УКРАЇНА

«Укрпошта» повинна стати прибутковою, щоб вижити. Інтерв'ю з гендиректором

УКРАЇНА/«Укрпошта» повинна стати прибутковою, щоб вижити. Інтерв'ю з гендиректором
Зберегти
Вигляд

Ігор Смілянський переміг на конкурсі на посаду генерального директора Державного підприємства «Укрпошта». Конкурс було оголошено 19 лютого 2016 року. Керівника обирали в два етапи з поміж 48 претендентів.

Смілянський має 17 років досвіду у сфері стратегічного, управлінського і фінансового консалтингу у світових компаніях. Серед перших кроків, які планує Смілянський на 2016 рік, — затвердження довгострокової стратегії «Укрпошти», розгляд можливості приватизації частини підприємства, реєстрації Поштового банку, зміна топ-менеджменту й організаційної структури, впровадження нової зарплатної системи та перегляд тарифів.

В Міністерстві інфраструктури анонсували, що є певне розуміння, куди саме мають рухатись підприємства, які йому підпорядковуються, зокрема «Укрпошта», і виділили декілька основних напрямків. Що саме ви будете робити?

Нам не потрібно вигадувати велосипед. Всі країни, де пошта успішна, розвивають два сегменти — це фінансові послуги та сегмент електронної комерції.

Цього року вперше в світі розмір електронної комерції перевищив розмір продажів в звичайних магазинах. І це буде зростати. Тому це два сегменти, на яких ми будемо концентруватися. Що б ми не робили, конверти та листи будуть падати. Ми можемо працювати лише для того, щоб темпи падіння були меншими.

Додатково ми будемо працювати, щоб зробити «Укрпошту» центром е-government послуг. Тобто, це зв’язок між урядом, урядовими структурами та населенням. Чому? Тому що ми маємо найбільшу мережу і в багатьох невеликих містах і селах це остання присутність будь-якої цивілізації, і ми повинні це використовувати і надати можливість людям у цих містах спілкуватись на рівні великих міст та районних центрів.

Утримувати таку величезну мережу - це зараз для держави збитково?

В багатьох великих країнах світу, Україні, Бразилії, Сполучених Штатах, Франції, багато офісів можуть бути збитковими. Тобто держава для себе вирішує, чи вони хочуть залишати присутність, щоб усі громадяни країни, не лише ті, хто живе у великих містах та райцентрах, мали можливість отримати поштові послуги. Це такий суспільний вибір, який держава робить для себе.

Вони, на жаль, не можуть бути прибутковими, якщо ми маємо 100, 200, 500 мешканців села, ви розумієте, що ніякі розміри електронної комерції чи фінансових послуг не можуть зробити кожен день поїздки на машині прибутковими. Але це вибір держави. Якщо в нас всі громадяни рівні і всі мають можливість спілкуватися і отримувати послуги. Тому якщо це вибір держави, то ми повинні зробити все, щоб ми стали прибутковими, щоб за рахунок прибутків ми могли зберігати цю мережу.

Ми будемо концентруватись на дуже базових послугах — рахунки, депозити, картки. Ми розуміємо, що з поточним іміджем не зможемо конкурувати у великих містах, з поточними технологіями, маючи конкуренцію банків на кожному кроці

Якими будуть ці фінансові послуги. Це буде якийсь аналог банківських?

Ми будемо концентруватись на дуже базових послугах — рахунки, депозити, картки. Ми розуміємо, що з поточним іміджем не зможемо конкурувати у великих містах, з поточними технологіями, маючи конкуренцію банків на кожному кроці. Тому ми це не будемо робити.

Але на сьогодні десь 30 — 40% населення України не має банківських рахунків. Якщо ми відкриємо їм базовий рахунок, це буде вперше, коли вони зможуть користуватися банківськими послугами. Держава зможе побачити ці гроші, ми зможемо покращити показники щодо депозитів у державі і це будуть гроші, які почнуть працювати на економіку. Тобто базові продукти, перекази, платежі, рахунки, картки.

Чи є вже якась домовленість з регулятором, з Національним банком України, адже фінансову діяльність має контролювати НБУ?

Ми розпочали працювати з НБУ. Зараз відпрацьовуємо, як зробити найбільш зручно для клієнтів, щоб це було в рамках законодавства і що потрібно змінити, аби ми почали працювати якомога швидше. Зараз «Укрпошта» перебуває в процесі корпоратизації. Ми не можемо щось купувати, щось продавати, щось відкривати, тому це обмежує. Ми шукаємо  можливості працювати вже зараз.

Зараз керівник я, і я не маю, наприклад, Наглядової ради, я не маю управлінської ради. Тобто я єдиний керівний орган «Укрпошти». Це не є кращі управлінські практики, повинні бути якісь обмеження

А що саме означає ось цей процес корпоратизації? Як це вплине на кінцевого споживача?

Зараз ми маємо державне підприємство, керівника якого призначає міністр. Зараз керівник я, і я не маю, наприклад, Наглядової ради, я не маю управлінської ради. Тобто я єдиний керівний орган «Укрпошти». Це не є кращі управлінські практики, повинні бути якісь обмеження.

Але це розв’язує руки. Ви можете звільняти людей за корупцію?

Ми маємо дуже жорсткий трудовий кодекс, а ми ще маємо колективний договір, тобто, ми працюємо в рамках законодавства. Але з такими повноваженнями ми говоримо не тільки про людей, ми говоримо про контракти, про стосунки з іншими країнами.

Що дасть нам корпоратизація? По-перше, це втілення найкращих методів корпоративного управління. Ми будемо мати Наглядову раду, яка буде складатись з найкращих експертів, з якими можу спілкуватись, як керівник, і які зможуть допомагати мені стратегічно вирішувати, куди буде рухатися компанія. 

Зараз маємо міністра, який керує великою кількістю компаній, він не може приділяти стільки часу, скільки потрібно. Що стосується клієнтів, вони теж це відчують, тому що зараз, наприклад, ми повинні працювати за фінансовим планом. Якщо я хочу придбати якийсь програмний продукт, якого немає в плані, потрібно два місяці на узгодження фінансових змін в плані, потім три місяці на тендер і ми вже в новому році, а ще нічого не маємо.

Після корпоратизації я зможу піти до Наглядової ради і попросити внести зміни до стратегічного плану, до фінансового плану. Тоді ми зможемо працювати набагато швидше і адаптуватися до умов ринку, в яких працюють наші конкуренти.

Яким чинoм буде формуватися ця Наглядова рада, хто можливі претенденти?

Це краще запитати в Міністерстві економічного розвитку, кого вони будуть пропонувати до цієї Наглядової ради. Я вважаю, що це їхнє питання. Я буду працювати з тими, кого вони призначать. Наглядова рада буде міксом з експертів та урядовців, які зможуть зважити бізнесові та суспільні перспективи і вибрати найкращий шлях.

А от кінцеве рішення лишається за Наглядовою радою, за вами, як за керівником, чи за міністром?

Зараз за міністром. Зараз разом із Європейським банком, європейськими експертами ми працюємо над корпоративним управлінням, щоб все було зважено і ми змогли обрати найкращий шлях до майбутнього.

Європейський банк реконструкції та розвитку, вперше збирається виділити кошти на  реформи в «Укрпошті». Куди вони будуть спрямовані, на яких умовах вони надавались, про яку суму йдеться, коли їх повертати?

Перший приємний факт той, що їх повертати не треба. Це донорська допомога. Це дасть нам можливість розпочати розробку детальної стратегії розвитку. Якщо ми не маємо грошей зараз, щоб це розпочати, потрібно, як я вже казав, два місяці змін, потім тендер, потім починаємо розробляти стратегію. З допомогою Європейського банку ми зможемо це розпочати за один — два тижні. Ми разом відберемо консультантів, світових експертів щодо e-commerce, щодо фінансових послуг. Я вважаю, що це перший крок до нашого довгого та успішного співробітництва.

Якщо ми зможемо зробити надійну економічну доставку (це може бути не один день, це може бути 5 або 10 днів), тоді ми збільшимо кількість продуктів які зможуть бути членами цього ринку

Якщо говорити про електронну комерцію і ваші плани саме в цьому напрямку. Є вже певна кількість послуг, які надаються. З планами рухатися в бік електронної комерції ви плануєте цей перелік розширити?

Я не задоволений цифрами, які ми маємо зараз. Ринок електронної комерції зростає десь 25% на рік. Ми ще не зростаємо навіть з ринком. Ми повинні значно покращити наші показники. Як ми це будемо робити? Я не збираюся йти проти наших найбільших конкурентів і конкурувати лише за ціною. Я з великою повагою ставлюсь до наших конкурентів. Вони зробили успішний бізнес і ми повинні конкурувати в одному полі.

Але що стосується стратегії, вони мають дуже гарний, але лише один продукт. Ми маємо велику кількість продуктів на ринку, які коштують менше, ніж ціна за доставку. Тобто їх немає зараз в мережах електронної комерції. Якщо ми зможемо зробити надійну економічну доставку (це може бути не один день, це може бути 5 або 10 днів), тоді ми збільшимо кількість продуктів які зможуть бути членами цього ринку. Для українських виробників це розширення ринку. Тому що зараз вони працюють лише у великих містах і райцентрах. Ми дамо їм можливість працювати по всій Україні. Це буде збільшувати наш бізнес, бізнес українських виробників і це буде покращувати послуги для багатьох людей в Україні.

Що для цього треба почати вже робити?

Перший крок — це розробка стратегії. Нам потрібно буде залучити інвестиції, щоб побудувати нові логістичні центри, і починаємо розвиватися в цьому напрямку.

Зараз всі дані набираються вручну. Якщо це три рахунки — три рази набирається. Зараз мій пріоритет — це вирішити питання з чергами, інвестувати в IT-технології, щоб ми вперше за 25 років вирішили це питання

Дуже часто скаржаться на сам сервіс, який надає «Укрпошта». Як плануєте змінювати ситуацію?

По-перше, ми будемо переглядати перелік послуг, які ми сьогодні надаємо. Ми маємо зараз до 70 послуг. Це дуже багато. Якісно надавати 70 послуг — це важка справа, особливо за ті зарплати, які ми зараз отримуємо.

Що стосується черг, це не є вина співробітників «Укрпошти». Це проблема технологій. Зараз всі дані набираються вручну. Якщо це три рахунки — три рази набирається. Зараз мій пріоритет — це вирішити питання з чергами, інвестувати в IT-технології, щоб ми вперше за 25 років вирішили це питання. Коли ми вирішимо це питання, ми можемо сказати працівникам, що їм потрібно буде навчатися, їм потрібно буде посміхатись клієнтам, тоді ми матимемо новий рівень сервісу і тоді ми зможемо інвестувати далі.

Зараз я спілкуюся з комерсантами, вони кажуть, що їх влаштовує наша ціна. Сервіс можна потерпіти. Але наші клієнти не хочуть стояти дві години в черзі, щоб отримати посилки. Це заважає іншому бізнесу, який має бути розвиненим.

Чомусь так склалося, що всі державні підприємства в країні асоціюються з певними корупційними схемами або зловживаннями. Що зараз є джерелом цієї корупції і як ви плануєте з цим боротись?

Дійсно, ця корупція є. Але в порівнянні з іншими державними підприємствами подолання корупції не покращить сервіс. 70% від наших виплат — це зарплата співробітникам. Якщо я завтра скорочу щось, це не дасть можливості навіть інвестувати в нові комп’ютери. Ми дійсно будемо боротися з корупцією, будемо шукати засоби, будемо звільняти людей, які в цьому замішані, але це не дасть можливості рухатися вперед. Ми повинні концентруватися на нових послугах, нових продуктах і це те, що дасть нам можливість збільшити наші прибутки. А корупцію будемо долати кожен день.

Державне підприємство «Укрпошта» — національний оператор поштового зв’язку України, член Всесвітнього поштового союзу. Входить до сфери управління Міністерства інфраструктури України. 

Пов`язані новини