Прем’єр Вірменії різко розкритикував Вірменську церкву: згадав про порушення целібату та захаращення храмів

Прем’єр-міністр Вірменії Нікол Пашинян під час 6-го саміту Європейської політичної спільноти у Тирані, 16 травня 2025 року
Прем’єр-міністр Вірменії Нікол Пашинян під час 6-го саміту Європейської політичної спільноти у Тирані, 16 травня 2025 рокуErcin Erturk / Anadolu via Getty Images

Прем’єр-міністр Вірменії Нікол Пашинян піддав критиці Вірменську Апостольську церкву, звинувативши єпископів у недотриманні целібату, а церковні громади — у нездатності підтримати охайний вигляд храмів.

Про це йдеться в низці дописів на сторінці прем’єра у Facebook.

Усе почалося з того, що на засіданні уряду 28 травня Пашинян поділився своїми враженнями від відвідування храмів, порівнявши їх із «коморами». За словами прем’єра, його обурив занедбаний стан церков, продаж у сакральних спорудах непотрібних речей і залишене там будівельне сміття, повідомляла вірменська служба «Радіо Свобода».

Очільник вірменського уряду не уточнив, які храми відвідував, але його слова викликали обговорення в соціальних мережах на цю тему, зокрема священників.

30 травня Пашинян продовжив критику Вірменської церкви, але цього разу скерував її проти священновладдя. В одному дописі він написав: «Святий отцю, продовжуй з дружиною твого дядька, яка справа тобі до мене». В іншому — звинуватив єпископат у недотриманні целібату: «А треба запитати, скільки людей із наших єпископів вірні обітниці безшлюбності?».

Він також зазначив, що коли священнослужитель, який узяв на себе обітницю целібату, порушив її, то він повинен бути позбавлений сану.

«Усі священнослужителі, які порушують заповіт безшлюбності, мають покинути духовне служіння», — закликав він.

Незрозуміло, чим була викликана така риторика Пашиняна, але в одному з дописів політик згадав тему, за яку його раніше критикували — що він не перебуває в зареєстрованому шлюбі зі своєю фактичною дружиною Анною Акопян.

«Половина нашої духовної еліти у тому самому статусі, і це нікого не хвилює», — написав він.

Крім того, прем’єр висловив думку, що держава повинна отримати «рішучий голос» на виборах Католикоса усіх Вірмен, тобто предстоятеля церкви, а сам кандидат «має пройти перевірку заслуг».

А 31 травня Пашинян повернувся до критики священників, які порушують целібат. Перед цим архієпископ Мікаєл Аджапахян, очільник Ширакської єпархії, заявив, що «нехай хтось із цих брехунів спробує місяць прожити без жінки», маючи на увазі тих, хто критикував єпископів у порушенні целібату.

Пашинян згадав ці слова, щоб, навпаки, обернути їх проти священновладдя, мовляв, це єпископи не можуть «прожити без жінки»: «Це спільне розуміння, манера і процедура для єпископського сану, що не могло відбутися без відома і дозволу Католикоса Гарегіна Гарегін II».

Вірменська апостольська церква на своєму сайті та сторінках у соціальних мережах ніяк не відреагувала на обвинувачення Пашиняна.

За інформацією «Радіо Свобода», конфлікт між Вірменської апостольською церквою та урядом триває вже понад чотири роки: через місяць після закінчення Другої карабаської війни Католикос усіх вірмен закликав прем’єра піти у відставку. Церква називала уряд Пашиняна «байдужим та руйнівним», а уряд звинувачував церкву у «корумпованості й духовенстві, яке зневажає Бога».

Більше про церкву у Вірменії

Вірменська Апостольська Церква — одна з найдавніших християнських церков світу та національна церква вірменського народу. 

Вона належить до орієнтальних церков, які не прийняли рішень Халкедонського собору 451 року. Тому її ще називають дохалкідонською, і вона не перебуває в євхаристійному спілкуванні з православними церквами.

Як і в православних церквах, вірменські священники можуть бути одруженими, але мають це зробити до висвячення. Водночас єпископами можуть стати тільки монахи або неодружені священники, які дали обітницю безшлюбності.

Вірменія стала першою країною, яка офіційно прийняла християнство як державну релігію. Це сталося 301 року. Однак у сучасній Вірменії держава та церква відокремлені.