Порожньою сценою поміж декорацій ходить чоловік. Розставляє стільці, приносить свічку і лишає її на столі на краю сцени. Поряд кладе дві пачки тонких сигарет «Парламент». В залі напівтемно, підлога викладена килимами, а стіни завішані тканиною різних фактур. Чоловіку за 40, його довге волосся з мітками сивини зачесане назад, а рухи повільні. Він ставить себе так, що розумієш: він тут володар.
- Не комуністи придумали слово «пропаганда». Ми тут займаємося пропагандою культури. Ми хотіли показати іншим націям свою культуру, унікальність, свою енергію, проблеми. Проблеми не суто циганські, а загальнолюдські. Адже проблеми у нас всіх – однакові.
Ігор Крикунов – народний артист, художній керівник київського театру «Романс». Театру ромського, або циганського, як його називають самі актори. Трупі вже 24 роки, базується вона у колишньому домі культури «Більшовик» на київській Шулявці.
За кілька хвилин у залу заходять музиканти. Налаштовують інструменти – синтезатори й гітари. Ігор Миколайович теж бере гітару. Тим часом, у сусідній залі, яка під час вистав, вочевидь, слугує буфетом, жінки гамірно вітають одну з актрис з днем народження. Згодом, в яскравих спідницях та квітчастих шаликах, вони поволі сходяться на сцену. З-під спідниць виглядають кросівки.
- Ви маєте розуміти, що ви не якісь звичайні люди з троєщинського базару! Ви маєте проникнутися цим! Якщо вам пофіг – мені, глядачу в залі, - тим більше. – Ігор дає артистам настанови.
Трупа репетирує виставу у віршах «Циганські ночі», яка буде відкривати новий театральний сезон восени. Мова йде про ромську культуру, якою у своїй творчості надихалися відомі поети, серед яких і Лорка.
- Якщо суспільство окультурюється, стереотипи зникають. В кожній людині живе Христос й Іуда, в кожній нації є й те, й інше. Ну які з нас сьогодні конокради? От люди кажуть, ми їмо дітей… Ми не їмо дітей! Коли наше громадянське суспільство перейде на інший рівень – культурний та інтелектуальний – стереотипи зникнуть.