Азарбайджан готується подати на росію в суд, бо та не визнає збиття літака, який упав у Казахстані

Літак Azerbaijan Airlines, який розбився в грудні 2024 року в Казахстані
Літак Azerbaijan Airlines, який розбився в грудні 2024 року в КазахстаніISSA TAZHENBAYEV / AFP via Getty Images

Азербайджан збирає докази, щоб звернутися до міжнародного суду щодо катастрофи літака Azerbaijan Airlines, який розбився в грудні 2024 року в Казахстані. Там кажуть, що зроблять це, якщо росія не визнає свою відповідальність.

Про це пише державне інформаційне агентство Азербайджану APA.

Там стверджують, що умови й побажання Азербайджану «озвучили на найвищому рівні». Крім того, Баку отримало частини ракет «Панцир-С», якими росія збила літак, пише APA.

Однак росія відмовляється визнати свою причетність до падіння літака, намагаючись «перекласти провину на екіпаж» і «створити ситуацію з “малайзійським Боїнгом-2”». В Азербайджані ж кажуть, що в експертизах беруть участь також фахівці з Азербайджану, росії та країни-виробника Бразилії, а тому росія знає про їхні висновки.

Тож зараз формують доказову базу і готуються звернутися до міжнародного суду. Водночас в Азербайджані заявляють, що «двері для діалогу з росією відчинені».

«москва повинна відкрито визнати свою провину і взяти на себе відповідальність. Інакше Баку готовий до наступних кроків», — пишуть журналісти.

Більше про катастрофу

25 грудня 2024 року літак Azerbaijan Airlines виконував рейс зі столиці Азербайджану, Баку, до російського міста Грозний (Чеченська Республіка). А втім, кілька разів змінивши маршрут, він упав поблизу казахстанського Актау. Внаслідок цього загинули 38 людей на борту.

У росавіації попередньо стверджували, що аварія сталася через зіткнення з птахами. За даними аеропорту Грозного, літак через туман перенаправили до Махачкали, а звідти — до Актау. Проте аналітики називали ці версії сумнівними.

Хоча того ранку над регіоном і справді був туман, аеропорт Грозного тимчасово закривали через оголошення плану «Килим» на тлі атак безпілотників. Моніторинговий портал Flightradar24 заявив, що після підльоту до району Грозного дані про траєкторію польоту літака були викривлені — ймовірно, через заглушення сигналу GPS та підміну даних.

Також соцмережами поширилися кадри хвостової частини літака — на обшивці видно сліди, ніби від елементів ураження. OSINT-аналітики стверджували, що вони схожі на сліди від ЗРК «Панцир». Водночас інші блогери поширювали думку, що це могли бути пошкодження від каміння під час падіння.

Казахстанські ЗМІ з посиланням на управління охорони здоров’я Мангистауської області повідомляли, що на борту міг статися вибух. Про вибух говорять і ті, хто вижив під час аварії. Поліція порушила кримінальну справу за фактом аварії літака.

У росії та Казахстані закликали не поспішати з висновками. Тим часом, за даними ЗМІ, попереднє розслідування Азербайджану показало, що причиною авіатрощі є російська ракета, яку могли запустити для відбиття атак безпілотників. Це саме стверджує начальник ГУР МОУ Кирило Буданов.