Україна щодня втрачає мільйони грн через черги вантажівок на кордоні з Польщею. Що пропонує уряд?
Кордон з Польщею досі залишається найбільш завантаженим напрямком для вантажівок, а черги з транспорту там подекуди сягають 60 кілометрів. Найкритичніша ситуація — на пункті пропуску «Ягодин», де вантажівки перебувають у черзі до 7 днів. Щоб зменшити черги Україна підготувала низку пропозицій.
Про це йдеться у спільному брифінгу очільників Мінінфраструктури, Державної митної служби та Державної прикордонної служби України.
Вони розповіли, що повномасштабна війна змусила перенаправити вантажні перевезення з морських портів, через які раніше йшло 80% вантажів, на західний кордон України. Так, найбільш складна ситуація зберігається на кордоні з Польщею.
«Якщо раніше ми фіксували, що черги з вантажівок збираються на кордоні на виїзд наприкінці тижня і зменшувалися майже до нуля у вівторок, то зараз черги є щодня. У залежності від пункту пропуску це 300-800 вантажівок», — розповів голова прикордонної служби Сергій Дейнеко.
Він розповів, що найбільш завантаженим пунктом пропуску є «Ягодин», через який йде 40% усього українського експорту. Щоб розвантажити цей пункт, там вже припинили пропуск легкового транспорту. Та попри це наразі там у черзі стоять 2 670 вантажівок.
Лише через простій у цьому пункті пропуску бюджет України щодня недоотримує близько 55-60 млн гривень.
«Ми робимо все можливе для того, щоб зняти напругу, щоб водії вантажних автомобілів не чекали на перетин кордону від трьох до 7 днів, бо це не є нормально», — каже Дейнеко.
У чому проблема?
Однією із головних причин черг на кордоні називають зниження темпів оформлення вантажівок фітосанітарною та ветеринарною службою Польщі.
Заступник міністра інфраструктури України Мустафа Найєм розповів, що польські прикордонні та митні служби працюють ефективно та здійснюють контроль по 15-20 хвилин. А потім перевізники чекають по 4-5 годин на фітосанітарний і ветеринарний контроль.
Якщо до повномасштабного вторгнення щодоби інспектори служби приймали та оформлювали до 80 вантажівок на добу, то в останні дні серпня цей показник не перевищував 25. За словами Дейнеко, зараз у суміжному пункті пропуску «Дорогуськ» працює лише 3 працівники фітосанітарної служби.
То що пропонує Україна?
На думку української сторони, пришвидшити перетин кордону може цілодобовий фітосанітарний та ветеринарний контроль з польського боку, на якому Україна наполягає останні місяці.
Також Україна пропонує польській стороні:
- попереднє сортування вантажних транспортних засобів в залежності від виду вантажів задля кращої організації та підвищення продуктивності роботи польських контролюючих органів;
- оперативний обмін інформацією щодо кількості оформлених транспортних засобів та наявних можливостей їх оформлення в залежності від виду вантажів;
- пломбування українською стороною вантажівок, що перевозять ріпак для перероблювання на біодизель, для скасування їх контролю на кордоні;
- виділення додаткових контрольно-пропускних пунктів для пропуску порожніх вантажівок.
Міністр інфраструктури України Олександр Кубраков заявив, що українська сторона вже розпочала консультації щодо розв’язання усіх нагальних проблем і розраховує, що рішення будуть ухвалені найближчим часом.
- Поділитися: