Яхта Пригодського: як приятель Януковича збудував судно за 13 мільйонів євро
Антон Пригодський — колишній депутат українського парламенту, який приятелював з колишнім президентом, хоча й казав місцевим ЗМІ, що вони посварилися ще у 2007 році.
Антон Пригодський був серед тих, хто ходив з колишнім президентом України Віктором Януковичем на полювання в заміський мисливський клуб поблизу Києва.
Він — колишній депутат українського парламенту, який приятелював з колишнім президентом, хоча й казав місцевим ЗМІ, що вони посварилися ще у 2007 році. Очевидно, їхні шляхи розійшлися після Революції Гідності, коли Янукович утік до Росії, а Пригодський продовжував вести бізнес в Україні.
Пригодський не з’являвся на публіці після революції. Проте його фірми досі виграють державні тендери.
У документах, що «спливли» напередодні, видно, що протягом останніх років Пригодський будував 37-метрову яхту, оздоблену мармуром і деревом.
Німецька газета Süddeutsche Zeitung отримала інформацію від бермудської юридичної компанії Appleby й поділилася нею з «Міжнародним консорціум журналістів-розслідувачів», який організував спільне розслідування з партнерами по всьому світу, серед яких і Центр розслідування корупції та організованої злочинності (OCCRP), партнерами яких є «Слідство. Інфо».
Щоб зберегти в секреті будівництво яхти й мінімізувати податки, Пригодський працював через мальтійські компанії. На яхті вартістю 13 мільйонів євро йому вдалося «заощадити» 3 мільйони євро податків.
У жовтні журналістам OCCRP вдалося знайти порожню яхту біля причалу в хорватському місті Пула. Встановлена поблизу табличка попереджає — «не фотографувати».
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Трафальгарська битва» українських олігархів
Журналістам вдалося знайти порожню яхту біля причалу в хорватському місті Пула. Screenshot з відео
Голландська якість
У 2013-му провідна голландська верф Ван дер Валк, відома ексклюзивними яхтами, отримала замовлення на будівництво розкішного судна. Це був виклик для компанії, адже судно такого розміру — 37-метрів завдовжки — вони будували вперше.
Красива яхта біло-сірого кольору, виконана зі сталі та алюмінію з назвою Santa Maria T вперше вийшла в море навесні 2015 році.
Яхта Santa Maria T. Фото з сайту виробника Van der Valk
Експерт з яхт Богдан Парфенюк уражений:
«Якість суден інших світових суднобудівних компаній не порівняється з голландськими. Ця яхта не має обмежень використання. На ній можна перетнути океан, адже в ній є величезні резервуари для води й палива. Немає значення ні сильна спека, ні холод. З точки зору термозахисту, ви можете подорожувати навіть, скажімо, до Арктики. Вона витримає все: від тропіків до полярних холодів».
У 2015 році Santa Maria T виставили на щорічній виставці яхт у Каннах, а пізніше привернула увагу міжнародних видань, що спеціалізуються на розкішних суднах.
Ще однією особливістю є розкішний інтер’єр у стилі арт-нуво з активним використанням мармуру.
Щоб з’ясувати, скільки коштувало будівництво яхти Santa Maria T, журналісти «Слідства.Інфо» направили запит до офісу Ван дер Валк, удаючи із себе українських клієнтів. У відповіді йшлося, що будівництво аналогічної яхти коштуватиме щонайменше 13,2 мільйонів євро (без урахування ПДВ).
Мальтійські можливості
Згідно з документами, які опинилися в розпорядженні журналістів, судно з назвою Santa Maria T фігурує у звітах фірм TUC Limited і Ala Int Limited. Підприємства зареєстровані за однією адресою на Мальті й мають спільного директора. Кінцевий бенефіціар — Антон Пригодський.
У фінансовому звіті за 2014 рік в активах Ala Int. Limited менше 2000 доларів, а TUC Limited — понад 5,6 мільйонів євро. Юрист неурядової організації «Центр протидії корупції» Тетяна Шевчук допомагала журналістам розібратися у фінансовій звітності.
«Близько 6 мільйонів євро TUC Limited отримали у вигляді позики від акціонера, — пояснює вона. Ім’я акціонера не зазначене у звітах. — Це дуже проста операція з боку акціонера: він переводить гроші, щоб компанія могла їх витрачати. Щоб уникнути оподаткування, це робиться у вигляді позики. Зі звіту видно, що позика використана на придбання певного майна».
З майна у фінансовому звіті TUC зазначена тільки яхта Santa Maria T. Цілком можливо, що Пригодський перевів 5,6 мільйони євро на рахунок своєї фірми, щоб заплатити за будівництво судна. Звідки взялася решта коштів — невідомо.
«Це свого роду спосіб анонімізації коштів, якщо можна так сказати. Зараз це компанія, яка нібито має кошти й купує певні активи, — каже Тетяна Шевчук. — Це, зокрема, може бути бажанням приховати інвестиції від України й державних регуляторів»
Купівля через мальтійську компанію та укладання спеціальної лізингової угоди дозволяє покупцеві знизити ПДВ на яхту з 30% до 5,4%.
Схема, зазвичай, працює наступним чином:
Крок 1: клієнт реєструє компанію на Мальті.
Крок 2: компанія купує яхту у верфі.
Крок 3: яхта доправляється на Мальту.
Крок 4: компанія здає в лізинг яхту третій стороні — реальному власникові яхти або його представнику.
Крок 5: коли лізингова угода закінчується, третя сторона купує яхту за 1 відсоток від ціни покупки.
Крок 6: покупець сплачує мінімальний ПДВ, і яхта може спокійно пересуватися по ЄС.
У фінансових звітах мальтійських компаній Пригодського зазначено, що в липні 2015 року яхту Santa Maria T передали в оренду TUC Limited для третьої сторони — Ala Int. Limited, унаслідок укладання лізингової угоди.
Ураховуючи, що така яхта коштує понад 13 мільйонів євро, можна припустити, що вдаючись до схеми з мальтійськими компаніями, Пригодський «заощадив» близько 3,25 мільйонів євро.
Ці дії є абсолютно легальними з точки зору законодавства Мальти, але для багатіїв, які володіють величезними суднами, діють обмеження.
Хто такий Пригодський?
Український Forbes у 2016 році оцінив статки Пригодського в 125 мільйонів доларів.
Він також налагодив тісний зв’язок з «Укрзалізницею». Фірми, пов’язані з Пригодським, регулярно вигравали тендери на надання різних послуг для залізниці на сотні мільйонів гривень.
Український Forbes у 2016 році оцінив статки Пригодського в 125 мільйонів доларів. На фото — екс-депутат «Партії Регіонів» Сергій Ківалов (ліворуч) та Антон Пригодський (праворуч) Фото: Владислав Мусієнко/УНІАН
До 2012 року Пригодський мав спільну компанію з іншим давнім другом Януковича — Рінатом Ахметовим.
Свого часу Ахметов і Пригодський спільно володіли компанією «Лемтранс», яка надавала різні послуги «Укрзалізниці». Після втечі Януковича, Генеральна прокуратура доручила провести розслідування стосовно компанії «Лемтранс». Однак до суду справа наразі не дійшла.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ «Зоряний час»: як живеться в Україні колишньому завгоспу Януковича
Пригодський через австрійську компанію співволодіє великою страховою компанією в Україні — «Нафтагазстрах». Зовсім нещодавно, у 2016-му, фірма виграла тендер на страхування співробітників «Укртрансгазу» на мільйони гривень. Його син Віталій Пригодський має бізнес в агропромисловій сфері в Донецькій області й окупованому Криму.
Середземноморські пригоди
Протягом усього літа 2017 року яхта Santa Maria T ходила навколо хорватських островів. До вересня-жовтня вона перебувала в хорватському місті Пула. У той час, коли журналістка «Слідства.Інфо» відвідував яхт-клуб, де швартувалася Santa Maria T, на судні нікого не було. Але працівник клубу сказав, що прізвище Пригодський здалося йому знайомим.
Протягом усього літа 2017 року яхта Santa Maria T ходила навколо хорватських островів. Screenshot p відео
Неможливо офіційно визначити, хто володіє яхтою, оскільки вона під мальтійським прапором, а це дозволяє власникові залишатися анонімним. Юрист Тетяна Шевчук пояснює:
«Мальта позиціонує себе як безпечне місце для приховування капіталу, розкішної нерухомості, а надто суден і яхт. Для цього вони встановили низькі податкові ставки й низькі тарифи на ведення діяльності у своїй країні».
Онука Пригодського Наталя Зінкова опублікувала в соціальних мережах світлини в розкішних інтер’єрах, схожих на інтер'єр Santa Maria T.
Вона також розмістила в Instagram фотографії з літнього відпочинку на Середземному морі, що цілком відповідає розташуванню яхти, яке «Слідство.Інфо» відслідкувало на сайті морських даних MarineTraffic.
Спроби зв’язатися з Пригодським виявилися марними. Не зустріли його, й завітавши в київській офіс, який належить австрійській компанії Пригодського.
Кримінальні справи
Восени 2014 року Державна податкова служба України розпочала розслідування діяльності компанії «Укртранслізинг» у період між 2003 та 2013 роками, коли вона частково контролювалася Пригодським.
До 2003 року компанія була в державній власності, надавала лізингові послуги організаціям авіаційного й залізничного транспорту. У 2003 році, за прем’єрства Віктора Януковича, більшість акцій компанії опинилася в приватних руках, зокрема, Антона Пригодського й Ріната Ахметова.
Слідчі твердять, що дії українських чиновників і працівників «Укртранслізингу» коштували уряду України майже 300 мільйонів гривень (близько 13 мільйонів доларів). Приміром, більше 10 тисяч вантажних вагонів «вилучили» з державної власності, майже 7 тисяч — досі у власності «Міжрегіонального промислового союзу», акціонером якого до 2012 року був Пригодський. У 2015 році вагони конфіскували.
Прокурори також розслідують звинувачення у відмиванні «Уктранслізингом» 220 мільйонів гривень (близько 10 мільйонів доларів). Прокурори повідомили «Слідству.Інфо», що існує таємниця слідства, наразі триває розслідування. Не було жодних арештів, окрім конфіскації вантажних вагонів два роки тому.
Інші компанії Пригодського також перевіряють. У 2004 році корпорація «Міжрегіональний промисловий союз» приватизувала державний санаторій «Чорноморський» у Криму. Міністерство внутрішніх справ України оцінило вартість приватизації в понад 12 мільйонів гривень (приблизно 2,3 мільйони доларів по курсу 2005 року). У цій справі також наразі ніхто не заарештований і не засуджений.
Компанія Пригодського також отримала земельну ділянку біля санаторію у Криму, на якій звели розкішну резиденцію з басейнами й вертолітним майданчиком. Незважаючи на те, що резиденція належала Пригодському, нею користувався Віктор Янукович.
/авторка Євгенія Моторевська, переклад Ольга Кучмагра
Матеріал Центру розслідування корупції та організованої злочинності (OCCRP)
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
- Поділитися: