У ЦПК назвали «незаконними» зміни до статутів закупівельних агенцій Міноборони. Що відомо?
У грудні 2024 року Міністерство оборони внесло зміни до статутів двох своїх закупівельних агенцій — Агенції оборонних закупівель (АОЗ) та Державного оператора тилу (ДОТ). Активісти називають ці зміни незаконними та такими, що підривають реформу.
Про це заявили в «Центрі протидії корупції».
Наприкінці грудня обидві агенції Міноборони виступили із заявами щодо змін у їхніх статутах. В АОЗ, яка закупляє летальну зброю військовим, пояснили, що її статут змінили всього за день до старту роботи Наглядової ради. Це викликало занепокоєння.
«На думку членів Наглядової ради, ці зміни обмежують незалежність Наглядової ради, створюють передумови для втручання в її діяльність. Окрім того, нова редакція статуту створює ризики дублювання функцій, конфлікту інтересів та перевищення повноважень через відсутність чіткого та збалансованого розподілу повноважень між Міноборони, Наглядовою радою та Агенцією», — йдеться в повідомленні.
В АОЗ закликали впорядкувати статут з особливою увагою до врегулювання кадрових питань та чітких критеріїв для визначення значних господарських зобов’язань.
Представники ДОТ для обговорення статуту провели зустріч із заступником міністра оборони. За її результатами домовилися про спільну розробку пропозицій щодо змін.
На тлі критики представники Міноборони пояснювали, що:
- внести зміни до статутів — обов’язок згідно з вимогами закону;
- органи управління держпідприємствами під час війни зобов’язані моніторити загрози нацбезпеці та вживати заходів для їхньої нейтралізації (але чітко ці загрози не прописані);
- мета змін — забезпечити чіткість і прозорість управлінських процесів.
Однак у ЦПК заявили, що зміни дозволять Міноборони призначати керівників агенцій в обхід Наглядових рад, ухвалювати рішення щодо інших працівників, надавати розпорядження будь-якому співробітнику агенцій в обхід безпосереднього керівництва тощо. Через це, стверджують активісти, створюється можливість для ручного керівництва агенціями.
«Відділення від МОУ функцій закупівель та передача їх відокремленим агенціям з прозорими внутрішніми закупівельними процедурами було основним досягненням в реформі оборонних закупівель на думку і громадських експертів, і фахівців НАТО», — зазначає ЦПК.
Керівник Департаменту політики закупівель МОУ Гліб Канєвський заявив, що наразі з очільниками обох агенцій тривають розмови про те, щоб конкретизувати «загрози нацбезпеці», у разі яких міністр може звільняти посадовців.
«У країні триває війна, тому загрози можуть бути будь-які. Те, що міністр може звільнити будь-кого в будь-який момент — ще раз: не у будь-який момент, а лише, якщо будуть встановлені загрози нацбезпеці. Ми у першу чергу це бачимо як невиконання забезпечення ЗСУ критичною номенклатурою», — сказав Канєвський.
Він також запевнив, що є «серйозні запобіжники» для того, щоб міністром оборони не ухвалювалися політичні рішення — робота Наглядових рад, відповідальність перед міжнародними партнерами тощо.
Що передувало?
У ЦПК заявили, що це вже друга «велика атака» на закупівельні агенції. Восени міністр оборони Рустем Умєров анонсував об’єднання АОЗ і ДОТ. Паралельно Марина Безрукова, очільниця Агенції оборонних закупівель, казала про спроби зруйнувати репутацію агенції.
Тоді представництво НАТО в Україні нагадало, що рекомендувало відокремлення цих двох агенцій Міноборони «принаймні у воєнний час». Пізніше стало відомо, що ідею з обʼєднанням відклали — за словами міністра, це просто «дорожня карта» на шляху до стандартів НАТО.
- Поділитися: