Промо

Google та Jigsaw запустили в Україні ініціативу з розвінчування маніпуляцій

Google та Jigsaw запустили в Україні ініціативу з розвінчування маніпуляцій

Google та Jigsaw запустили в Україні ініціативу з медіаграмотності для боротьби з поширенням дезінформації та підвищення стійкості до поширених методів маніпуляцій в інтернеті. Ініціатива використовує підхід під назвою пребанкінг (prebunking — «попереднє розвінчування»). Її втілюють у співпраці з компанією Moonshot і місцевими організаціями та експертами, зокрема Центром протидії дезінформації, «Вокс Україна», StopFake, «Детектором медіа», Суспільним та BBC Media Action.

Пребанкінг — це комунікаційна стратегія, спрямована на підвищення стійкості до дезінформації. Вона допомагає аудиторії розпізнавати та протистояти маніпулятивному контенту, підвищуючи стійкість до дезінформації у майбутньому. 

Компанія Moonshot проінтерв’ювала місцевих експертів, аби з’ясувати їхні погляди на дезінформацію та онлайн-безпеку. На основі їхніх відповідей визначили поширені теми дезінформації, методи маніпуляції, а також ті аудиторії, які можуть бути більш вразливими до дезінформації. Ці висновки підтверджені прикладами з різних соціальних платформ. 

Moonshot визначив найпоширеніші маніпулятивні наративи, що циркулюють в Україні, та виявив такі три основні техніки маніпуляції:

  • Астротурфінг (Astroturfing) — маніпуляційна тактика, що передбачає створення видимості суспільних рухів через скоординовану, неавтентичну поведінку, часто з використанням ботів або фейкових акаунтів у соціальних мережах. В українському контексті зазвичай використовується для цілеспрямованого переслідування або штучного пригнічення чи посилення конкретного контенту/наративів.
надано hromadske
  • Емоційна маніпуляція — провокування сильних емоцій, таких як сум, безнадія, обурення та виснаження, щоб запобігти критичному мисленню щодо теми. В українському контексті емоційні маніпуляції використовуються для посилення психологічного виснаження, спричиненого війною. Маніпуляції часто стимулюють інтенсивний страх і гнів, щоб загострити соціальні розбіжності, а також для посилення фрустрації, спричиненої проблемами в українському суспільстві та подіями на фронті.
надано hromadske
  • Підміна контексту — практика вилучення інформації з її оригінального контексту для створення хибного або оманливого наративу. В Україні сфабриковані або маніпулятивні новинні історії породжують плутанину: люди не розуміють, яким джерелам можна вірити. А дипфейками відомих політиків і військових, згенерованими штучним інтелектом, українців намагаються переконати не підтримувати військових пожертвами та підштовхнути до капітуляції.
надано hromadske

На основі цього дослідження та за експертної підтримки місцевих партнерів створені три навчальні відео про ці три поширені в Україні методи маніпуляції. Дослідження та рекомендації експертів допомогли сформувати креативну ідею, в основі якої — висновки, що найбільш вразливою аудиторією є молодь і старше покоління, а при оцінюванні інформації люди найбільше довіряють своїм близьким. 

Тому у відео розгортаються реалістичні кухонні діалоги за участю українських знаменитостей. Телеведуча Марічка Падалко, артист Влад Лефльор та YouTube-ведуча Саша Гонтар разом зі своїми родичами на відео інсценували розмови, які ілюструють кожну техніку маніпуляції. 

Демонструючи розмови про дезінформацію, які охоплюють різні стосунки та вікові групи (батьки-діти, подружжя), відео навчають глядачів розпізнавати маніпуляції та захищати від них своїх близьких.

Відео з пребанкінгу будуть поширюватися через цільові рекламні кампанії на популярних платформах соціальних мереж, охоплюючи аудиторію там, де вона може стикнутись із онлайн-дезінформацією. Ця стратегія базується на досвіді попередніх кампаній і дослідженнях, проведених Jigsaw у партнерстві з Кембриджським і Бристольським університетами.

Дізнайтеся більше про цю ініціативу з медіаграмотності на спеціальній сторінці.


Партнерський матеріал опубліковано на правах реклами.