
Партнер проєкту
Люди «Подорожника». Як працює команда найбільшої мережі аптек України
Чому спільні цінності, відповідальність і прагнення до навчання мотивують працівників розвивати найбільшу в Україні аптечну мережу.
У 1999 році у Львові відкрили першу аптеку мережі під назвою «Добра аптека», тоді у штаті загалом працювали шість людей. За двадцять п’ять років компанія перетворилась на найбільшу аптечну мережу України «Подорожник», де працюють понад дванадцять тисяч людей. За цим досягненням стоять люди, які тут працюють десятиліттями: спілкуються з клієнтами, стежать за асортиментом, керують процесами. Ми поговорили з кількома членами команди мережі про те, що мотивує їх не просто залишатися в компанії роками, а й далі розвивати її.

Мар'яна Турчин, завідувачка навчальної аптеки. Фото: «Подорожник»
«Мені близький ритм компанії і її цінності»
Фармацевтка Мар’яна Турчин із дитинства мріяла пов’язати своє життя з медициною. Коли виросла, здобула фармацевтичну освіту — і ніколи про це не шкодувала. У «Подорожник» прийшла дев’ятнадцятирічною. Тоді, 2014 року, компанія відкривала тридцять сьому аптеку. Зараз аптек у мережі понад дві тисячі.
«Мені було неймовірно страшно, — згадує Мар’яна. — Я ще не бачила такого великого асортименту, таких розмірів аптеки. Це була, наскільки я пам’ятаю, перша відкрита викладка в нашій мережі. Тобто тоді ми вирішили бути відкритішими для людей».
У «Подорожнику» Мар’яна отримала змогу обирати напрямки професійного зростання, які її цікавили. Працювала і в аптеках, і в офісі, де опікувалася закупівлями й товаром. Була менеджеркою розвитку асортименту. «Компанія росла, і я росла, черпаючи в неї досвід. Зараз мені легше. Компанія дала мені багато можливостей. Я мала змогу бути завідувачкою аптеки в місті, а також три роки працювала в лікарняній аптеці, що було дуже важко — там зовсім інші люди й переживання», — розповідає Мар’яна.
За словами Мар’яни, саме в лікарняній аптеці вона зрозуміла, що люди часто приходять, щоб і ліки купити, і виговоритись. «Ми не прощаємось із клієнтом після покупки, а проходимо з ним весь терапевтичний шлях. Якісна фармацевтична опіка починається з моменту, коли клієнт прийшов, і триває протягом усього курсу лікування. Тут важливий і професійний, і психологічний підхід», — каже Мар’яна Турчин.
Бувають і відвідувачі, які приходять до аптеки з бажанням посваритися. Часто люди стають упередженими до фармацевтів, начитавшись міфів в інтернеті. Перший міф — що це легка робота. З боку здається, що працівники аптеки весь день стоять, дивляться в монітор і більше нічого не роблять. Насправді ж, перш ніж отримати роботу в аптеці, треба довго здобувати освіту, й під час роботи навчання не припиняється, адже ринок розвивається і змінюється.
Другий міф — це нав’язування людям ліків, яких ті не потребують. Насправді коли людям пропонують додатковий препарат, це завжди має сенс. «Ми ж комплексно допомагаємо: розповідаємо, що перш ніж закрапати ліки в носа, треба його очистити. Колись про таке навіть ніхто не думав, а зараз ми знаємо, що від цього залежить одужання», — пояснює Мар’яна.
Від негативу рятує підтримка згуртованого колективу. Мар’яна ділиться, що знайшла своїх близьких людей саме тут, у «Подорожнику».

Мар'яна Турчин із колегами в навчальній аптеці.
Фото: «Подорожник»
«У компанії я навчилася стандартів. І тепер, коли я приходжу в інше місце, яке не стосується аптечної сфери, я теж хочу отримати якісний сервіс — щоб мені всміхнулися, поговорили зі мною»,— додає вона. Про якісну фармацевтичну опіку Мар’яна розповідає студентам у Проєкті «Перша навчальна аптека “Подорожник”», яку мережа відкрила вперше в Україні. Аптека працює вже кілька місяців. Тут навчаються молоді люди, які ще не мають досвіду роботи й спілкування з клієнтами.
«Компанія дає майбутнім працівникам змогу спокійно адаптуватись, розвиватись, спілкуватись та навчатись. Новому працівникові в аптеці важко, бо колектив там уже зайнятий роботою. Треба приділяти час і клієнтам, і навчанню нового колеги. Натомість у навчальній аптеці ми маємо програму для стажерів і даємо час, аби вони вчилися», — каже Мар’яна. За кілька місяців близько 30 випускників навчальної аптеки вже здобули сертифікати й вирушили на повноцінну роботу в аптеках мережі.
Фармацевти, які викладають у навчальній аптеці, теж отримують тут досвід і розвиваються як фахівці й особистості. Вони показують стажерам на власному прикладі, як працювати із запереченнями чи негативом. Мар’яні подобається, що її команда має натхнення вчитися. «Компанія завжди давала можливості й не обмежувала в бажанні розвиватись, здобувати знання, — додає вона. — Чому я тут? Бо мені близькі і ритм компанії, і її цінності». Перелічує їх: сервісність, відповідальність, сміливість, відкритість і розвиток. Ці цінності, за словами Мар’яни, вона сама сповідує у повсякденному житті.

Разом із «Подорожником» вона переживала непрості періоди змін і зростання. «Ми не зупинилися, хоча було важко. Якщо порівняти те, скільки аптек було тоді й скільки є зараз, можна пересвідчитись: ми на правильному шляху», — повідомляє фармацевтка.
Повномасштабне російське вторгнення стало новою точкою відліку в історії «Подорожника». Не просто криза, а велика війна, через яку українці відчувають тривогу й частіше переживають депресивні розлади. Мар’яна згадує 24 лютого 2022 року: «Це був жахливий день. Люди з хронічними захворюваннями стояли під аптекою, намагаючись закупити запас ліків. Ми не розуміли, що буде далі». Надважливою в цій ситуації була відданість своїй місії: люди стали вразливішими, а отже, фармацевти повинні дати клієнтам більше підтримки й готовності слухати.
Проте й самі фармацевти потребують психологічного відновлення. Мар’яна каже, що найбільше в цьому допомагає вдячність споживачів, які повертаються й дякують за підтримку у важкі часи.
Зараз Мар’яна захоплена роботою в навчальній аптеці, але й на цьому зупинятись не планує: «Якщо буде можливість вчитися, пробувати щось нове, ділитися тим, що я здобула за ці десять років, я не обмежуватиму себе. Зараз я хочу розвиватися тут. Компанія дає нам великі можливості, і на них треба відгукуватись — якщо сидіти на місці, нічого не буде».


Галина Моравецька, менеджерка ВТМ.
Фото: «Подорожник»
«Тут тебе чують — і ти хочеш чути інших»
«Коли ми починали працювати, нас було дуже мало. Я знала номери телефонів усіх аптек напам’ять», — згадує Галина Моравецька. Вона прийшла у компанію 22 роки тому працювати операторкою накладних на складі. Зараз обіймає посаду менеджерки власної торгової марки: запускає нові продукти мережі, стежить за їхнім продажем в аптеках.
За словами Галини, навчання є однією з найважливіших компонентів роботи. «Мотивує загальна атмосфера компанії, — каже менеджерка. — Тут є можливість розвиватися, вчитися, а ще тебе чують. Відповідно й ти хочеш чути інших. Тобі допомагають, коли тобі це потрібно». Робота для неї — це, з одного боку, добре відпрацьована рутина, де завжди знаєш, що на тебе чекає; з іншого боку — несподівані результати й цікаві завдання. Її захоплює те, що вона тут робить. «Я виводжу продукт від виробника до полички, стежу, як він далі просувається. Бачу, як по цей продукт повертається клієнт. Мене це мотивує — і процес, і результат, і відповідальність».

Процес навчання.
Фото: «Подорожник»
Навчаючи стажерів, Галина радить їм бути чесними, відкритими й постійно працювати біля людей, які вже є там, де б ті самі хотіли бути. «А знання прийдуть із часом», — переконує вона. Практика в цій галузі, за її словами, дає дуже багато та є основою роботи. Важливо також не завжди лише виконувати чиїсь вказівки та втілювати ідеї, а вносити у процес щось своє.
«Ми завжди обговорюємо все в команді: щось не виходить, щось провалилося, хоча здавалося, що дуже класне. Рішення ухвалює керівник, але чують усіх», — додає Галина. Зараз вона планує роботу в більших масштабах.

Тарас Коляда, СЕО.
Фото: «Подорожник»
Головне в компанії — люди
СЕО мережі аптек «Подорожник» Тарас Коляда каже, що його професійний шлях — це постійне самовдосконалення та навчання. Він прийшов до компанії у 2008 році та починав із посади маркетолога, а зараз — СЕО «Подорожника».
За його словами, можливості для працівників абсолютно необмежені. В компанії можна себе реалізувати й це питання лише особистих амбіцій. Тарас Коляда пояснює, що «Подорожник» має такий генетичний код, який не забороняє рости, реалізовуватись, а стимулює це. Тобто фармацевт може вирости й до топменеджера. Крім того, працюючи в «Подорожнику», фармацевт може стати завідувачем аптеки, а потім — регіональним директором і, якщо матиме бажання й наполегливість, вирости до операційного директора. А може, якщо захоче, залишатися в аптеці й допомагати клієнтам. Для кожного, хто працює в «Подорожнику», компанія є чимось своїм, але ніхто не скаже, що він тут не виріс. Тарас Коляда впевнений, що люди — головне в компанії: «Без людей це просто стільці та столи. Так само й аптека без фармацевтів — просто приміщення».
Ще один секрет успіху великої мережі — спільні цінності для всіх працівників: сміливість, клієнтоорієнтованість, розвиток, відкритість і чесність. За словами СЕО компанії, ці цінності — надбання спільної праці. «Подорожник — це постійний розвиток як особисто працівника, так і всієї мережі. Ми відкриті й чесні з клієнтами, партнерами, працівниками. Вони нам довіряють і обирають нас, бо відчувають це. І цифри підтверджують цей факт», — говорить Тарас Коляда.
«Можливо, це моя проблема, а може, й перевага, але я завжди незадоволений результатом. Бо в кінці бачу, як можна було зробити краще, ефективніше. Це дозволяє завжди йти вперед», — розповідає СЕО компанії. Він упевнений, що мережа не зупиниться в розвитку, не припинить допомагати понад 18 мільйонам клієнтів піклуватися про своє здоров’я, надавати їм якісну фармацевтичну опіку за будь-яких обставин. «Саме це, а також швидкі, сміливі та правильні бізнесові рішення дозволяли нам виходити з кризи», — ділиться Тарас Коляда.
Найбільша криза — це велика війна. 24 лютого 2022 року «Подорожник» мав відкрити аптеку в Маріуполі. Невдовзі приміщення аптеки зруйнували російські загарбники.
Перше, що зробила компанія на початку великої війни, — почала переводити працівників із прифронтових і загрожених регіонів на роботу в більш безпечні. «У нас є наші Фарм Герої, які під обстрілами чи в окупації не залишали свої аптеки й забезпечували людей ліками», — розповідає Тарас Коляда. Частину аптек зруйнували окупанти; понад сто зруйнованих або пошкоджених приміщень вдалося відновити. Мережа допомагає своїм працівникам і їхнім родичам, які захищають Україну: передає амуніцію, автомобілі та інші потрібні на фронті речі. «Подорожник» робить і внесок у підтримку армії загалом. «Ми — соціально відповідальна компанія. Будемо продовжувати цю підтримку до перемоги, бо це наш обов’язок», — каже СЕО компанії.

Фармацевтка «Подорожник».
Фото: «Подорожник»
«З кожним роком це буде дедалі інноваційніша компанія»
Тарас Коляда розповідає, що саме в «Подорожнику» його надихають люди й відповідальність, яку він несе перед працівниками та клієнтами, а також результати спільної роботи.
«Я не лише про щось масштабне, а й про маленькі щоденні здобутки. Кожна людина, якій допомогли наші ліки чи консультація фармацевта, — це результат, який для нас дуже цінний і яким ми пишаємось. Заради цього варто рухатися вперед», — ділиться СЕО компанії.
Він вважає, що команда «Подорожника» просто не може опустити руки й здатись, поки на неї розраховують люди. «Адже ми — інфраструктура, без якої неможливо обійтися. Тому ми далі розвиваємось і зростаємо, — пояснює Тарас Коляда. — Компанія в майбутньому буде перевершувати очікування як членів команди, так і наших клієнтів. З кожним роком ставатиме дедалі інноваційнішою та масштабнішою». А тих, хто хоче долучитись до команди «Подорожника», запрошує переглянути вакансії у мережі.
- Поділитися: