Авіатроща літака в Актау: журналісти показали запис, на якому росіянин віддає наказ відкрити вогонь

Літак, який розбився в Казахстані
Літак, який розбився в КазахстаніIssa Tazhenbayev / AFP via Getty Images

Азербайджанські журналісти показали запис, на якому чути наказ відкрити вогонь по рейсу AZAL. Літак, що належав Azerbaijan Airlines, розбився 25 грудня поблизу казахстанського міста Актау.

Як вказує Minval Politika, до редакції надійшов анонімний лист із матеріалами про збитий на підльоті до російського Грозного літак.

У листі міститься пояснювальна записка капітана розрахунку протиповітряної оборони Дмитра Паладичука, який стверджує, що вогонь по літаку відкрили за наказом Міноборони рф. Також видання отримало відео, аудіозаписи та подробиці про неналежний стан техніки.

«О 8 годині 13 хвилині 30 секунді я дав команду на ураження оператору. О 08 годині 13 хвилині 33 секунді ракета зійшла зі спрямовувальної. О 08 годині 13 хвилині 47 секунді ЦВС БМ-72В6 видав повідомлення, що ціль пропущена. О 08 годині 13 хвилин 48 секунд я дав команду на повторний обстріл», — йдеться в пояснювальній.

Пояснювальна запискаMinval Politika

Також журналісти показали фрагмент аудіозапису, на якому чоловічий голос наводить координати, що збігаються з даними з пояснювальної, а потім говорить: «Вогонь! Вогонь кажу!»

Далі лунає вибух, а коли там оголошують, що ціль була пропущена, той же чоловік каже: «Повторно! Ще раз!».

Журналісти не показують отриманих записів повністю, адже їх ще мають вивчити слідчі органи. 

Minval Politika наполягає, що не може підтвердити справжність цього листа, хоча той і містить підпис капітана. Водночас аудіозаписи вважають цілком реальними, адже інформація в них збігається. 

Тим часом російське видання «Агентство» зʼясувало, що 32-річний Дмитро Паладичук, що писав пояснювальну, справді служив у ППО. Він народився в Казахстані, а згодом служив у різних частинах ППО на території росії. 

Більше про катастрофу

25 грудня літак Azerbaijan Airlines виконував рейс зі столиці Азербайджану, Баку, до російського міста Грозний (Чеченська Республіка). А втім, кілька разів змінивши маршрут, він упав поблизу казахстанського Актау. Внаслідок цього загинули 38 людей на борту.

У росавіації попередньо стверджували, що аварія сталася через зіткнення з птахами. За даними аеропорту Грозного, літак через туман перенаправили до Махачкали, а звідти — до Актау. Проте аналітики називали ці версії сумнівними.

Хоча того ранку над регіоном і справді був туман, аеропорт Грозного тимчасово закривали через оголошення плану «Килим» на тлі атак безпілотників. Моніторинговий портал Flightradar24 заявив, що після підльоту до району Грозного дані про траєкторію польоту літака були викривлені — ймовірно, через заглушення сигналу GPS та підміну даних.

Також соцмережами поширилися кадри хвостової частини літака — на обшивці видно сліди, ніби від елементів ураження. OSINT-аналітики стверджували, що вони схожі на сліди від ЗРК «Панцир». Водночас інші блогери поширювали думку, що це могли бути пошкодження від каміння під час падіння.

Казахстанські ЗМІ з посиланням на управління охорони здоров’я Мангистауської області повідомляли, що на борту міг статися вибух. Про вибух говорять і ті, хто вижив під час аварії. Поліція порушила кримінальну справу за фактом аварії літака.

У росії та Казахстані закликали не поспішати з висновками. Тим часом, за даними ЗМІ, попереднє розслідування Азербайджану показало, що причиною авіатрощі є російська ракета, яку могли запустити для відбиття атак безпілотників. Це саме стверджує начальник ГУР МОУ Кирило Буданов.