Життя

Вантажі окупованих територій

Життя/Вантажі окупованих територій
Зберегти
Вигляд

Українські військові, які служать на передовій в селі Оріхове Луганської області звернули нашу увагу на те, що тут через лінію розмежування щоденно проходять десятки вантажних потягів. На окуповану територію постачають залізну руду, хімію для металургії та ліс. Повертається звідти вугілля та металопрокат. Найближчий контрольний пункт, де українські прикордонники і працівники фіскальної служби перевіряють вантажі, які приймаються, розташований на відстані 25 км вглиб контрольованої українською владою території. Військові зауважили, що в локомотивах і вагонах цих потягів лінію фронту нерідко перетинають люди в цивільному (зазвичай вони виходять з потяга задовго до контрольного пункту), та наша історія не про це.

 

Детальніше дізнатися про відправників та отримувачів цих вантажів, а також про об’єми вантажоперевезень, нам вдалося на станції Світланове, що у 10 км від лінії фронту між містами Золоте і Попасна. Працівники станції розповіли нам, що вантажоперевезення активізувались з початком стійкого перемир’я. Кожної доби на цьому відрізку залізниці в обидва боки проходять до 30 потягів (загальний тонаж до 63 тисяч тон). В грудні вантажопотік помітно зменшився - іноді за день через станцію проходило лише 4 потяги. Основний отримувач вантажів - сировини для металургійного виробництва - Алчевський металургійний комбінат. Це підприємство також і основний відправник вантажів, які проходять через Світланове.

 

Серед станцій призначення часто фігурує закарпатський Чоп. У Світлановому потяги роблять технічну зупинку. Контроль прикордонної та фіскальної служб здійснюється ще на 15 км далі від лінії розмежування - на маленькій, віддаленій від головних автодоріг, станції Нирково. Ми поїхали туди, щоб побачити, як відбувається ця процедура і отримати відповідь на запитання, чому контрольний пункт розміщений так далеко від лінії фронту. Ані те, ані інше нам не вдалося - прикордонники, які чергували на станції Нирково категорично заборонили нам знімати територію КП і відмовились будь-що коментувати, посилаючись на заборону керівництва. Не захотіла відповісти на наші запитання і чергова по станції, додавши, що коментуючи, «можно вляпатся так, что потом не отмоешься».

Чому мобільні групи протидії незаконному переміщенню вантажів через лінію розмежування так старанно вистежують легкові та маловантажні авто, але не зважають на десятки тисяч тон вантажів, які щоденно переміщуються залізницею? Хто і на яких підставах видає дозволи на перевезення і хто дбає про безпеку вантажного сполучення з окупованими районами Луганщини? Відповіді на ці та інші запитання ми спробували отримати в Луганській обласній військово-цивільній адміністрації. Призначена зустріч з головою ВЦА Георгієм Тукою так і не відбулася. Безрезультатно прочекавши його 4 години, ми спробували отримати коментар у його заступника Юрія Клименка, до сфери відповідальності якого входитять питання пасажирських і вантажних перевезень на території області. Юрій Клименко спершу заявив, що вантажного сполучення з окупованими територіями немає. Пізніше уточнив, що йому про це нічого не відомо і відмовився коментувати. Законність вантажного сполучення з так званою «ЛНР» нам прокоментував Дмитро Плугін - начальник управління взаємодії з правоохоронними органами Луганської військово-цивільної адміністрації. За його словами, обласна ВЦА жодним чином не впливає на цей процес - такі вантажоперевезення здійснюються у відповідності до наказу керівника АТЦ і всі рішення ухвалює координаційний центр при штабі АТО.

 

Цікаво, що підприємство-відправник продукції - Алчевський металургійний комбінат - досі так і не пройшло перереєстрації на підконтрольній Україні території. І не має законних підстав для отримання і відвантаження продукції. Разом з тим, фактичним власником АМК є російський «Внешэкономбанк», головою наглядової ради якого є прем’єр-міністр РФ Дмітрій Мєдвєдєв. Цей  банк одним з перших влітку 2014 року увійшов до санкційного списку уряду США. Але, незважаючи на це, продукцію крупного металургійного підприємства, яке контролюється «Внешэкономбанком» і розміщується на окупованій території, продовжують постачати через лінію розмежування і продавати в Європу.

Представники фіскальної служби розповіли нам, що Алчевський комбінат має дозвіл на перевезення вантажу з /на окуповану територію. ТАк само мають дозвіл і інші підприємсва, які переєструвалися на підконтрольній Україні території, сплачують податки Україні. Чи платять податки на окупованій території - перевірити важко. Такий «законний» порядок курсування вантажів через лінію розмежування є законним, доки не ухвалять інший закон. До речі, існує законопроект про «тимчасово окуповані теиторії», який забооняє будь-які перевезення вантажів, проте чи ухвалить його Верховна Рада - поки що невідомо.

 

 

/Hromadske.Схід: Костянтин Реуцький

Пов`язані новини