«Скляна стеля» та нерівні можливості досі є проблемою українських редакцій: учасниці програми «Лідерки в медіа» про виклики та рішення

Наразі жінок чисельно більше в українських медіа, однак ця кількісна перевага не перетворилася на якісну рівність можливостей. У низці медіа зберігається «скляна стеля»: жінки переважають серед виконавиць, але значно менше представлені на керівних посадах. Водночас саме на них припадає найбільше навантаження у щоденній редакційній роботі, особливо в умовах повномасштабної війни.

Про це йдеться у спільному документі, який напрацювали учасниці програми «Лідерки в медіа», організованій ГО «Жінки в медіа» у співпраці з Європейським центром свободи преси та медіа (ECPMF).

Учасницями програми стали десятеро керівниць із провідних українських редакцій, зокрема заступниця головного редактора hromadske з вебу Вікторія Бега.

Учасниці та організаторки програми «Лідерки в медіа»ГО «Жінки в медіа»

Серед викликів, із якими стикаються українські медійниці в умовах повномасштабної війни, також збільшення навантаження, брак сталого фінансування, вимушене поєднання кількох ролей, відсутність соціальних гарантій, онлайн-насильство, неоплачувана доглядова праця та інше. Як наслідок — перевтома, вигорання, хвороби, бажання змінити сферу.

За даними дослідження ГО «Жінки в медіа» та ЮНЕСКО, 81% українських журналісток у 2025 році зазнавали онлайн-атак, зокрема мізогінних і сексистських образ, дифамаційних кампаній, що формує небезпечний «охолоджувальний ефект». У поєднанні з економічною нестабільністю та стереотипами це створює середовище, у якому жінкам значно складніше реалізовувати лідерський потенціал.

Учасниці програми наголошують: лише поєднання підтримки жінок, трансформації редакційних практик, галузевих стандартів і державних політик може створити більш рівноправне, безпечне та стійке медіасередовище в Україні. 

«У цій демографічній ситуації, в якій перебуває зараз Україна, дуже наївно думати, що всі бар’єри, які були створені для жінок, жінки мають самостійно руйнувати. Якщо ми хочемо, щоб Україна, як країна існувала через 15, 20, 50 років, то жінка має стати в центрі політик на державному рівні та в центрі уваги наших редакцій, як особистість, як людина з певними потребами та обов’язками», — каже учасниця програми та членкиня правління «Суспільного» Марія Фрей під час презентації документа 15 грудня. 

Голова ГО «Жінки в медіа» Ліза Кузьменко наголошує, що виклики жінок-лідерок є наслідком структурних дисбалансів, а не особистих обмежень. Тому підтримка має здійснюватися через інституційні рішення: прозорі процеси, справедливий розподіл навантаження, політики гнучкості, механізми безпеки та доступ до ресурсів. Саме організації мають гарантувати умови, за яких жінки можуть ефективно виконувати свої обов’язки й розвивати лідерські компетенції.

Початком змін можуть стати напрацьовані учасницями рекомендації. Кожна редакція й кожна лідерка може долучитися до їх поширення та впровадження.