Підкорюючи музичну стихію: успіхи і виклики українських фестивалів
Здавалося б, на початку опалювального сезону ніщо не здається таким далеким, як літні музичні фестивалі. Але вже йдуть переговори з артистами, в продажу з’являються перші квитки, а організатори працюють над тим, що влітку стане сплеском музичної стихії.
Втім, в Україні шлях музичних фестивалів буремний — хтось переїжджає, хтось змінює формат, хтось тяжко завойовує довіру місцевої громади, а хтось мокне під літніми зливами. Ми розпитали в організаторів про підсумки цьогорічних фестивалів, а ще про виклики, помилки й уроки на майбутнє.
Atlas Weekend
Виступ The Maneken на Atlas Weekend. Фото: repor.to/popenko
Atlas Weekend пройшов 8-10 липня на київському ВДНГ. Фестиваль мав насичену програму і аж шість сцен. З недоліків відвідувачі звертали увагу на довгі черги на вході й часові зсуви в програмі, про які часто не інформували. До того ж, другий день фестивалю супроводжувався сильним дощем.
Катерина Скурідіна, pr-менеджерка фестивалю Atlas Weekend
Коротко про підсумки фестивалю
«Ми задоволені тим, як усе пройшло. Звісно, все могло б бути краще, але в цілому досвід першого і другого Atlas Weekend продовжує надихати нашу команду на створення наймасштабнішої музичної події в країні. Цього року за 3 дні фестиваль відвідало близько 142 000 відвідувачів, на наших сценах виступило понад 150 артистів, ми привезли в Україну Kwabs і Nneka, чого до нас не робив ніхто, і повернули гурт «Сплин», який у Києві не слухали дуже давно.
Уже наступного року Atlas Weekend стане на один день тривалішим і, напевно, зі ще яскравішим лайнапом. Ми дуже розраховуємо, що нам вдасться створити свій маленький Sziget в Україні й він буде приносити дивіденти не лише нам, а й країні — у вигляді туристів з інших країн».
Що стало викликом
«Ми не розрахували, що подій такого масштабу в Україні ще не було, не врахували, що й наші підрядники теж на них не працювали. Через це у нас виникали певні труднощі з технічними моментами, але на щастя, до третього дня ми їх подолали. Зате тепер нам відомі всі підводні камені.
На жаль, впливати на погоду нікому не під силу. На наш погляд, другий день фестивалю вийшов найбільш атмосферним. Великою мірою, завдяки дощу. Особисто мій найкращий в житті концерт відбувся на фестивалі в Польщі під проливним дощем. Це було на колишньому аеродромі і там взагалі не було навісів, але всі були щасливі й ніхто не покинув фестиваль. Відвідувачів же хочеться попросити відмовитися від парасоль, як це роблять на фестивалях у всьому світі, і звернути увагу на більш практичні дощовики. Тоді свято вдасться за будь-якої погоди».
Як у них: повідомлення про зміни в програмі
Можливо, на невеликих фестивалях з одною-двома сценами повідомляти про зміни достатньо просто на місці. Але якщо на події виступає більше сотні артистів, фестивальний мобільний додаток — потрібна штука. Наприклад, такий інструмент мають Sziget, NOS Alive, Primavera Sound тощо. Там традиційно є карта, всі оновлення, час і місце виступів артистів, на основі чого можна скласти власний фестивальний маршрут.
Respublica FEST
Фестиваль Respublica відбувся вже шостий раз. У перші вихідні вересня він відгримів у фортеці Кам’янця-Подільського.
Андрій Зоін, директор фестивалю Respublica FEST
Коротко про підсумки фестивалю
«Для нас те, що під час фестивалю не було дощу — це вже великий успіх, бо люди змогли і місто подивитись, і локації, і виступи артистів. Завдяки тому що була гарна погода, цього року на фестивалі було найбільше глядачів за 6 років. Ми поставили 5 сцен на різних локаціях і зі стилістично різними виконавцями. Також після цьогорічного фестивалю не було негативних відгуків, до яких ми звикли за минулі роки. Щодо комерційного успіху, то я взагалі не знаю чи є в Україні фестивалі, які можна назвати комерційно успішними, тому що переважна більшість з них робиться за рахунок проданих квитків, без фінансування з міського (чи ще якогось) бюджету, без потужних партнерів, спонсорів чи меценатів,тому комерційна успішність українських фестивалів — це вихід в нуль».
Що стало викликом
«Важко сказати, що ми не врахували. Ми робимо фестиваль шостий рік в країні з нестабільною економічною ситуацією, останні 2 роки в країні, в якій іде війна, де майже не працюють стандартні й загальновідомі у світі схеми організації фестивалів, де ситуацію інколи важко спрогнозувати, навіть не на рік чи півроку, а на наступний тиждень.Тому ми завжди намагаємось врахувати все, і мати не тільки план B, а і план C і навіть D. Ну, напевно, ми погано врахували вартість авіаперельотів, вартість додаткового багажу, додаткових місць для інструментів (це з іноземними артистами), тому що цього року ми вперше привезли музикантів з 8 країн світу».
Zaxidfest
Три дні на трьох сценах в Чарівній долині в Родатичах відбувався Zaxidfest. Він зібрав у програмі українські та зарубіжні гурти (Crystal Castles, Hollywood Undead, Enter Shikari, IAMX, Balthazar). Втім, за тиждень до початку фестивалю в організаторів було скасовано виступ Jamala через зміну менеджментом вартості виступу виконавиці.
На прохання дати коментар, фестиваль відмовився від спілкування.
Тому в якості підсумків можемо поділитися aftermovie фестивалю:
Як у них: домовленості між організаторами й артистами
Альона Віолаторка, програмна директорка фестивалю Respublica FEST
«Побутовий та технічний райдери узгоджуються ще на етапі переговорів. Часто буває так, що артист просить якийсь специфічний беклайн, або просто неможливі характеристики для майданчика, на якому йому пропонують виступати. Тоді завдання організатора пояснити, які ж варіанти можливі і артист вирішує, чи трохи змінити райдер, чи продумати сет по-особливому. Але часто ті артисти, що їздять в затяжні тури, нічого особливого не просять, всі вони мобільні та універсальні.
Побутовий райдер також може бути специфічним. Як-от хтось вегетаріанець, хтось веган, їм тофу і соєву воду треба буде везти з іншого міста. Хтось із кимось посварився в гурті, тому їм потрібні окремі автобуси. Або як Rihanna на Sziget-і в райдері прописала, що вся її команда літає виключно літаками (на хвилиночку, 200 чоловік), а їхні речі їздять землею в автобусах. Райдери — невід’ємні частини контракту і обов’язкові до виконання.
Потім погоджуються всі інші нюанси, в тому числі і гонорар. Все це прописується в контракті, що має бути підписаний обома сторонами (артист і організатор). Чим детальніше там все прописано, тим краще. Особливо стаття «форс-мажори», особливо в Україні. Один із ТОПових артистів, який був змушений скасувати концерт у нас через неспокійну ситуацію на Майдані, мав швиденько перепідписати договір, коли зрозумів, що «вже гаряче». Завдяки цьому після скасування вдалось отримати страховку і артист в турі не поніс збитків.
Якщо артист порушує умови договору, то, як правило, його можуть оштрафувати. В основному це стосується нюансів виступу. До нього всю організаторську роботу робить сторона, що приймає. Можуть штрафувати за запізнення на саундчек, за нетверезий стан, за зірваний таймінг. Ходить легенда, що Muse мали штрафувати на фестивалі Reading на 1000 фунтів за хвилину, якщо б вони грали довше, ніж прописано в таймінгу. Все через те, що гурт запізнився на свій же виступ, тому що Белламі не міг знайти улюблений пояс в гримерці.
Якщо порушені умови договору з боку організатора, то артист має право скасувати всій виступ і не повертати оплачений аванс. Як правило, обидві сторони прагнуть знайти консенсус і владнати розбіжності. Артист зацікавлений у тому, щоб виступити і бути побаченим прихильниками. Організатор зацікавлений, щоб артист виступив і на нього прийшли. Був навіть випадок, коли артист міжнародного рівня скасував декілька концертів у Східній Європі, в тому числі і в Україні, коли його букінг-менеджер і агент щось не поділили між собою. Цей артист повернув не тільки аванс, але і відшкодував рекламні витрати, які були понесені організаторами на промо-кампанію (хоча по контракту не був зобов’язаний цього робити). Навіть артисти — люди і вони розуміють, що хороша репутація інколи важливіша, ніж гроші».
«Файне місто»
Фестиваль «Файне місто» у 2016-му став чотириденним і пройшов на території міжнародного аеропорту «Тернопіль» 7-10 липня. Викликом для нього стала конкуренція з київськими фестивалями і негода.
Володимир Пасяка, співорганізатор фестивалю
Коротко про підсумки фестивалю
«За 4 дні фестиваль відвідало 40 000 чоловік, або ж іншими словами більше 10 000 унікальних відідувачів щодня. В принципі, таку кількість фестивальників ми закладали ще на першому етапі планування фестивалю при формуванні бюджету. Цього року ми робили акцент на три складові: залучити відомих іноземних артистів, покращити інфраструктуру фестивалю (санітарна зона, відпочинкова зона, технічного оснащення фестивалю), створити нові музичні та мистецькі локації задля розширення кола слухачів. Всі 3 пункти команда фестивалю протягом року підготовки вивчала, аналізувала та в результаті втілила у життя. Також нам цікаво було провести фестиваль у 4-денному форматі, що безумовно стало ще однією родзинкою нашої події».
Що стало викликом і що далі
«На жаль, 2 надважливих моменти ми не врахували і вони залишилось поза нашою увагою: ми аж ніяк не сподівались, що після оголошення нами дати фестивалю і запуску продажу квитків, ще два фестивалі в Києві за деякий час анонсують свої івенти в ті самі дати. Другий момент — погодні умови. Після аномальної спеки на фестивалі у 2015-му, ми зробили все для того, щоб якомога більше наших відвідувачів захистити від сонця, створивши тіньові зони та навіси над деякими музичними та мистецькими локаціями, поблизу наметових містечок. 2016 зіграв з нами злий жарт — шквальний вітер, дощ, гроза... деякі конструкції просто не витримували, починались технічні проблеми в роботі основних сцен.
Є два основних моменти, пов’язаних зі зміною території: 1) ми розширюємось 2) поряд немає населених пунктів. Цього року фестиваль пройде на території тернопільського іподрому всього за 8 км від Тернополя в сторону Львова. Для проведення фестивалю ми використаємо трохи більше 15 га землі (для прикладу минулого року 10-11 га). Також територія іподрому є більш привабливою, ніж попередня в плані відпочинку за містом: озеро, зелень. Можливо, за кілька років нам вдасться перетворити іподром у так звану приміську пікнік зону міста і там будуть проводитись усі гучні свята міста».
Hedonism
У липні 2016-го на Трухановому острові дебютував фестиваль Hedonism. До лайн-апу, крім українських гуртів, увійшли Lake People, Marcus Marr, Is Tropical та Hot Chip з діджей-сетом. На початку фестивалю гедонізм трохи захмарила поява поліції, обшуки і вилучення алкоголю.
Ростислав Русаков, організатор фестивалю Hedonism
Коротко про підсумки фестивалю
«Результатом задоволені й публіка, й артисти, і партнери. Відгуки в усіх, хто був причетний до Hedonism`у, виключно позитивні. Але в нас є багато запитань і розуміння, що і як можна було б зробити краще».
Що стало викликом і що далі
«В першу чергу, ми не убезпечили себе від вторгнення так званих репресивно-корумпованих органів, повіривши в те, що якщо ведеш бізнес згідно з законом і просуваєш сучасну культуру, то в новій Україні у тебе не виникнуть проблеми. Виявляється, виникнуть, і виявляється, Україна (точніше, її державні пережитки в вигляді «органів») не такі вже й нові, як би нам хотілось і як ми посилено намагаємося довести в ЄС. Нова поліція, на жаль, ширма для отримання кредитів і зменшення внутрішнього тиску. По суті, на всіх ключових посадах залишилися старі, всіма «улюблені» товстощокі кадри. Для них і ви, і ми — якісь незрозумілі наркомани з купою грошей, яких треба для початку на всяк випадок залякати, а потім змусити поділитися. В інших моментах все було зроблено максимально якісно і об’ємно, враховуючи короткий термін підготовки. Який, звісно, буде збільшено наступного року».
Про конфлікт з правоохоронцями через начебто брак дозволу на продаж алкоголю
«Конфлікт не був би конфліктом, якби пронирливі працівники МВС і прокуратури вміли/хотіли читати документи. Всі дозволи на проведення фестивалю і ліцензії на продаж алкоголю/тютюну в нас було заздалегідь і в повному обсязі. І зрозуміло, ми б навіть не починали підготовку до фестивалю, маючи ризик не отримати дозволи. Це було б самогубством. Але в цій країні поки що, на жаль, не все вирішує закон. На підтвердження нашої правди нам повернули конфісковане вже наступного дня, а людей «великодушно» дозволили пустити на територію після багатогодинної затримки через слідчі дії. Що, як розумієте, насторожило велику частину п’ятничної публіки і дало неприємний шлейф усьому фестивалю. У зв’язку з цим хочемо ще раз подякувати усім, хто нас підтримав, особливо інтернет-спільноті, колегам-організаторам і ЗМІ!»
«Джаз Коктебель»
Сцена «Джаз Коктебель». Фото: Arsen Dzodzaev, facebook.com/koktebeljazz
У 2016-му «Джаз Коктебель» знову переїхав і цього разу відбувся в Чорноморську. Музика на узбережжі лунала чотири дні й на чотирьох сценах.
Лілія Млинарич, президентка фестивалю «Джаз Коктебель»
Коротко про підсумки фестивалю
«Фестиваль «Джаз Коктебель» відбувся вже 14-й раз! І це, на наш погляд, дуже гарна новина, враховуючи вимушений переїзд у 2014-му році. Цього року людей було більше, нова локація у Чорноморську сподобалась нашій публіці теж більше, ніж минулорічна. На майданчиках Фестивалю (їх було 4) виступило більш ніж 200 музикантів, лайн-ап на 90% був оригінальний і не перетинався з іншими музичними фестивалями.
Загальна кількість відвідувачів всіх заходів Фесту, включаючи фестиваль сучасного мистецтва ARTISHOCK, близько 40 тисяч. Комерційного успіху нема, і наскільки відомо, у жодного з подібних масштабних українських івентів».
Що стало викликом і що далі
«У світі такого роду фестивалі (які, в першу чергу, мають завдання розвивати подієвий туризм) не є прибутковими, успіхом вважається балансування на рівні самоокупності. Але це можливо, як показує світова практика, за підтримки місцевих громад, держави та меценатів. В Україні такої практики ми тепер не маємо. Фестивалі балансують за рахунок квитків, комерційних партнерів та власних коштів, зазвичай засновників та їх друзів і родин. Якщо хтось з комерційних партнерів відмовляється в останню мить, чи не поспішає виконати свої обіцянки, то маємо справу з виживанням...
Наприклад, місцеві особливості боротьби за владу у Затоці, і були вимушені прийняти рішення про нове місце менш ніж за два місяця до проведення Фестивалю. Якщо казати про нову локацію — то повну необізнаність місцевих мешканців та підприємців. Хоча і намагались через Інтернет та місцеві ЗМІ донести відомості про Фест, але по факту мали деяку невпевненість при організації співпраці: «Що таке цей Фест? Які люди приїдуть?» І мали тратити багато сил на роз'яснення того, хто ми, та пошук рішень організаційних та адміністративних питань. Наприклад, вперше за історію Фесту ми мали платити великі кошти за користування захаращеною та покинутою територією і право прибрати там багаторічні смітники... Позиція була проста : «Ми вас не знаємо... Може, ви якісь непорядні люди! Якщо не заплатите вперед — то нам взагалі однаково, чи буде той ваш Фест, чи ні ! Краще щоб і не було... Бо так спокійніше». Дякуємо і місцевій владі, і місцевим підприємцям, які вступились та допомогли знайти рішення з графіком проплат. Люди, які були найбільш недовірливими, наприкінці подякували. Це теж результат.
Формат Фестивалю незмінний — це свято яскравої та дуже сучасної музики. Два роки поспіль на Фесті не було спеціалізованого джазового майданчика (Волошинської сцени, котра була візитівкою нашого фестивалю). Цього року завдяки допомозі як місцевої адміністрації, так і судноремонтного заводу вдалось організувати такий майданчик у місцевому Палаці культури. Це була інша сцена, але три дні там звучав дуже красивий український джаз. Щодо кількості відвідувачів — то звісно, їх зараз менше, ніж у 2012-2013 роках у Коктебелі, але маємо ріст цього року. Ми ставимо амбітні цілі — залишатись найбільш атмосферним оупен-ейром в Україні».
Polyana
Цього року в Карпатах вперше відбувся фестиваль Polyana. Він проходив на двох сценах у період з 9 по 11 вересня. Хедлайнерами стали французи Deep Forest, а українську сцену очолила ONUKA.
Євгенія Стрижевська, ідеолог Polyana Music Festival
Коротко про підсумки фестивалю
«Він відбувся, попри все. На фестивалі суттєвим критерієм є атмосфера. Це — найважливіший чинник, що вирізняє фестивалі, як один від одного, так і з-поміж сольних концертів. Бо це — місце (а нам із ним явно пощастило), це люди-аудиторія, що збирається на різних виконавців, чи просто на відкриття чогось нового, це — погода, що є дуже важливим чинником для усіх. Якщо говорити про ці складові — то несподівано й дуже приємно, що все це склалося в єдиний організм, й створило ту незабутню атмосферу ночі в осінніх Карпатах, яку ми малювали в своїй уяві.
Я вважаю, що цей фестиваль робить одна з найкращих в Україні команд, і за рівнем професійності, й за рівнем самовіддачі. Й попри перший рік проведення Polyana Music Festival — ми не отримали серйозних зауважень на свою адресу».
Що стало головними викликами і що далі
«Те, що врахували на наступний фестиваль:
- Буде змінений графік роботи однієї зі сцен;
- Буде додано ще один день роботи Main Stage;
- Cподіваємося, у нас вийде заснувати ще одну сцену на фестивалі;
- Будуть видозмінені канали комунікації у Закарпатській області та формат спілкування з населенням.
Промо-кампанія Polyana Music Fest 2017 — розпочалася 12 вересня 2016 року».
- Поділитися: