«Зниження було помилкою»: Гетманцев пояснив причину повернення ПДВ на паливо на рівень 20%

Зниження податку на додану вартість (ПДВ) на паливо після початку війни до 7% було помилковим рішенням. Саме тому вже з липня його повернуть на колишній рівень 20%.

Про це заявив голова фінансового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев в інтервʼю «РБК-Україна».

«Згадайте рішення початку 2022 року про скасування акцизу та зменшення ставки ПДВ до 7% на паливо. Воно призвело до виходу ринку в білу? Ні! Нелегальні бочки виросли як гриби після дощу», — заявив депутат.

За його словами, з 1 липня податок на додану вартість на паливо відновиться до довоєнних ставок, які були на рівні 20%.

«Я вважаю, що зниження цих ставок було величезною помилкою. Це абсолютно ніяк не вплинуло на ціну палива. Це лише вплинуло на заробіток трейдерів», — додав Гетманцев.

Парламентар підтвердив, що зниження ставок на паливо відбулося за ініціативи Міністерства економіки. Однак уточнив, що перші місяці війни були періодом «спроб і помилок».

«Ніде немає інструкції з експлуатації країни в період, коли на тебе нападає настільки потужний агресор. Рішення, які ми ухвалювали, здебільшого були правильними. Але деякі були помилковими», — резюмував він.

Що означає це рішення?

Експерт з енергетичних питань Геннадій Рябцев нам у коментарі пояснив, що ПДВ на пальне — це податки, які формують дохідну частину бюджету, тому його повернення дозволить суттєво збільшити надходження до бюджету.

«Так, це підвищить ціни, але не настільки суттєво, щоб це могло спровокувати якусь кризу на ринку пального. Окрім цього, коли рішення про зменшення ПДВ і скасування акцизу ухвалювалися, всім було зрозуміло, що ці рішення є тимчасовими», — уточнив експерт.

Він зазначив, що рішення про зниження ставки ПДВ було спрямоване на те, щоб наповнити ринок. Це було одним із заходів, які дозволили уникнути кризи на ринку пального, тобто суттєвої нестачі.

«Тепер постачання не викликають якихось побоювань, тому повернення ПДВ у повному обсязі є цілком логічним. Не виключено, що повернеться й акцизний податок у повному обсязі, що також буде логічним за нинішніх умов», — зазначив Рябцев.

Він резюмував, держава має зводити бюджет самостійно і не коштом фінансових запозичень. Для цього потрібно збільшувати дохідну частину бюджету, а податки від торгівлі нафтопродуктами є суттєвим внеском.

Паливна криза

Після початку повномасштабного вторгнення в Україні виникав відчутний дефіцит пального: ціни зросли, а на АЗС утворилися великі черги. Сталося це після того, як російські війська знищили або пошкодили приблизно 15 нафтобаз в Україні. Окупанти також обстріляли найбільший в Україні нафтопереробний завод — Кременчуцький НПЗ, який був основним виробником пального в Україні.

З початку активної війни Україна втратила майже весь імпорт пального, яке надходило з рф, Білорусі та морем. В уряді повідомляли, що проблему браку палива мають повністю розв’язати до осені.

Для цього, зокрема, визначили пріоритетність в’їзду автотранспорту з нафтопродуктами, впровадили страхування залізничних та автоцистерн, скасували акцизний збір на нафтопродукти.

У березні 2022 року Верховна Рада ухвалила урядовий законопроєкт про додаткові податкові стимули для підтримки бізнесу під час війни. Закон установив нульову ставку акцизу на бензин, дизель і газ, а також знизив ПДВ із 20% до 7%.