ENRU
Виноградні равлики: як продавати делікатеси — БІЗНЕС-ПЛАН
2 червня, 2017

В Африці вони — смачне м’ясо, в США — національне лихо, в Європі — делікатес і омолоджуючий засіб для шкіри обличчя, а в Україні — ідеальні домашні тварини. Це все — про равликів. За останні 3 роки Україна наростила експорт молюсків у 100 разів. У це важко повірити, але равликів за кордон постачається більше, ніж свинячого сала й баранини.

Хто в Україні займається вирощуванням і продажем равликів? Як зробити на цьому бізнес? І який канал збуту молюсків буде найприбутковішим?

Євген і Анна Гонтарук — сімейна пара, яка заснувала проект Ulitka bar. Взявши приклад з французів, бельгійців та іспанців, Женя та Аня вивели локальних виноградних равликів у формат фестивалів вуличної їжі і в Україні. І хоча пропонувати екзотичний продукт там, де культура споживання делікатесу особливо не прищеплена, було досить ризиковано, подружжя не прогадало...

Сьогодні ринок равликів в Україні тільки починає розвиватись.

«Цей ринок можна поділити на дві частини. Професійних виробників, які займаються реальним виробництвом. Це «Екоравлик», «Ауліка». І все напевно. Решта — це селяни, які збирають равликів у лісосмугах, в селах. І здають переробникам», — розповідає експерт Українського клубу аграрного бізнесу Петро Лахай.

За кордон українських молюсків продають як сировину. За даними митної статистики, у 2016-му році Україна експортувала 375 т виноградних равликів. Поки що їх купують тільки дві країни Литва і Румунія. Причому експорт здійснюється лише упродовж трьох місяців: в травні, червні та липні за ціною 1 долар за кілограм молюсків.

В Україні ринок равликів тільки починає розвиватись screenshot з відео

«Правда, ціни на цих равликів дуже-дуже низькі. Але цікава ситуація, що ці країни доробляють їх і продають уже далі в Польщу, Францію, Угорщину. Але ціна вже зовсім інша — 4-5 доларів за кг. Тому наші селяни втрачають на цьому», — каже експерт.

«У нас немає виробників, які роблять готовий продукт. У нас є один виробник, який працює частково на внутрішньому ринку, 500 кг навіть не може забезпечити внутрішніх споживачів», — пояснює він.

До речі, споживання виноградного равлика щорічно складає понад 150 000 т. Тоді як попит в Європі задовольненяється лише на 60-70%. Найбільшим імпортером делікатесу є Франція (5000-6000 т на рік). У цій країні споживають понад 700 мільйонів молюсків на рік, що дорівнює 25000 т. А оскільки в усіх країнах Євросоюзу, окрім Мальти та Криту, збір природних равликів заборонений, для нас відкриваються широкі горизонти.

Споживання виноградного равлика щорічно складає понад 150 000 т screenshot з відео

Повертаючись до прикладу наших підприємців, сьогодні за плечима у засновників проекту Ulitka bar понад 20 фестивалів ULICHNAYA EDA, налагоджена робота з інтернет-доставкою, а також співпраця з ресторанами, відкриття стаціонарної точки і навіть власне виробництво

Початковий капітал проекту Ulitka bar склав близько 20000 гривень. Цих коштів вистачило на оформлення стенду та закупівлю обладнання.

Ulitka bar
Дата заснування — 2014 р
Форма власності — ФОП
Кількість персоналу, який залучається на фестивалі —8 осіб
Клієнти — чоловіки (40%), жінки (60%) 25-45 років
Середній чек — 150₴ ($5,7)
Рівень достатку клієнта — середній, середній +

В певний момент формат фестивалів став підприємцям затісний, тоді вони вирішили відкрити стаціонарну точку. Кілька місяців переговорів — і адміністрація столичного ринку виділила підприємцям 9 квадратних метрів... По сусідству із вітринами з сирим м’ясом. Для того, щоб відкрити стаціонарну точку на 9 квадратах, бізнесменам знадобилося близько 60000 гривень.

Інвестиції — 60000 ₴ ($ 2285)
Робота дизайнера — 7000 ₴ ($ 266)
Виготовлення та збір стенду — 26300 ₴ ($ 1000)
Декор — 1300 ₴ ($ 50)
Стільці — 2500 ₴ ($ 95)
Вітрина — 15000 ₴ ($ 570)
Електроплита — 2500 ₴ ($ 95)

Щомісячні витрати:
Оренда холодильника — 400 ₴ / місяць ($ 15)
Оренда точки — від 4500 ₴ ($ 170)
Комунальні виплати — 450 ₴ ($ 17)
Послуги охорони — 600 ₴ ($ 23)

Дивне сусідство, а також непривченість аудиторії до делікатесів у такому форматі, через 4 місяці спричинили закриття точки на «Бесарабці».

«Збитки почались не тоді, коли бізнес не пішов, і вони вже зрозуміли, що не продадуть багато равликів, а коли вирішили закрити бар. Тому що фіксованих затрат уже зазнали. Ви не можете їх скасувати. Зате якщо подумати, скільки можна витратити, ящо наповнити бар ще якимись додатковими продуктами для розширення цільової аудиторії, то окупність би відбулась», — радить фінансовий консультант Михайло Колісник.

А тим часом, разом із закриттям стаціонарної точки, Аня та Женя заморозили також всі виробничі процеси. Тому зараз всі сили засновників проекту Ulitka bar спрямовано на фестивалі, куди вкладено чималі кошти.

Ulitka bar на фестивалі ULICHNAYA EDA screenshot з відео

Загальна сума інвестицій —136000 ₴ ($ 5176)
Участь у фестивалі — 10000 ₴ ($ 380)
Стенд —45 000 ₴ ($ 1712)
Обладнання — 7000 ₴ ($ 266)
Послуги дизайнерів і рекламні матеріали — 5300 ₴ ($ 201)
Продукти — 53200 ₴ ($ 2025)
Витратні матеріали — 5500 ₴ ($ 209)
Зарплатний фонд — 10 000 ₴ ($ 380)

Попри те, що в Україні равлики — все ще екзотичний делікатес, розведення та продаж молюсків на внутрішньому ринку набирає обертів. Крім того, що равлики подають в ресторанах, напівфабрикати тільки вже безпосередньо від самих виробників можна знайти й на полицях у супермаркетах. Піки продажів делікатесу здебільшого припадають на свята.

Цінність равликового м’яса є беззаперечною, але окрім розведення для продажу, цих молюсків використовують ще й в косметичних цілях. Сьогодні деякі салони краси можуть запропонувати своїм клієнтам екзотичний масаж равликами, а слиз ахатин ефективно бореться з висипом вугрів, акне, бородавками та пігментними плямами.

Молюсків використовують ще й в косметологічних цілях screenshot з відео

Отже, технологія вирощування равликів проста і екологічно чиста. М’ясо є дуже цінним і корисним. А саме розведення молюсків не вимагає великих капіталовкладень. Все це відкриває нові перспективи для українських підприємців. Але засновники Ulitka bar вже визначилися з основним напрямком роботи — вони розвиватимуть гастрономічну культуру в Україні.

ДИВІТЬСЯ УСІ ВИПУСКИ ПРОГРАМИ БІЗНЕС-ПЛАН

«Бізнес-план» — проект Hromadske.ua спільно з Currenttime.tv про реальні історії з життя малого та середнього бізнесу в Україні.

Підписуйтесь на наш канал в Telegram