Мексика звинуватила Adidas у привласненні культурної спадщини через нові сандалі

Сандалі Adidas, через які влада Мексики звинувати компанію у плагіаті
Сандалі Adidas, через які влада Мексики звинувати компанію у плагіатіX / Nice Kicks

Мексиканська влада звинувачує компанію спортивного одягу Adidas у плагіаті ремісників на півдні Мексики, стверджуючи, що новий дизайн сандалів дуже схожий на традиційне взуття корінних народів, відоме як гуараче.

Про це пише Associated Press.

Президентка Мексики Клаудія Шейнбаум заявила, що Adidas уже веде переговори з владою південного мексиканського штату Оахака щодо надання «компенсації людям, які постраждали від плагіату», і що її уряд готує правові реформи, щоб запобігти копіюванню мексиканських виробів ручної роботи.

Йдеться про нову модель сандалів Oaxaca Slip-On, яку створив дизайнер Віллі Чаварріа мексикансько-американського походження. Сандалі мають тонкі шкіряні ремінці, сплетені у стилі, який схожий на традиційні мексиканські гуарачі. Замість плоскої шкіряної підошви взуття Adidas має більш масивну спортивну підошву.

За даними мексиканської влади, дизайн Adidas містить елементи, що є частиною культурної спадщини корінних громад сапотеків в Оахаці, зокрема в місті Вілья-Ідальго-де-Ялалаг. Ремесла є важливою частиною економічного життя в Мексиці, адже забезпечує робочими місцями приблизно пів мільйона людей у всій країні. На цю галузь припадає близько 10% ВВП таких штатів, як Оахака, Халіско, Мічоакан і Герреро.

Вірідіана Харкін Гарсія, творчиня гуарачей у столиці Оахаки, назвала взуття Adidas «дешевою копією» тих робіт, на створення яких мексиканські художники витрачають час і зусиль.

«Мистецтво втрачається. Ми втрачаємо наші традиції», — сказала вона перед своїм маленьким кіоском зі шкіряним взуттям.

Традиційне мексиканське взуття гуарачеWikipedia

Влада Оахаки закликала до вилучення з ринку кросівок Oaxaca Slip-On та вимагала публічних вибачень від Adidas, а чиновники назвали дизайн культурною апропріацією, яка може порушувати мексиканське законодавство.

У публічному листі до керівництва Adidas губернатор штату Оахака Саломон Хара Крус розкритикував дизайн компанії, заявивши, що «творче натхнення» не є вагомим виправданням для використання культурних виразів, які «забезпечують ідентичність громад».

«Культуру не продають, її поважають», — додав він.

У Adidas відповів листом, у якому зазначили, що компанія «глибоко цінує культурне багатство корінного населення Мексики та визнає актуальність» критики. Компанія попросила зустрітися з місцевими посадовцями та обговорити, як вона може «відшкодувати шкоду», завдану корінному населенню.

AP зазначає, що це не перший такий випадок. У 2021 році федеральний уряд звернувся до виробників, включно із Zara, Anthropologie та Patowl, з проханням надати публічне пояснення, чому вони копіюють дизайни одягу корінних громад Оахаки для продажу у своїх магазинах.

Зараз мексиканська влада заявляє, що намагається розробити суворіші правила для захисту митців. Але Марина Нуньєс, заступниця міністра культурного розвитку Мексики, зазначила, що вони також хочуть установити правила, щоб не позбавляти митців «можливості торгувати або співпрацювати з кількома із цих компаній, які мають дуже широкі комерційні охоплення».