*згенеровано ШІ
партнерський спецпроєкт
Зокрема, якщо йдеться про перші повоєнні вибори в Україні, для проведення яких є чимало викликів.
Центральна виборча комісія в межах Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору реалізує флагманський проєкт, який зробить виборчий процес доступнішим для людей з інвалідністю. Що таке розумні пристосування й чому вони тут потрібні? Чому ця тема актуальна саме зараз? Як це буде працювати? Розбираємося в матеріалі.
порушення виборчих прав
відсутність рішення для незрячих
Керівник ГО «Харківська асоціація незрячих юристів» Олег Лепетюк говорить, що для нього важливо брати участь у виборчому процесі. Проте попередні вибори показали, що він не може зробити це самостійно. Доводиться звертатися по допомогу до сторонніх людей. Однак це унеможливлює збереження таємниці голосування.
відсутність пандуса
Менеджерка громадської організації Fight For Right Олександра Вовченко поділилася, що їй було складно піднятися в школу, де була виборча дільниця, тому що там не було пандуса. Членкиня дільничної виборчої комісії запитала, чи знає дівчина, що вона могла проголосувати вдома. Олександра обурилася такому питанню, адже це порушує її виборчі права. До того ж у кабінці для голосування поличка, де можна розмістити бюлетень, була розміщена зависоко. Людям на кріслах колісних важко нею скористатися.
І таких прикладів дуже багато.
людей з інвалідністю в Україні
3 млн
1 млрд
людей з інвалідністю у світі
16%
людей з інвалідністю від усього населення
За даними Мінсоцполітики, в Україні зараз налічується приблизно 3 мільйони людей з інвалідністю. І через війну їхня кількість постійно зростає. А в усьому світі проживає орієнтовно 1 мільярд людей з інвалідністю або 16% від усього населення. Про це свідчить інформація Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ). На жаль, багато з них стикаються з порушенням своїх прав, зокрема й виборчих.
забезпечення спеціальними засобами
Розумні пристосування — це індивідуальні засоби, які потрібні людям з інвалідністю, щоб забезпечити їм рівні умови для реалізації прав і свобод на рівні з іншими, зокрема допомогти з голосуванням на виборчих дільницях.
До загальних розумних пристосувань належать:
01
збільшувальні засоби (лупа, лінза Френеля тощо)
02
потовщувачі для ручок
03
ручки з підставкою
04
додаткове освітлення (лампа).
Окремі дільниці, де будуть голосувати люди з певними порушеннями здоров'я пропонують забезпечувати спеціальними засобами, такими як:
01
мобільні застосунки для людей із порушенням мовлення
02
онлайн-перекладачі жестової мови
03
тактильна накладка на бюлетень шрифтом Брайля або бюлетені з насічками
04
комунікативні системи
05
підсилювачі звуку
Для людей, які пересуваються на кріслі колісному, можна пристосувати мобільну кабінку для голосування. Вона може бути з картону, пластику, чи дерева, має невеликий розмір і ставиться на стіл. Людина може під’їхати й там проголосувати без сторонніх поглядів.
як у інших?
У сучасному світі забезпечення рівного доступу до виборчих процесів для всіх громадян є критично важливим елементом демократичного суспільства. Однак шлях до безбар'єрності на виборах є доволі складним викликом, який окремі країни розв’язують по-різному.
джерело: reuters
Країна пережила важкий перехідний період після розпаду Югославії, що позначився на економіці та соціальній інфраструктурі. Попри обмежені фінансові ресурси, країна стала на шлях впровадження виборчої безбар’єрності, орієнтуючись на міжнародні зобов’язання.
2013 року, коли розпочалася адвокаційна кампанія, велика частина хорватського суспільства ще не була знайома з концепцією інклюзивності. Впливові громадські організації, зокрема ті, що представляли людей з інвалідністю, використали міжнародний досвід і тиснули на уряд, вимагаючи змін.
Важливу роль відіграли інформаційні кампанії. Вони допомогли суспільству зрозуміти важливість забезпечення рівних прав для всіх. Законодавчі зміни дозволили людям, які перебувають під опікою, але зберігають здатність приймати усвідомлені рішення, брати участь у виборах. Це стало важливим кроком у руйнуванні соціальних стереотипів.
Через обмежені ресурси доступні технології впроваджувалися повільно. Наприклад, лише частина дільниць обладнана пандусами та спеціальними кабінками, так само бюлетені шрифтом Брайля доступні не скрізь.
Натомість вдалося покращити інформаційну доступність: у кампаніях використовують субтитри, жестову мову та інформаційні матеріали для людей із порушеннями слуху.
Проте залишаються проблеми з нерівномірним впровадженням інклюзивних стандартів, особливо у віддалених регіонах.
Це свідчить про те, що безбар’єрність у Хорватії досягається поступово, але з чіткою стратегією та фокусом на результат.
джерело: Надано hromadske
Виборець оновлює свою реєстраційну інформацію в Домініканській республіці.
джерело: Надано hromadske
Студентка бере участь в тренінгу для спостерігачів за виборами в Домініканській Республіці.
Тут стихійні лиха часто обмежують фізичний доступ до виборчих дільниць. У відповідь уряд запровадив переносні виборчі пункти, що функціонують на акумуляторах чи генераторах. Це рішення допомогло забезпечити виборчий процес навіть у найвіддаленіших куточках республіки.
Соціальний компонент інклюзивності відіграє особливу роль у Домініканській республіці. Для людей з інвалідністю використовують:
01
екранні читачі для слабозорих;
02
сенсорні екрани з інтуїтивно зрозумілим інтерфейсом;
03
голосове керування для тих, хто не може користуватися руками;
04
мобільні команди підтримки.
Електронне голосування через планшети або ноутбуки значно зменшило використання паперових бюлетенів. А ще це економить ресурси та пришвидшує процес підрахунку голосів.
Однак технології потребують фінансових вкладень і технічного супроводу. Біометрична реєстрація виборців, хоч і зменшує ризики шахрайства, не завжди доступна для найменш захищених груп населення. Це потребує подальшого вдосконалення.
джерело: Renee Altrov EAS
ID-карта, яка використовується під час електронного голосування в Естонії
Вона першою у світі запровадила електронне голосування ще 2005 року. У перший рік нововведення електронним голосування скористалося орієнтовно 2% при загальній явці виборців 47,4%. Експерти проаналізували підготовку до виборів та сам процес голосування. Згодом вдалося вдосконалити технічне забезпечення та відредагувати нормативно-правову базу. І вже 2019 року майже половина виборців голосувала онлайн.
Щоб електронне голосування стало можливим, виборців Естонії забезпечили електронними ідентифікаційними картками, що оснащені мікрочипом. За допомогою ID-карти або мобільного ID можна проголосувати через інтернет із будь-якого місця. Доступ до онлайн-бюлетенів можливий за умови електронної ідентифікації та цифрового підпису. Багаторівневий захист програми дає виборцям упевненість, що їхній голос зарахується.
До того ж більшість дільниць є доступними для людей з інвалідністю та маломобільних груп населення. Для людей із порушеннями зору працюють спеціальні програми для голосування.
До виборців, які не можуть самостійно прийти на дільницю, члени виборчої комісії прибувають додому з портативним обладнанням для голосування.
Однак можливість голосувати фізично на дільниці залишається фундаментальним правом кожного громадянина. Забезпечення доступу до виборчих дільниць є ключовим для реалізації свободи вибору. Організація голосування вдома має бути винятковим заходом, щоб не створювати умов, які можуть обмежити права людини чи вплинути на її волевиявлення.
Тут влада системно підійшла до забезпечення доступності виборів: інформаційної, фізичної та цифрової.
Всі виборчі дільниці забезпечені пандусами, автоматичними дверима, тактильними вказівниками. Інформація подається великими літерами, шрифтом Брайля, дублюється звуковим супроводом, жестовою мовою. У кабінках для голосування є сенсорні екрани та аудіоінструкції. На екранах можна змінювати контраст. Члени виборчої комісії забезпечені посібниками про те, як спілкуватися з людьми з інвалідністю. Також канадці, які не мають можливості бути присутніми на виборчій дільниці, можуть проголосувати за допомогою пошти.
У Канаді в розробленні політик та процедур, які необхідні на виборах, велику роль відіграють громадські організації людей з інвалідністю. Повну інклюзивність послуг федеральних організацій гарантує закон про доступність.
Соціально цей підхід сприяє інтеграції людей з інвалідністю у політичне життя, проте Канада стикається з викликами у сільських регіонах, де доступ до послуг обмежений через географічні чинники.
наш досвід
Україна демонструє комплексний підхід до забезпечення виборчої безбар’єрності, спираючись на міжнародний досвід і власні інновації.
29%
швидше цікавляться
політичним життям,
ніж ні
73%
беруть участь у
виборах постійно
цікавляться
політичним
життям країни
52%
голосують
на дільницях
69%
Після останніх місцевих виборів в Україні 2020 року, ВГО «Національна Асамблея людей з інвалідністю України» провела опитування серед 765 респондентів та респонденток різного віку.
Виявилося, що політичним життям країни цікавляться 52% опитаних. Ще 29% відповіли, що швидше цікавляться, ніж ні. 73% сказали, що беруть участь у виборах постійно. 69% опитаних голосують на дільницях. Отже, питання доступності цих дільниць дуже актуальне.
безбар’єрне пересування вулицями
Радниця — УПОВНОВАЖЕНА ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ БЕЗБАР’ЄРНОСТі
Тетяна Ломакіна
«Виборчі дільниці обов’язково мають бути безбар’єрними. Мають бути санітарні кімнати, адаптовані під потреби всіх. Крім того, люди повинні мати можливість познайомитися з кандидатами, почути, зрозуміти їхні пропозиції та програму, поставити запитання»
джерело: Надано hromadske
Попри виклики, такі як необхідність законодавчих адаптацій і тривалість бюрократичних процедур, країна активно рухається в напрямі інклюзивного розвитку.
А в проєкті ЦВК «Покращення доступності волевиявлення для людей з інвалідністю», над яким активно працює робоча група, яку очолює член ЦВК Сергій Постівий, є чітке розуміння суспільних потреб і готовність до впровадження комплексних змін
впровадження комплексних змін
Сергій Постівий
член ЦВК
«Унікальність нашої ідеї полягає в тому, що ми хочемо й будемо пропонувати законодавцю такий інструмент, який передбачає максимальний комплекс функцій і враховує індивідуальний підхід»
У проєкті акцентується, що не потрібно закуповувати на всі виборчі дільниці розумні пристосування, які там не будуть потрібні. Необхідно виходити з потреб виборців.
адаптація під нові умови
Сергій Постівий
член ЦВК
«Змінюються технології, з’являються нові рішення, тому цей документ має постійно розширюватися, адаптовуватися під нові умови. Якщо людина змінила місце проживання, то це розумне пристосування може передатися на іншу дільницю, де вона голосуватиме. Пристрій може ходити за споживачем»
подача заяви
Щоб максимально врахувати потреби виборців, ЦВК пропонує використовувати заявний принцип на придбання пристроїв. Тобто людина, яка має ті чи інші потреби, повинна подати заявку до Державного реєстру виборців. Це може бути:
01
онлайн (заповнити форму через сайт реєстру)
02
офлайн (прийти у відділ ведення реєстру)
03
заява через офіційного представника (опікун або за довіреністю)
Після заяви вся інформація відображається в Державному реєстрі виборців. Формуються бюджетні запити, які передаються до Кабінету міністрів. Передбачається відповідне фінансування в проєкті Закону України про держбюджет. Після схвалення держбюджету йде виділення коштів і потім можна проводити тендерні процедури.
Це досить тривалий процес, тож виборці мають подати заяви за рік до виборчого процесу. Після виборів списанню підлягають малобюджетні пристрої, такі як: ручки з підставками, потовщувачі на ручки тощо. Більш вартісні передаються на зберігання разом зі скриньками для голосування органам місцевого самоврядування.
навчальні курси
Для успішного впровадження розумних пристроїв у виборчий процес важливо навчити членів виборчих комісій правильно їх використовувати, щоб за потреби підказати виборцю. Так само важливе навчання і для самих виборців.
джерело: Надано hromadske
Для успішного впровадження розумних пристроїв у виборчий процес важливо навчити членів виборчих комісій правильно їх використовувати, щоб за потреби підказати виборцю. Так само важливе навчання і для самих виборців. Центральна виборча комісія вже розробляє відповідні навчальні курси у співпраці з міжнародними партнерами. Один із ключових модулів буде присвячений забезпеченню безбар’єрності та взаємодії з людьми з інвалідністю.
Окрім навчання, ЦВК активно тестує пристрої, збирає відгуки та пропозиції від користувачів. Під час Національного форуму прав людей з інвалідністю Комісія організувала показ і апробацію розумних пристосувань. Сергій Постівий говорить, що зворотний зв’язок важливий, аби побачити, що можна покращити чи змінити.
безбар’єрне пересування вулицями
Олег Лепетюк
голова ГО «Харківська асоціація незрячих юристів»
«Дуже добре, що простір облаштований тактильними направляючими смугами. Це креативне рішення. Раніше такого не було. А бюлетені з насічками дають можливість порахувати й поставити в потрібному місці позначку та проголосувати без сторонньої допомоги. Це дуже важливо»
допрацювання кабінки
Олександра Вовченко
менеджерка ГО Fight For Right
«Для мене було б краще, якби стандартна кабінка була пристосована для різного зросту. Це важливо не тільки для людей на колісних кріслах, а й для невисоких людей»
фідбек
Тетяна Ломакіна
Радниця — УПОВНОВАЖЕНА ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ БЕЗБАР’ЄРНОСТ
«Дуже важливо, щоб типи пристосувань оцінювали люди, які мають порушення та яким безпосередньо ці пристрої потрібні
Люди могли сказати, що їм подобається, чим вони змогли скористатися, що, на їхній погляд, було б цінним. Дуже важливо, що Комісія консультується саме з людьми з інвалідністю. Тоді вони зможуть узяти участь у виборчому процесі, коли це буде заплановано»
Виборча безбар’єрність — це не лише про технології, але й про повагу до кожного громадянина, його права на голос і участь у політичному житті країни.
Впровадження цих змін стане важливим кроком до демократичного майбутнього України.
Над проєктом працювали:
журналістка Олена Кущенко
редакторка Дар’я Трапезнікова
креативна продюсерка Єлизавета Поліщук
Партнерський матеріал опубліковано на правах реклами.