Що відбувається із «Укрзалізницею»?

2 березня слідчі столичної прокуратури та СБУ одночасно провели 15 обшуків в офісах «Укрзалізниці». Вони стосувалися «махінацій зі страховими виплатами та закупівлею палива».

2 березня слідчі столичної прокуратури та СБУ одночасно провели 15 обшуків в офісах «Укрзалізниці». Вони стосувалися «махінацій зі страховими виплатами та закупівлею палива».

Тим часом Національне антикорупційне бюро України розслідує 14 кримінальних проваджень, які стосуються корупції на «Укрзалізниці». Сума збитків від цих правопорушень оцінюється у 635 мільйонів гривень.

У січні Кабінет міністрів забрав «Укрзалізницю» з підпорядкування Міністерству інфраструктури і передав її під контроль Міністерству економічного розвитку і торгівлі. Це стало кульмінацією конфлікту між головою Мінінфраструктури Володимиром Омеляном та керівником залізничної компанії Войцехом Балчуном. Що відбувається довкола головного залізничного перевізника України — у матеріалі Громадського.

Чому посварилися міністр інфраструктури та керівник «Укрзалізниці»?

Упродовж останніх кількох місяців міністр інфраструктури Володимир Омелян звинувачував Войцеха Балчуна у корупції на «Укрзалізниці», провалі реформи корпоративного управління, завищених показниках річного прибутку компанії та «надлишковому піарі».

Бальчун у свою чергу закидав Омелянові саботаж та блокування реформи залізниці.

Голова Мінінфраструктури критикує Балчуна за співпрацю з компаніями народних депутатів від БПП Ярослава та Богдана Дубиневичів. Через ці зв’язки, за словами міністра, «Укрзалізниця» втратила у 2016 році близько 1 мільярда гривень. Омелян також заявив, що впродовж останніх кількох місяців «Укрзалізниця» програла в судах близько 2 мільярдів гривень.

«У мене питання до пана Балчуна. Як працюється з паном Михальчуком? Наскільки добре підтримує пан Дубневич? ... Хто ці особи? Чим займаються заступники регіональних залізниць з питань реформи по корупції?», — питав Омелян в очільника «Укрзалізниці» на засіданні уряду 25 січня.

Член правління «Укрзалізниці» Сергій Михальчук в 2009 — 2011 роках був заступником гендиректора компанії Михайла Костюка — у розслідуванні  видання «Наші Гроші». Йдеться про те, що останній разом із Дубневичами запатентував рейкові скріплення, за які УЗ щорічно платила мільйони гривень. У розслідуванні також згадується, що «Укрзалізниця» закуповує запчастини у компанії братів Дубневичів,  один з яких, Ярослав, очолює парламентський комітет з питань транспорту.

Документи, що нібито є доказовою базою звинувачень, Омелян передав прем’єрові Гройсману на тому ж засіданні Кабміну 25 січня. Той, у свою чергу зазначив, що папери варто передати в Національне антикорупційне бюро України.

Володимир Омелян звинувачував Войцеха Балчуна у корупції на «Укрзалізниці»

Фото: Громадське

Хто перевіряє заяви про корупцію в «Укрзалізниці»?

Документи від Омеляна таки надійшли до Національного антикорупційного бюро. Утім, в НАБУ на запит Громадського повідомили, що отриманих від міністра даних недостатньо для відкриття нового кримінального провадження.

Загалом детективи бюро наразі розслідують 14 кримінальних проваджень, які стосуються заяв щодо корупції на «Укрзалізниці». Збитки оцінюються у 635 мільйонів гривень, найбільше розкрадань — на державних закупівлях.

2 березня слідчі столичної прокуратури та СБУ одночасно провели 15 обшуків в офісах «Укрзалізниці». Вони стосувалися «махінацій зі страховими виплатами та закупівлею палива».

Польський менеджер наголошує, що не може впливати на всі судові справи, які дісталися у спадок від минулого керівництва, адже «вони вже програні у всіх інстанціях». Балчун також визнає, що спілкується з Ярославом Дубневичем, але «тільки тому, що той очолює комітет Верховної Ради з питань транспорту».

Чому «Укрзалізницю» вирішили забрати у мінінфраструктури?

Прем’єр-міністр Володимир Гройсман став на бік Балчуна і неодноразово публічно критикував позицію Омеляна.

«Хочу підкреслити, що міністр — важлива особистість, яка повинна допомогти, підтримати і привести до успіху. Міністр не може дозволяти собі особистих відносин до підлеглих... А чвари залишайте вдома. Коли краватку вдягаєте, виходите з дому на роботу — склоки на поличку поклали...» — так Гройсман звернувся до Омеляна на засіданні уряду 25 січня.

Кульмінацією конфлікту стало рішення Кабміну передати «Укразалізницю» під контроль Міністерства економічного розвитку. Таке рішення директор «Центру транспортних стратегій» Сергій Вовк називає політичним:

«З точки зору чисто технічної, якщо абстрагуватися від персоналій Балчуна і Омеляна, то якихось передумов логічних чи аналітичних для передачі «Укрзалізниці» від Мінінфраструктури, яке є головним органом, який визначає транспортну політику в Україні, до Кабміну, а де-факто до Мінекономіки я особисто не вбачаю. Всі головні рішення і до того контролювались Кабміном. Тому це рішення ухвалювалось чисто в політичній площині».

Войцех Балчун наголошує, що не може відповідати за «спадок» від минулого керівництва

Фото: Владислав Мусієнко/POOL/УНІАН

На чому «Укрзалізниця» може зловживати?

Основний дохід «Укрзалізниця» отримує від вантажних перевезень, тому найбільші корупційні зловживання відбуваються під час розподілу вантажних вагонів та тендерних закупівель.

«У нас є державні вагони, які знаходяться в управлінні «Укрзалізниці». Державні та приватні компанії подають заявки, щоб їх отримати, тому що вони значно дешевші, аніж приватні. Однак, алгоритм розподілу таких вагонів надзвичайно непрозорий. Бізнес звинувачує «Укрзалізницю» в тому, що та незрозуміло як розподіляє їх - дуже часто із корупційною складовою», — пояснює Громадському директор «Центру транспортних стратегій» Сергій Вовк.

За минулі півроку філії та компанії «Укрзалізниці» оголосили 6548 тендерів через електронну систему «ProZorro», в яких було відкрито 8671 лотів. Очікувана вартість всіх тендерів склала 11,9 мільярдів гривень.

«Попри це, 47% тендерів були неуспішними або були скасовані. У близько 49,1% відбулися порушення регламенту. Більше 70% тендерів пройшли з низькою конкуренцією», — пояснює керівник проекту «Залізниця без корупції» Володимир Даценко.

Однією з головних перешкод на шляху до відкритої конкуренції і зниження цін є дискваліфікація учасників. За словами Даценка, організатор, тобто «Укрзалізниця», прописує неймовірно складні вимоги до учасників тендерів. Ці вимоги блокують доступ всіх охочих і дають змогу маніпулювати результатами тендерів, відхиляючи більш вигідні пропозиції з формальних підстав.

Для прикладу, у 2016 році компанія «Центр забезпечення виробництва» ПАТ «Укрзалізниця» за результатами тендеру замовила у ТОВ «Експозиція» майже на 14 мільйонів гривень рейкових скріплень. За інформацією «Наших грошей», ці підприємства пов’язують з народними депутатами Дубневичами.

За словами Сергія Вовка, більшість корупційних схем дісталися Балчуну в спадок від попереднього керівництва, однак наразі він їх не вирішив.

«Пан Балчун абсолютно правий, що ті проблеми, які він дістав – не він їх створив. Це були акумульовані значним часом проблеми, які він мав би вирішити, як менеджер з дуже великою зарплатою, як менеджер, на якого покладались великі шанси, і як менеджер з новою культурою мислення. Поки цього не сталося», — зазначає директор ЦТС.

Сам Балчун визнає, що в 2016 році «Укрзалізниця» втратила понад один мільярд гривень саме від корупційних дій:

«Звичайно, ми постійно працюємо над боротьбою з корупцією. Ми провели понад 70 службових перевірок, по 31 матеріали направлено до правоохоронних органів. І сума завданих збитків від корупційних дій оцінюється нами у більш ніж мільярд гривень».

Основний дохід «Укрзалізниця» отримує від вантажних перевезень, тому найбільші корупційні зловживання відбуваються під час розподілу вантажних вагонів та тендерних закупівель Фото: Укрзалізниця

Чи стала «Укрзалізниця» прибутковою?

«Укрзалізниця» — головний перевізник в Україні. Однак дохід вона отримує від вантажних перевезень, пасажирські і досі є збитковими.

В останній раз «Укрзалізниця» показувала прибуток у 2013 році – на рівні 545,3 млн грн. Останні два роки були збитковими, і лише 2016-го, за словами Балчуна, компанія нарешті вийшла «в плюс» — сума чистого прибутку склала 303 млн грн. Ця цифра менша, ніж прибутки до окупації Криму та конфлікту на Донбасі. Втім тут слід враховувати, що кількість вантажних перевезень за час конфлікту зменшилась.

Утім Омелян стверджує, що ці цифри не відповідають дійсності:

«Це все «дуті» цифри. Оскільки до цього доходу були штучно зараховані амортизаційні відрахування та інші речі, які не відображають реального стану підприємства. Це було зроблено з метою, щоб виправдати своє перебування на роботі та отримання гарної зарплати. За нашими оцінками, збиток насправді багатомільярдний, і це теж один з тих факторів, чому я просив прем’єр-міністра провести окреме засідання з приводу реального стану справ на «Укрзалізниці». На жаль, цього поки не відбулося».

Крапки над «і» повинен виставити фінансовий план «Укрзалізниці» за минулий рік. В ньому мають бути вказані доходи та витрати підприємства, перевірені міжнародною аудиторською компанією.

«Головним документом, який визначає діяльність УЗ, є її фінансовий план, в якому зафіксовані всі статті витрат, в якому зафіксовані всі капітальні інвестиції. Тобто як компанія має витрачати гроші, які у неї є. На сьогоднішній день немає ані публічного звіту по виконанню фінплану за 2016 рік, ані проекту цього плану на 2017 рік. Це дуже показовий момент», — заявив у коментарі Громадському директор «Центру транспортних стратегій» Сергій Вовк.

В «Укрзалізниці» поки не оприлюднили фінансового плану за минулий рік. Пояснюють: документ спершу має затвердити Кабмін.

«Зараз відбувається процес затвердження фінансового плану. Сьогодні наші матеріали знаходяться в Міністерстві фінансів та в Міністерстві економіки. Як тільки його затвердять, він буде одразу ж представлений. Однак, зважаючи на попередні роки діяльності «Укрзалізниці», фінансовий план може бути представлений і в третьому кварталі року. Але від нас це не залежить», — запевняє Громадське директор з аналітики та фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.

За підсумками минулого року, фінансовий стан «Укрзалізниці» має бути кращим, ніж у попередні роки, вважає фінансовий аналітик Concorde Capital Олександр Паращій:

«Вони отримали підвищення тарифів на вантажні перевезення на 15% у середині 2016 року... Те, що залежить від менеджменту компанії — це зменшення витрат, зокрема, через оптимізацію процесів, боротьбу з корупцією на закупівлях. Воно очевидно теж впливає позитивно на прибуток, але успіхи у цьому не так просто перевірити».

Пасажирські перевезення досі лишаються збитковими Фото: Укрзалізниця

Що далі?

Попри відкритий конфлікт, ані Балчун, ані Омелян наразі не збираються йти у відставку. Омеляна призначили міністром у квітні за квотою «Народного фронту». Наразі, за інформацією ЗМІ, він користується підтримкою фракції «Блоку Петра Порошенка». Одним з публічних проявів якої називають появу першого заступника голови фракції Ігоря Кононенка на підсумковій прес-конференції Омеляна.

За словами директора «Центру транспортних стратегій», політичні групи в нинішній ситуації не зможуть швидко домовитися про кандидатури нового міністра інфраструктури та керівника головної залізничної компанії України, тому намагаються зберегти статус-кво.