ENRU

Не віком, а стажем: що треба знати про пенсійну реформу

964c8b377059af707
Перший віце-прем'єр-міністр, міністр економічного розвитку і торгівлі України Степан Кубів, прем'єр-міністр України Володимир Гройсман та міністр соціальної політики України Андрій Рева після ухвалення пенсійної реформи Мусієнко Владислав / УНІАН

У вівторок, 3 жовтня Верховна Рада проголосувала за пенсійну реформу — 288 голосів за базовий законопроект, 255 — за відповідні зміни до бюджету.

Документ складався з двох частин. Перша — це так зване осучаснення пенсій. Уряд запропонував перерахувати пенсії більш  ніж 5 мільйонам пенсіонерів на базі середньої зарплати за 2014 — 2016 роки. На це витратять майже 12 мільярдів бюджетних гривень, а середній рівень доплат сягне 700 гривень.

Друга частина закону — фундаментальна зміна пенсійної системи. Власне те, що й називають пенсійною реформою. Уряд узяв курс на бездефіцитність пенсійного фонду, перший крок — забрати від Пенсійного Фонду виплати, не підкріплені соціальними внесками. Ідеться про достроковий вихід на пенсію через важкі умови праці або призначення пільгових пенсій для окремих категорій. 

Другим кроком планують зменшити витрати на пересічних пенсіонерів. Щоби не порушувати дражливу тему підвищення пенсійного віку, уряд вирішив економити кошти для бюджету через страховий стаж, підвищивши його на 10 років. Як це впливає на вік виходу на пенсію та її розмір? Який період можна буде зарахувати як страховий стаж і скільки років стажу уряд дозволить докупити? І чи запрацює нарешті накопичувальна пенсійна система — розбиралося Громадське.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Час на пенсію»: Чого чекати від пенсійної реформи.

З наступного року «досягнення пенсійного віку» і «отримання пенсії» перестають бути тотожними поняттями. Народні депутати залишили в законопроекті норму, яка вже з 1 січня 2018 підвищує мінімальний страховий стаж для виходу на пенсію з 15 до 25 років. Далі показник зростатиме — кожні 12 місяців іще на рік. Відтак у 2028, щоби вийти на пенсію за віком, потрібно буде мати 35 років стажу.

Якщо страхового стажу не вистачить, доведеться чекати пенсію до 63 років. Це за умови, що майбутній пенсіонер має не менше 15 років стажу станом на 2018-й, або ж 25 років на момент завершення реформи у 2028.

Отримати пенсію за віком у 65 можна буде маючи мінімальний страховий стаж — 15 років. Той, хто не вкладеться в показник, матиме право на соціальну допомогу.

Для пом’якшення переходу до нових правил, у прикінцевих положеннях уряд заклав «подушку» — тим, хто в період із 1 січня 2018-го до 31 грудня 2021 року досягнув пенсійного віку, але не має необхідного стажу, виплачуватиметься соціальна допомога до отримання ними права вийти на пенсію за новим законодавством.

Звідки взяти стаж

Нині страховий стаж стає чи не основним показником як для виходу на пенсію, так і її розміру. В урядовому законопроекті, піднімаючи цей показник, збільшили й періоди, які можна зарахувати до страхового стажу.

Підприємці, які працювали на спрощеній системі оподаткування, зможуть зарахувати до стажу період із початку 1998 року до кінця 2017-го. Для підтвердження стажу за перші два з половиною роки  достатньо довідки про реєстрацію. А з 1 липня 2000 року стаж зараховується у випадку сплати страхових внесків.

Віднині до страхового стажу зараховується також військова служба,навчання на денній формі в державних вишах на умовах держзамовлення, аспірантура й докторантура. А також перебування у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами й догляду за дитиною до шести років.

Купити стаж

В ухваленому законопроекті залишили можливість купити стаж. Але не 5 років, як планувалося спершу, а лише два. Той, хто планує таким чином «добрати» необхідний стаж, буде змушений сплатити подвійний мінімальний страховий внесок (на сьогодні — 704 гривні) за кожен «придбаний» місяць за період не більше року, і півтора мінімальних внески — за період понад 12 місяців.

Скільки коштує 11 місяців додаткового стажу

11 × 704 × 2 = 15 488 грн.

Скільки коштує 13 місяців додаткового стажу

13 × 704 × 1,5 = 13 728 грн.

Ігри з коефіцієнтом

Уряд таки міняє розмір показника оцінки страхового стажу. Із  наступного року він складатиме не 1,35%, а на чверть менше — 1%. Що це за показник? Саме на нього множиться страховий стаж. При стажі 40 років і показнику 1,35% коефіцієнт буде наступним: 40×1,35/100 = 0,54. Зниження показника оцінки трудового стажу до 1% дає коефіцієнт 0,4.

Чому це важливо? Бо це один із множників, який ураховується при визначенні розміру пенсії. Математичні ж правила прості: зміна одного множника міняє всю суму настільки, наскільки змінився множник. На практиці це означає, що всі, хто виходитиме на пенсію після 1 січня 2018 року, отримуватиме на чверть менше, аніж могли б при старому коефіцієнті.

Щоби згладити цей момент, уряд пішов на цікавий крок. Тим, хто вийде на пенсію цього року, пенсію нарахують за нинішнім коефіцієнтом і середньою зарплатнею по Україні за 2014-2016 роки. Ті, хто виходитиме на пенсію у 2018-му, матимуть уже знижений коефіцієнт, але середню зарплату вираховуватимуть за 2016-2017 роки. І це — пряме порушення законодавства, оскільки відповідно до закону використовується показник за останні три роки, а не два. Утім, це дозволить збільшити розмір середньої зарплати, перекривши зниження коефіцієнта. І відстрочити можливе невдоволення пенсіонерів. На рік.

Абстрактне накопичення

Другий рівень пенсійного забезпечення, більше відомий як накопичувальна система, упроваджується з 1 січня 2019 року. Власне це все, що відомо із тексту закону. Щоби вона запрацювала, уряд до 1 липня наступного року повинен забезпечити функціонування всіх елементів накопичувальної системи. Про те, який відсоток соціального внеску перераховуватимуть на індивідуальні рахунки, хто керуватиме коштами, зібраними на цих рахунках, яким чином перекриватимуть дефіцит Пенсійного Фонду — жодного слова. Зазначається лише, що ті, кому до пенсії залишилося 10 і менше років, можуть відмовитися сплачувати страхові внески до накопичувальної системи.

Є ризик, що таке рамкове згадування про накопичувальну систему матиме такі ж наслідки, як і закон, ухвалений іще у 2003 році. Він теж запроваджував індивідуальні накопичувальні рахунки, але другий рівень пенсійного забезпечення в Україні не працює й донині.

Підписуйтесь на наш канал у Telegram