ENRU

100 разів про розіп'ятого хлопчика: як українка виступала на ТED

8-9 вересня в Києві триває 10-та конференція ТEDx — Київ, «Спадок майбутнього». ТED — це приватний некомерційний фонд, просвітницька ініціатива, двигуном якого свого часу стала Кремнієва долина.

Конференції ТED збирають найкращих науковців, підприємців, культурних діячів по всьому світу. Напевно, принаймні раз у житті ви дивилися на YouTube короткі лекції ТED на теми науки, культури, освіти чи популярної психології. У квітні на конференції ТED у Ванкувері вперше виступила українка — журналістка, співзасновниця проекту Stopfake Ольга Юркова. Темою її виступу були фейкові новини та пропаганда. Ольга розповіла Громадському про те, як потрапити та ТED, підготуватися до виступу перед мільйонною аудиторією і вижити.

Про відбір

Я побачила у Facebook повідомлення, що є така програма TED-fellows (стипендіати TED). Вона допомагає людям, які чогось досягли, але ще не є світовими зірками, потрапити на конференцію TED і поділитися ідеями. Я подумала: а чому б не спробувати? Заповнила анкету, пройшла двоступеневу співбесіду і на своє здивування пройшла. Нас одразу попереджали в описі до цієї анкети, що ідея повинна співвідноситися з тим, чим людина займається. Моя ідея була в тому, що фейкові новини — це загроза демократії. І це важливо для всього світу.

Співзасновниця проекту Stopfake Ольга Юркова​ в студії Громадського, Київ, 30 серпня 2018 року Фото: Олексій Нікулін/Громадське

Про підготовку

Підготовка до виступу стала додатковою роботою до моєї основної. Я не хотіла, щоб моя промова виглядала завченою і дуже відрепетируваною. Напевно, мені це не до кінця вдалося, але інакше там неможливо. У мене було лише 4 хвилини, я не є носієм мови, бо якщо англійська — рідна, можна було б імпровізувати. Коли виходиш на сцену і розумієш, що тебе слухає 300 людей у залі, а потім увесь світ — це страшенний стрес. Мене попереджали, що треба знати цей виступ напам'ять. Зазвичай спікер має 18 хвилин, а в мене було 4. Люди з команди TED допомагали викинути непотрібне — вони бачать, що для середнього світового глядача зайве, що було би цікавіше. Потім я окремо працювала з викладачами зі сценічного мовлення. Спершу вони попросили мене прочитати промову вголос —так одразу розумієш, що зайве. Мені сказали, що треба повторити промову сто разів. Я так і зробила. Два місяці ми працювали через Skype та різні месенджери. На генеральній репетиції у Ванкувері була Джина Барнет, що в команді TED відповідає за підготовку спікерів. Вона давала останні поради: мені порадила більше ходити по сцені.

Співзасновниця проекту Stopfake Ольга Юркова в студії Громадського, Київ, 30 серпня 2018 року Фото: Олексій Нікулін/Громадське

Про розіп'ятого хлопчика

Я була здивована, наскільки мало людей знає про цю нашу історію. В Україні всі дивувалися, чому я включила її у свою промову. Ще 4 роки тому всі про неї знали, а тепер це щось застаріле. На Заході це не всім відомо. Там так не цікавляться Україною, як нам хотілося б. Ця історія просто шокувала всіх. Після промови, впродовж усього тижня конференції підійшли близько двохсот людей — розпитували, що можна зробити для України. Я була таким собі народним дипломатом.

Співзасновниця проекту Stopfake Ольга Юркова в студії Громадського, Київ, 30 серпня 2018 року Фото: Олексій Нікулін/Громадське

Про ідеї TED

Власник ТЕД Кріс Андерсон окреслив: ми не можемо в короткій промові розповісти про все, чим займаємося, але можемо дати уявлення про якусь сферу. TED — це такий калейдоскоп ідей. Так, ми не стаємо спеціалістами з питань космічних кораблів або розбитого серця, але ми отримуємо уявлення, куди рухається світ.

Про фейкові новини та пропаганду

Пропаганда сильно еволюціонувала. Якщо спочатку це були відверті фейки — розіп'ятий хлопчик або ділянка землі та двоє рабів, яких буцімто отримує кожен український військовий за участь у війні, — тепер це більш вишукані речі. На них купуються навіть українські журналісти. Що Україна — це failed state, держава, яка не відбулася, що на нас ось-ось чекає дефолт. Що Європа хоче відмовитися від України. Це було дуже помітно, коли відбувався процес надання безвізу. Спершу казали, що нам його ніколи не дадуть, а потім коли зрештою дали, почалися фейки, що в нас його заберуть, що треба подавати багато документів, що на кордонах стоять черги, одне слово, повний Армагеддон. Пропагандистський рецепт — трохи правди, трохи напівправди і трохи повної неправди. Повну неправду не сприймають, коли її розповідати в лоб.