ENRU
Від Харкова до Венеційської бієнале: що варто знати про фотохудожника Бориса Михайлова
17 січня, 2017
Україну на 57-й бієнале у Венеції представить фотохудожник Борис Михайлов.

В національному павільйоні буде показано проект «Парламент», що включатиме фото від 2014-го року до сьогодні. Куруватиме його техаський музей Dallas Contemporary, зокрема виконавчий директор Пітер Дорошенко й асистентка куратора Лілія Куделя, повідомив сайт Glasstire.

Фотохудожник Борис Михайлов, racnamagazine.it

Борис Михайлов працює в соціальній документальній фотографії уже близько 50-ти років. Ми підготували стислий огляд його головних серій, тем і досягнень.

 

Борис Михайлов — представник харківської школи фотографії

  Робота з серії «Вчорашній бутерброд», Борис Михайлов

Борис Михайлов народився в 1938-му. Фотографією почав займатися в 1960-х у Харкові, де й провів свою першу виставку. Коли у фотографа знайшли оголені фото його дружини, його звинуватили у порнографії. Через це він змушений був залишити роботу інженера на заводі. В 1971-му став учасником альтернативної арт-групи «Время». Фотографії цього об’єднання мали діяти, як «удар кулаком» — турбувати, обурювати, показувати те, що суспільство витісняє.

«Відсутність фотостудій призвела до освоєння приватного простору, коли малометражні квартири, особисте і навіть інтимне життя стали полігонами для творчості. Через брак нормальної фотоапаратури і фотоматеріалів ми затвердили «погану якість» як естетичну категорію. Непопадання в соціальний контекст сформувало критичну дистанцію щодо радянської арт-системи і політичної системи загалом».

Роман Пятковка, фотохудожник, представник харківської школи

У 80-х фотохудожники цього руху, який стали називати харківською школою фотографії, отримали визнання за кордоном. Згодом Михайлов долучився до «Группы быстрого реагирования», що створювала провокаційні арт-акції на основі фотографії, у 1993-му провів персональну виставку в нью-йоркському музеї сучасного мистецтва (MoMA), а в середині 90-х переїхав у Берлін.  

Михайлов досліджує радянську та пострадянську дійсність

У 1968-1975 Борис Михайлов створив цикл фотографій «Червона серія». У ньому показані люди, побут і міське життя з одним незмінним елементом — червоним кольором, символічним для радянського ладу.

Роботи з «Червоної серії», Борис Михайлов

У 60-70-х він також працює над серією «Вчорашній бутерброд» з використанням подвійної експозиції.

«З самого початку, коли я тільки починав займатися фотографією, просто склавши два слайди, я несподівано отримав складне фотографічне зображення. Таким накладанням була зроблена серія «Вчорашній бутерброд», яка вже на початку 1970-х принесла мені перший фотографічний успіх, особливо — серед кіношників. Складаючи слайди, я отримував узагальнювальну, метафоричну та унікальну картину, як мені спершу здавалося, про наше життя».

Борис Михайлов в інтерв'ю для artukraine.com.ua

Робота з серії «Бутерброди пам'яті», Борис Михайлов

У 1997-1998 роках з’являється серія «Історія хвороби». До неї ввійшло близько 500 фотографій, на яких зображені харківські безпритульні й інші люди, що після розпаду СРСР не змогли знайти місця в суспільстві. Художник платив своїм героям і вони погоджувалися позувати для відвертих знімків. Серія стала дуже відомою в Європі й США і привернула увагу до патологічних перетворень пострадянських суспільств.

«Є момент вульгарності, що дратує консервативну публіку. Але цей вульгарний момент і є повідомленням про той жах. Без нього все виходить інакше, лагідно. Тому мені здається, що це необхідно показувати. І друга річ, що мене перед собою виправдовує — те, що багато років така фотографія була забороненою. В радянський час не можна було знімати нічого, зв’язаного з болем, з поганим життям».

Борис Михайлов в інтерв’ю з Юлією Кісіною

Роботи з серії «Історія хвороби», Борис Михайлов

У 2000-му Борис Михайлов став єдиним українським лауреатом премії Hasselblad

Цю нагороду в галузі фотографії порівнюють за впливовістю з Нобелівською премією. У 2015-му фотохудожник також отримав престижну арт-премію Goslarer Kaiserring, яку раніше вручали Йозефу Бойсу, Андреасу Гурскі, Девіду Лінчу та іншим. Персональні виставки Михайлова відбувалися в MoMa (Нью-Йорк), Tate Modern (Лондон), Stedelijk Museum (Амстердам), Музеї сучасного мистецтва міста Рим, галереї Saatchi (Лондон) тощо.

Роботи Бориса Михайлова, що були представлені в рамках експозиції «Поема про внутрішнє море» на Венеційській бієнале 2007

У 2007-му році роботи Михайлова вже були представлені на Венеційській бієнале в рамках експозиції українського павільйону. Цього разу в проекті «Парламент» художник фотографує телевізійні кадри парламентських дебатів в естетиці глітч-арту і зосереджується на «взаємодії фотографії з медійними інтерфейсами, зв’язку між аналоговою та цифровою репрезентацією». Крім цього, як зазначено на сайті Міністерства культури України, український павільйон поєднає спецпроекти молодих художників з посиланням на творчість Бориса Михайлова, звукову композицію від групи SVITER та Івана Світличного, концептуальну інсталяцію та капсульну колекцію одягу.