УКРАЇНА

Устриці: від делікатесу до вуличної їжі — Бізнес-план

2 липня, 2018 13:46
УКРАЇНА/Устриці: від делікатесу до вуличної їжі — Бізнес-план
Зберегти
Вигляд
До початку минулого століття українське узбережжя від Ізмаїла до Севастополя було найбільшим експортером устриць у світі. Однак негативні зміни в екології знищили цей промисел. Як живе вітчизняний устричний ринок сьогодні — в матеріалі Громадського.

Від швидкої до торгівлі

Роман Шеколенко — власник бренду «Роман с устрицей». Він почав продавати молюсків 5 років тому, вклавши у справу 300 тисяч, а за 2017 рік отримав прибуток близько 400 тисяч гривень.

Раніше Роман працював лікарем швидкої допомоги. Відтак, не маючи досвіду, пішов у торгову компанію. Займався оптовими продажами замороженої риби. А за 15 років у цій же компанії сам став за прилавок торгової точки:

«В оптовій торгівлі немає спілкування з людьми. Ти не бачиш віддачі, реакції. Коли я почав уроздріб продавати устриці, це було тут і зараз: відкрив і з'їв. Секундна справа. Ми жартували, мовляв, є «макдрайв», а в нас — «устричний драйв».

Власник бренду «Роман с устрицей» Роман Шеколенко Фото: Громадське

«Я боявся, але відчував, що це моє»

Згодом Роман вирішив відкрити власну справу:

«Узяв кредит, підписав договір оренди і пішов у самостійне плавання. Як і тоді, коли покинув роботу у швидкій допомозі. Боявся, але відчував, що це моє».

Стартові вкладення$13 750:

  • обладнання — $11 000
  • оформлення торгової марки — $400
  • товарний запас — $750
  • брендинг — $750
  • реклама — $750
  • створення сайту — $100

Щомісячні витрати$1800:

  • оренда — $750
  • зарплатня одному співробітнику — $750
  • реклама — $190
  • дрібні витрати — $110

Сьогодні колишній лікар продає морепродукти, рибу і, звісно, устриці. Вартість однієї — трохи більше 2,5 доларів. Річний прибуток склав понад 15 тисяч доларів.

Устричні «лайфхаки»

Як вибирати устриці, Роман знає як ніхто інший:

«Визначити, чи свіжа устриця, просто: ви повинні взяти її в руку і відчути, що вона не порожня, холодна і закрита. Якщо відкрита — значить мертва».

Поза тим, устрицю треба не лише обрати правильно, а й правильно відкрити:

«Знайдіть найвужчий кінець молюска — це його слабке місце. Вставте спеціальний ніж в отвір і з силою проведіть кілька разів. Передусім устрицю потрібно понюхати: ви маєте відчути запах моря. Далі просуньте ніж і підріжте м'яз, який скріплює низ і верх. Я відкрив більше сотні устриць, доки не зрозумів, як правильно це робити».

Власник бренду «Роман с устрицей» Роман Шеколенко розповідає, як правильно обрати і відкрити устриці Фото: Громадське

Де взяти гроші?

Прибуток з однієї устриці складає близько 15%. Нещодавно Роман змінив локацію, в перший місяць на новому місці купили близько 100 устриць, у другий — 150. За півроку роботи вдається продавати близько 300 штук на місяць. Для порівняння, на старій точці на Столичному ринку купували близько 1200 устриць щотижня. З колишніх постійних клієнтів вдалося зберегти лише близько 20%.

Роман каже, що потенціал у місця невисокий, тому потрібно шукати нову локацію:

«Я хочу купити приміщення, але наразі не можу собі це дозволити. Це коштуватиме 3-5 мільйонів гривень».

Де ж узяти гроші, розповідає Михайло Колісник — професор Київської школи економіки і керівний партнер компанії FINART Smart Solutions:

«Перший варіант — це пошук інвестора, який захоче стати співзасновником вашого бізнесу. Другий — це кредитні гроші. Далі йдуть робота з цінними паперами і пайовими цінними паперами. Новий формат — це збирати гроші через платформи, наприклад, Kickstarter».

Єдиний в Україні виробник устриць

Українські молюски потроху завойовують ринок. Перша і наразі єдина устрична ферма в Україні — «Устриці Скіфії» — розташована в Одеській області. Від 2014 року тут вирощують унікальних устриць в екологічно чистій акваторії Чорного моря.

Почалося все у 2012-му, коли засновник компанії Андрій Пигулевський додав до свого сироїдного раціону новий продукт:

«Я шукав у київських ресторанах і крамницях свіжі устриці за невеликі гроші. Однак достойного товару не знайшов і вирішив імпортувати самостійно».

Андрій вирушив на кілька тижнів до друзів у Францію, а залишився там на півроку. Він об'їздив північне й південне узбережжя країни, досліджуючи місцеві устричні ферми. Відтак твердо вирішив відкрити власну в Україні. Дослідивши вітчизняне морське узбережжя, Андрій побудував ферму в Залізному порту Херсонської області. Він продав свій IT-бізнес, а виручені гроші вклав в устричний.

Засновник компанії «Устриці Скіфії» Андрій Пигулевський Фото: Громадське

Перша українська

Усе починається з розплідників. На сьогодні в Європі є 3 найбільші розплідники, всі — у Франції. Вони виробляють устричний мальок — бейбі-устриці. Їх і вирощують на українській фермі. На 250 000 мальків Андрій витратив 2000 євро.

Вкладення у бізнес — до $200 000:

  • Купівля 25 соток землі на першій лінії — $100 000
  • Комунікації і технології для ферми — $100 000

 

Андрій розповідає, що головний канал продажу — це Facebook:

«Коли я написав у Facebook, що ми готові продати невелику кількість першої української устриці, дзвінки просто посипалися. Однак Дмитро Борисов випередив усіх».

Дмитро Борисов — ресторатор, засновник і власник ресторанів «Охота на овец», «ГастроРок», «РибаLove» і кафе «Белый налив». В останньому продають найдешевші в Києві устриці — всього 1 євро за штуку. «Устриці Скіфії» постачають сюди щонайменше 1000 устриць майже щодня — це лідер замовлень серед 300 клієнтів компанії.

Устрична ферма Андрія Пигулевського в Залізному порту Херсонської області Фото: Громадське

Устриця = вулична їжа?

За різними оцінками, Україна здатна постачати від 20 до 30 тисяч устриць і цей ринок щороку може зростати на 30-50%. Хоча на початку шляху Андрія переконували, що молюск нізащо не приживеться в Україні.

Поступово устриці перестають бути делікатесом, сьогодні це й вулична їжа. Отже, якщо враховувати збільшення виробництва устриць і споживання, ринок зростатиме, водночас конкурентів на ньому наразі небагато.

Більше про:
# бізнес-план
Пов`язані новини