише вчасне втручання поліції.

Проте серед людей, які прийшли на мітинги, не було жодного активного агітатора Facebook-спільнот. Пізніше слідство знайшло причину: усі вони насправді були фейковими сторінками тролів, які модерувалися із Санкт-Петербурга. Це означає, що користувач з Росії може легко створити й розрекламувати подію в Штатах, яка призведе до реального протистояння людей на вулиці. Сенат з’ясував, що це коштувало Росії 200 доларів.

Сенатори на слуханнях, присвячених впливу соціальних мереж на вибори в США, розглядають колаж с фотографій, які були зроблені 21 травня 2016 року у Х’юстоні, штат Техас. На фотографіях — дві акції, організовані ворогуючими спільнотами (захисників ісламу та антиісламістів), обидві організовані та прорекламовані на Facebook. Вашингтон, 1 листопада 2017 року Фото: EPA-EFE/SHAWN THEW

Чому це важливо

Журналістка Громадського Наталія Гуменюк відвідала слухання і зауважила, що слово «Україна» жодного разу не пролунало. Утім, політики наголошували, що зловживання відкритістю соцмереж стосується не лише США, а й інших країн. Зокрема, згадали про можливий вплив на конфлікт у Каталонії, проте представники жодної з компаній не відповіли на це через відсутність даних.

Питання використання соцмереж для політичних маніпуляцій уперше підняли на такий високий рівень. Це викрило багато проблем в кібербезпеці, але заразом показало, що їх можливо вирішувати не лише в окремих країнах, а й на глобальному рівні.