«Якийсь молодіжний фестиваль»: ГогольFest у Маріуполі
Анастасія Власова, Сергій Захарченко
У вересні 2017-го Влад Троїцький запевняв, що фестивалю ГогольFest більше не буде. Цьогоріч у квітні він провів його в Маріуполі. Що на ньому відбувалося — бачило Громадське.
«Кирюша, давай сядем в автобус. И
поучаствуем в фестивале», — так маріупольці користуються фестивальним автобусом, який курсує
між залізничним вокзалом та локаціями StartUp ГогольFest. Найчастіше він порожній.
Те, що в Маріуполі проходить фестиваль, зрозуміти складно. Інформації про нього
майже немає. На білбордах ще й досі привітання з Великоднем від політиків. Головний спосіб
комунікації — Facebook і «сарафанне радіо».
— Що у вас тут відбувається?— питаю у
водія таксі. — Та я знаю? Якийсь молодіжний фестиваль.
Квитки на швидкісні потяги з Києва, які
доїжджають до Маріуполя «всього» за 16 годин, розібрали майже одразу. Той, кому не
пощастило, їхав у додаткових плацкартних вагонах. Створили навіть all-inclusive — квитки на
потяг, номер у готелі та прохід на всі події фестивалю за єдиною ціною.
Увечері 27 квітня в «Міському саду» Маріуполя
аншлаг. На сцені — концерт-відкриття фестивалю. Грають Dakh Daughters. Хтось упізнає з
перших акордів хіт «Rozy/Donbass». Хтось із насторогою й подивом спостерігає за дивакуватим
виступом дівчат.
Концерт-відкриття фестивалю —
виступ театрально-музичного гурту Dakh Daughters, Маріуполь, Донецька область, 27 квітня
2018 року.
— Ну чому ти вирішила, ніби це цікаво? —
питає хлопець у знайомої. — Я вже спати хочу, пішли додому! Вони йдуть з концерту, але
більшість слухачів залишаються до кінця. У фіналі всі разом вигукують «Героям слава!»
Концерт-відкриття фестивалю —
виступ театрально-музичного гурту Dakh Daughters, Маріуполь, Донецька область, 27 квітня
2018 року.
Після опівночі стартує нічна пляжна сцена,
працює до ранку. Саме тут 28 квітня грали одні з головних хедлайнерів фестивалю — гурт
«Хамерман знищує віруси». А наступного дня виконували сатиричний хіп-хоп на суржику «Курган
і Агрегат».
— А що це за мудаки там грають? — кричать десь за спиною.
Обертаюся. На мене дивиться чоловік. Поруч з ним — дружина й маленька дочка. Навколо дикі
танці, «Курган і Агрегат» заводять: «Сєльска драка, біти-кастєти, в руках арматура, в зубах
— сігарети...»
— «Курган і Агрегат», — відповідаю. — І що це, за гроші
концерт? — Мабуть. — Що, за цих мудаків ще й платити треба?
«...Сітуація случілась у разгар діскотєкі, ми з цим селяном не поділили сімпатічну
дєвку...», — лунає зі сцени.
— Якщо не подобається, можна просто не йти на
концерт. — А вам що, подобається?! — не вгамовується чоловік. — Це не пісні, а лайка
на весь пляж! Я зараз піду їм пики начищу! — рушає він у бік сцени.
Дружина
тримає його за руку. Дочка намагається роздивитися виступаючих артистів. «...Я в той
вечір був бухий, а ти воспользувався моментом — з носка ударив по моїм інтєлігєнтам...», —
несеться зі сцени.
Сценографічний експеримент
«СОБАЧА БУДКА. Вид зверху. Вид знизу» режисера Влада Троїцького в постановці акторів ЦСМ
«ДАХ», Маріуполь, Донецька область, 28 квітня 2018 року.
Якщо на виступи на головній і пляжній сценах
приходять здебільшого місцеві, то на театральні вистави збирається київська тусовка. Частина
місцевих навіть не знали, що на фестивалі є й театральна програма, сприймаючи ГогольFest
просто як серію концертів.
Усі локації — в пішій доступності одна від одної. Між
ними кілька кафе, де можна зустріти учасників фестивалю — акторів і музикантів або
організаторів ГогольFest, які збираються навколо Влада Троїцького та складають програми
виступів.
DK TRIP: театральна резиденція
[Startup] Гогольfest у Палаці культури «Молодіжний», Маріуполь, Донецька область, 27 квітня
2018 року.
Загалом, типовий день на фестивалі
починається з ранкових вистав у ляльковому театрі для дітей. Далі — лекції. У другій
половині дня — театральні вистави. Уже потім виступи музикантів.
Щоб залучити
більше глядачів саме на вистави, ведучий центральної сцени роздає квитки. Найбажаніші —
спектаклі Влада Троїцького «IYOV» та «Але вітер».
Актори вистави «Мій дід копав.
Мій батько копав. А я не буду», створеної в межах польсько-українського перформативного
проекту «Мапи страху /Мапи ідентичності» в ДК «Молодіжний», Маріуполь, Донецька область, 27
квітня 2018 року.
— Уявляєте, навіть ця кімната — червона,
радянська — дуже гарно вписалася в цю виставу, — ділиться враженнями місцева жінка років
сорока.
Ми на спектаклі «Червоне весілля» в одному з приміщень будинку культури
«Молодіжний». Ідея вистави — відтворити атмосферу весіль перших радянських років.
— Вам сподобався спектакль? — питаю. — Навіть не знаю, що сказати. Я ж усе це ще
пам'ятаю, як було в радянські часи, — зізнається жінка.
Перфоманс Вікторії Миронюк
«Червоне весілля», Маріуполь, Донецька область, 28 квітня 2018 року.
Одна з гучних подій фестивалю — виступ
«ЦеШо», нового музично-театрального проекту Влада Троїцького. Під час перформансу татуйовані
бородачі під сценою ледь не починають «слемитися». А хіт «Туц-туц» стає гарним розігрівом до
головних закордонних гостей — швейцарців Kadebostany.
Ті грають всі свої популярні
пісні — суміш хіп-хопу, електроніки та поп-шлягерів. Наостанок музиканти кажуть: «Ми дуже
щасливі приїхати до Маріуполя».
На час фестивалю Маріуполь розділився на дві
частини: одна живе буденним життям, гуляє в парках і вулицях міста. Інша ж курсує маршрутом
від палацу культури «Молодіжний» до платформи «Тю», а відтак — у «Міський сад» до головної
сцени. Останніх можна впізнати за фестивальними браслетами на руках і неформальним стилем
одягу.
Других, звісно, набагато менше, щоб сказати щось на кшталт: «Протягом тижня
Маріуполь перетворився на велике арт-місто». З другого боку — це дебют ГогольFest у
Маріуполі, отже, в наступні роки все може змінитися.