Транспортна мафія Миколаєва завдає удару у відповідь
Ранком 21 червня Миколаїв сколихнула несподівана новина: на одному з підприємств згоріли сім автобусів марки «Еталон». Згодом стало відомо, що це транспорт фірми «Авто-Експрес», яка перевозила пасажирів за маршрутом Миколаїв-Одеса.
Керівники фірми одразу заявили, що техніку підпалили.
АНДРІЙ НІКІТІН, заступник директора ТОВ «Авто-експрес»:
- Нам всячески угрожали, звонили угрожали, что подпалят автобусы, мне непосредственно говорили, уйдите с этой территории…
Зловмисники приїхали до АТП в 3 години ночі. З собою вони мали каністри з бензином та коктейлі Молотова.
Проникнувши на територію автобази, один з нападників приставив пістолет до скроні охоронця і змусив того лягти на підлогу. Троє інших побігли на стоянку. Там вони облили автобуси бензином і підпалили їх коктейлями Молотова. Дії зловмисників зафіксувала камера спостереження.
Причиною пожежі керівники фірми вважають недобросовісну конкуренцію, яка склалася на транспортному ринку.
АНДРІЙ НІКІТІН, заступник директора ТОВ «Авто-експрес»:
- Мы всячески обслуживали этот маршрут, мы обслуживали для людей, потому что у нас цена проезда была 60 гривен, а незаконные перевозчики «Орион-авто», «Николаев-авто», «Пик» - они ездили с «Южных автовокзалов», они ездили незаконно, у них не было ни страховок для пассажиров, у них был завышенный проезд, у них не было ни билетов, которые даются в кассах. У них были проездные билеты.
Фірма «Авто-Експрес» зареєстрована у місті Волноваха Донецької області. Прийшла на ринок міжобласних перевезень за напрямком Одеса-Миколаїв торік, перемігши на конкурсі. Від інших фірм-перевізників відрізнялася тим, що встановила найнижчий тариф – 60 грн за квиток з Миколаєва до Одеси, тоді як їхні конкуренти правили 100 грн.
Квитки «Авто-Експрес» продавали через каси Миколаївського міжміського автовокзалу. Крім того, фірма перевозила пільговиків – інвалідів, багатодітні родини, воїнів АТО.
Бізнес новачків різко контрастував з місцевими миколаївськими реаліями. Фірми «Миколаїв-Авто»,«Пік», які правлять тут бал, так не працюють. Експерт ринку Ігор Житінський вже кілька років намагається привернути увагу влади до проблем з пасажирськими автоперевезеннями.
ІГОР ЖИТІНСЬКИЙ, експерт ГО «Асоціація працівників транспортної галузі та інфраструктури»:
– Они просто не ожидали, что на ихний бандитский беспредел найдется смелая фирма, которая выставится. Эта фирма выставилась, победила и начала работать по этому направлению. Что мы увидели? Мы увидели сразу наезд «Укртрансинспекции» на фирму-перевозчика, которая не вылазила с автовокзала, пытаясь блокировать работу… Поэтому они пошли на беспрецедентные меры, когда не получилось через власть, через правоохранительные органы сломать фирму-перевозчика, они опустились до низкого уровня - просто взяли и спалили автобусы.
- Одесса едем Одесса, Привоз, жд вокзал, автовокзал, Одесса.
Олександру Добриднюку часто доводиться по роботі їздити з Миколаєва в Одесу. Він неодноразово стикався з тим, що розклад руху у перевізників взагалі відсутній.
ОЛЕКСАНДР ДОБРИДНЮК, пасажир:
- Сел я в автобус, мы по факту простояли еще 20 минут на остановке и только потом уже выехали в Одессу…
- Как часто вы с этой ситуацией сталкивались?
- Ну, что-бы это меня подводило – это два раза было. То, что потом мне приходилось свои планы изменять.
На сервіс фірми, які возять пасажирів в Одесу, звертають увагу в останню чергу. Головний критерій тут – чорний кеш, який проходить повз касу. Експерти приблизно підрахували суми, які обертаються у тіні.
ІГОР ЖИТІНСЬКИЙ, експерт ГО «Асоціація працівників транспортної галузі та інфраструктури»:
– По нашим подсчетам, теневая сфера ухода от уплаты налогов связанная с Южным автовокзалом и аффилированными предприятиями, - это 30-50 млн в год на эти предприятия.
Ми вирішили перевірити, наскільки прозоро працюють перевізники. Для цього прийшли з камерою на так званий Південний автовокзал і запитали, чи видають там квитки. Побачивши камеру, спритні водії одразу заворушилися.
- А вы водитель? Да. А можете билет показать?
- А вы пассажир?
- Нет, я журналист. Хочу посмотреть билеты, которые Вы даете. Сейчас будут выписываться.
- Просто смотрите? Мы можем просто Вам не дать.
- Конечно, можете.
- Если Вы придете с «Укртрансинспекцией», тогда…
- Вы не обязаны. Журналист – это не контролирующий орган, я согласен…Можете отказать. Просто если Вы откажете, то тогда это вызовет подозрения, что у Вас не все чисто.
Коли ж ми писали відео на телефон, вийшло навпаки. В автобусі «Миколаїв – Коблево» журналіст двічі намагався отримати від водія квиток, але марно.
- Билетики выдаете?
- Нет.
- Нет? А какую-то виписку может?
- Никакой.
- Так что не дадите какую-нибудь квитанцию, я не знаю…
- Какую квитанцию?
- Ну, для командировка там надо. Выписки никакой нет?
- Да нету у меня билетов.
Одна з платформ так званого Південного автовокзалу, звідки рушають автобуси на Коблево та Одесу - звичайнісінька зупинка громадського транспорту, яка за допомогою маніпуляцій-фальсифікацій отримала статус автостанції. Власниками ТОВ «Південні автовокзали» є миколаївські бізнесмени Валерій Буркун та Юрій Кучуков.
ІГОР ЖИТІНСЬКИЙ, експерт ГО «Асоціація працівників транспортної галузі та інфраструктури»:
- Они возле николаевского межгородского автовокзала создали нелегальную сеть автовокзалов, так называемые автовокзалы-клоны, где организовали безбилетную отправку пассажиров по всем направлениям Николаевской области. Тем самым уводя свои автопредприятия от уплаты налогов… Они пошли, что на своих автовокзалах они не продают билеты, билеты покупают у водителя. Соответственно, полностью тенизация рынков пассажирских перевозок.
Валерій Буркун на Миколаївщині особа відома. У радянській часи він був директором великого автотранспортного підприємства. Потім узяв участь у приватизації цього АТП і через дружину став його одноосібним господарем.
Згодом Буркун узявся за створення таких автовокзалів-клонів, щоб прибрати до рук міжміські та внутрішньообласні маршрути. Ми завітали до підприємства досвідченого автомобіліста, щоб розпитати його про успішний бізнес. Буркун усе заперечив і висунув власні звинувачення.
ВАЛЕРІЙ БУРКУН, голова ОДО «Оріон-Авто»:
- Вы просто пытаетесь натянуть вопрос, по всей вероятности, Ваш визит ко мне заказная услуга, правильно?
- Нет.
- Ну почему нет? Кто Вас прислал?
- Никто не прислал!
- Ну как никто не прислал?
Інший господар маршрутної імперії, Юрій Кучуков, почав займатися цим бізнесом у 90-х. Колись він був менеджером однієї фірми, нині ж Кучуков та його партнери контролюють 35 міських, десятки обласних та міжміських маршрутів. Та насправді ці фірми дуті – вони лише збирають готівку з орендованого транспорту, а власного мають обмаль. Знайти ці «великі транспортні підприємство» непросто – вони розташовані на околицях міста.
Це підпримство «Пік», яке обслуговує маршрут Миколаїв-Одеса та більше 10 інших найприбутковіших маршрутів. Зараз спитаємо, чи є начальство.
- Поговорить с Юрием Адольфовичем Кучуковым или с директором.
- Его нет. Какая фирма вас интересует?
- «Пик» в первую очередь.
- Никого нет. Сейчас здесь только «Авто-виола» есть и «Ива».
- Так это ж одно и тоже.
- Нет, это абсолютно разные фирмы.
Чому все так погано з перевезеннями, мали б знати в Укртрансінспекції, яку нещодавно перейменували в Укртрансбезпеку. Саме це відомство контролює автомобільний пасажирський транспорт та проводить конкурси на міжобласні маршрути. Зараз туди поставили нового начальника, бо зі старими постійно не щастило. Цьогоріч колишнього начальника управління Анатолія Лахтіонова засудили на 5 років з конфіскацією майна за отримання хабаря. Його звинувачували в лобіюванні інтересів місцевих перевізників. Новий начальник Сергій Кривошапка з Луганська, схоже, наслідує попередників. На порушення в діяльності місцевих фірм Укртрансбезпека дивиться крізь пальці, проте до донецьких конкурентів вже має претензії.
СЕРГІЙ КРИВОШАПКА, начальник управління «Укртрансбезпека» в Миколаївській області:
- Они к журналистам обращаются и говорят: нам спалили автобусы, потому что мы законно ездили по 60 грн. А оказывается, что они незаконно ездили, и еще по 60 грн. Вообще здесь должен был вмешаться Антимонопольный комитет. Ну, так я вам скажу, потому что это называется демпинг цен. Или если выше ты ставишь, тоже Антимонопольный комитет. Сделать иск, обратиться в суд и наказать того человека, который нарушает антимонопольное законодательство.
Ми про всяк випадок розповіли Сергію Кривошапці, що миколаївські перевізники навіть не видають квитків. Він пообіцяв розібратися…
- Перевозчик обязан выдавать билеты пассажирам?
- Обязан в любом случае.
- Мы тогда вам видео покажем, вчера сняли….
- Госномер этой машины можно? … Он будет наказан. Это прямое нарушение закона. Я Вам сразу говорю.
А що ж з підпаленими автобусами? Чи знайшли зловмисників, запитали ми у копів з Інгульського райвідділку поліції Миколаєва. Похвалитися наразі нічим.
ОЛЕКСАНДР ДОЩЕНКО, старший слідчий Інгульського відділу поліції Миколаєва:
- На теперішній час призначено ряд судових експертиз, за результатами яких буде об’єктивно встановлено, що мають значення для провадження. Без результатів експертиз зарано говорити…
Поки поліцейські шукають винних, миколаївські монополісти можуть встановлювати ціни та умови, які їм заманеться. Бо конкурентів у них більше немає.
ЯРОСЛАВ ЧЕПУРНИЙ, ОЛЕГ ОГАНОВ, Миколаївський Центр журналістських розслідувань для проекту «Слідство.Інфо»
- Поділитися: