Інфляція з Близького Сходу. Як відобразилися події навколо Ірану на вартості бензину в Україні
З початку воєнного конфлікту між Ізраїлем та Іраном, що припав на 13 червня, світовий ринок нафти активно хитався. Ціна на нафту то стрімко зростала, то стрімко падала, створюючи невизначеність для цілого енергетичного ринку.
Спроби Ірану почати виробництво власної ядерної зброї не сподобалися не лише Ізраїлю, але й США.
Напередодні першого масштабного ізраїльського удару по ядерній і військовій інфраструктурі Ірану барель нафти еталонної марки Brent коштував 69 доларів. У день удару ціна зросла й зафіксувалася на рівні 74 доларів. Ринок готувався навіть до апокаліптичних сценаріїв. Мало хто міг зрозуміти, що в головах в іранського керівництва.
Обмін ракетними ударами продовжувався, вартість нафти на цьому фоні зростала — вже 19 червня до майже 79 доларів, що є п’ятимісячним максимумом. Але вже 24 червня, після доєднання до конфлікту США на боці Ізраїлю, ціна нафти Brent відкотилася до 69 доларів, як і напередодні конфлікту.
Коли на ринку нафти шторм
Ціни на нафту зростають і падають не через сам факт воєнного конфлікту між Ізраїлем та Іраном. Не через кількість запущених ракет і не через кількість загиблих.
І навіть не через те, що Іран є аж таким великим виробником та продавцем нафти на міжнародному ринку. Іран видобуває приблизно 3,3 мільйона барелів нафти на добу, експортуючи з них 2 мільйони. Основним покупцем іранської нафти є Китай, який на 15% залежить від нафтового імпорту з Ірану.
Так, частка Ірану на світовому нафторинку — близько 2%. Не найбільший важіль, щоб мати критичний вплив на нафтові ціни.
Річ у тому, що Іран та його військово-морський флот контролюють Ормузьку протоку в Перській затоці. Приблизно 20% усіх нафтових постачань проходять через цю протоку. Через неї експортують паливо Ірак, Кувейт, Саудівська Аравія, Катар, ОАЕ та сам Іран. Тому найбільший важіль впливу на нафтові ціни Іран має у вигляді контролю над Ормузькою протокою.
22 червня іранський парламент проголосував за закриття Ормузької протоки. «Немає сумнівів, що закриття протоки відправить ціни на нафту ще вище, можливо за 100 доларів за барель на певний час», — прогнозувала американська ділова газета Wall Street Journal. Але рішення іранського парламенту не є остаточним, його ще має затвердити Вища рада національної безпеки.
«Важливо, що Ормузьку протоку контролює не лише Іран, але й Оман. Псувати відносини з усіма своїми сусідами Іранові виллється набагато дорожче. Як на мене, є певна неофіційна домовленість щодо того, що Сполучені Штати не атакують нафтову інфраструктуру Ірану, а Іран не блокує рух танкерів через протоку», — каже Геннадій Рябцев, експерт з енергетики та професор Києво-Могилянської школи врядування.
«Для США, Китаю, Європи високі ціни на нафту не потрібні. Високі ціни потрібні росії, Ірану. Для світової економіки, промислово розвинутих країн у разі дуже негативних сценаріїв усе це дуже загрозливо, — пояснює Михайло Гончар, президент центру глобалістики “Стратегія XXI”. — Тому китайська дипломатія намагається по-тихому урезонити Іран, щоб не було різких рухів».
Пристрасті навколо цін на нафту роздмухують росіяни, які хочуть повернути нафту по 100 доларів за барель, як у 2022 році, і великі банки, які на нафті заробляють.Михайло Гончар, президент центру глобалістики «Стратегія XXI»
Окрім самої нафти, суттєво зросли ціни на оренду танкерів. Так, вартість оренди великого танкера, здатного перевозити 2 мільйони барелів нафти, збільшилася з приблизно 20 тисяч доларів до 47 600 доларів на дистанцію Перська затока — Китай.
22 червня збройні сили США завдали ударів по ядерній інфраструктурі Ірану, зокрема по об’єктах Фордо, Натанз та Ісфахан. Було використано 14 «супербомб» вагою по 14 тонн, які скидали бомбардувальники B-2, а також ракети Tomahawk, запущені з підводного човна.
«Удар по Ірану відбувся на вихідних, тому що на вихідних біржі не працюють, через це не було паніки. На ринок нафти в короткій, сьогоднішній перспективі дуже впливають новини», — зазначає Андрій Закревський, експерт з енергетики.
Ціна нафти Brent наступного ранку підскочила до 80 доларів за барель. Ринок почав чекати найгіршого — що ось-ось Іран закриє Ормузьку протоку й піде на подальшу масштабну ескалацію.
Американський президент Дональд Трамп з приводу цього опублікував пост: «Звертаюся до всіх, не підіймайте ціни на нафту. Я все бачу! Ви граєте в інтересах ворога. Не робіть цього!».
«Якщо говорити про оцінку ефективності цих ударів, то вони не до кінця досягли мети, попри застосування “супербомби”. Безповоротного припинення можливості для Ірану напрацьовувати ядерну бомбу не досягнуто», — вважає Михайло Гончар із центру «Стратегія XXI».
Відтак, нафтовий ринок чекав на продовження ескалації. Але трапилося інакше. Іран відповів не закриттям Ормузької протоки, а повітряним ударом по американській військовій базі в Катарі. Ринок сприйняв це як сигнал того, що Іран не хоче мати подальшого напруження, адже відповідь могла б бути сильнішою.
Так, ціна нафти відкотилася до 69 доларів за барель. Експерт з енергетики Геннадій Рябцев зазначає, що в ціні, коли нафта торгувалася за близько 80 доларів, принаймні 30% цієї вартості становив спекулятивний складник. Це означає, що біржові інвестори розігнали ціни на нафту постійним її купуванням. Але якоїсь миті хтось із них не витримує — і починає продавати нафту, щоб зафіксувати прибуток. Потім це починають робити всі інші, знижуючи нафтові ціни. Саме це й сталося, коли нафта впала з піка назад до 69 доларів.
23 червня, ввечері за американським часом Дональд Трамп повідомив, що Ізраїль та Іран домовилися про припинення вогню. 24 червня вранці Ізраїль офіційно це підтвердив. Проте вже через годину Іран здійснив іще один ракетний обстріл ізраїльської території, щоправда, не дуже інтенсивний.
Ймовірно, Іран хоче повернутися до своєї звичної стратегії за ізраїльським напрямком — «ні війни, ні миру».
Бензин в Україні любить дорожчати
Якщо на початку червня бензин марки А-95 преміум коштував 58,88 гривні за літр, то зараз — 63,12 гривні. Бензин А-95 подорожчав із 54,59 гривні до 58,90 гривні. Ціна бензину А-92 зросла з 51,99 гривні за літр до 57,45 гривні. А дизельне пальне здорожчало з 52,48 гривні до 55,96 гривні.
«Є певний “розліт” — дехто з мереж плюс дві гривні на бензині додав, а хтось і плюс п’ять гривень заробив за цей період», — говорить Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії Нафторинок.
Дев’яносто п’ятий бензин Е-5 коштує вже понад 62 гривні за літр — і це якраз є наслідком нашої прямої залежності від постачань нафтопродуктів із Європи. Оскільки трейдери прив’язують власні котирування до цих самих спекулятивних нафтових котирувань, то поки існує цей зв’язок, ми будемо за нього платити. І, найімовірніше, матимемо ще зростання, насамперед для бензину.Геннадій Рябцев, експерт з енергетики та професор Києво-Могилянської школи врядування
При цьому ціна автомобільного газу майже не змінилася — він коштує нині 34,53 гривні за літр. «Історично газовий ринок і ринок бензину відокремлені, бо автомобільний газ виробляють не тільки нафтопереробні заводи, але виробляють його й на промислах, де видобувають природний газ і газовий конденсат. Тому ці ринки відокремлені», — пояснює аналітик Олександр Сіренко.
Якщо брати період зростання нафти із 69 доларів за барель до 79 доларів, то це — зростання на 14%. Ціна ж бензину А-95 виросла на 8%. Це означає, що коли б висока ціна на нафту збереглася, то бензин здорожчав би ще приблизно на три гривні. Але нафта впала.
А втім, це зовсім не означає, що впадуть українські ціни на бензин. Мережі АЗС дуже швидко реагують на світові ціни, коли ті підвищуються, але набагато повільніше це роблять, коли ціни падають. Логічно ж — мають у тому свій комерційний інтерес.
Україна імпортує майже всі нафтопродукти, що робить її вразливою до змін на світовому ринку. Пальне постачається з країн Європи, як-от Польща, Литва, Румунія. Через це ціни на українських АЗС значною мірою залежать від світових цін на нафту та нафтопродукти, а також від логістичних витрат і курсу валют.Олена Лапенко, DiXi Group
Так, гривня відносно євро пішла далі 48 гривень, а така девальвація означає, що акциз із бензину, котрий рахується в євро, стає більш дорогим — а відтак більш дорогим стає і автомобільне паливо.
21 червня російські ракети й дрони поцілили в енергетичну інфраструктуру міста Кременчук, де розташований Кременчуцький нафтопереробний завод. Але, кажуть експерти, тепер уже немає причин боятися через вплив цих подій на ціни на бензин.
«росіяни чомусь ніяк не можуть розбомбити розбомблене й гатять по підприємству, яке палало вже декілька разів. Напевно, у них просто дуже багато ракет. У нас же завод і так не працює. Якби він працював, виробляв пальне, то після недавнього обстрілу ми б уже бачили ціну бензину за 70 гривень за літр. Такою була б реакція», — каже аналітик Олександр Сіренко.
Однак уже навіть нинішнє зростання цін на пальне може мати суттєвий негативний вплив на українську економіку, адже це може спричинити зростання цін на низку товарів. Споживчі ціни й так зростають на 15,9% у річному обчисленні, що викликає головний біль у керівництва уряду та Національного банку.
«Зростання цін на пальне, яке фіксується вже зараз, і прогноз щодо подальшого зростання створює серйозний тиск на українську економіку, особливо влітку, коли аграрний сектор активно працює», — пояснює Олена Лапенко з DiXi Group.
Ріст витрат на дизель, які сягають 7-8% собівартості зерна (а іноді й більше), знижує рентабельність фермерів і може призвести до подорожчання харочових продуктів.Олена Лапенко, DiXi Group
«Буквально за тиждень-два в південних регіонах почнуть збирати врожай. Коли ця продукція пройде обробку і її можна буде рахувати — ближче до серпня, — от тоді ми й зрозуміємо, який був вплив додаткових 2-3 гривень у ціні літра дизелю на кінцеву ціну продукції», — вважає аналітик Олександр Сіренко.
Судячи з усього, до подальшого зростання цін таки слід приготуватися. Так, Всеукраїнська аграрна рада прогнозує здорожчання хліба на 20% до кінця року, зокрема через ріст витрат на транспортування. «Ціна логістики сьогодні, коли відбуваються коливання на паливо, теж закладає основу ціноутворення на хліб», — підкреслив Денис Марчук, заступник голови ВАР.
Можуть зрости й популярні послуги таких сервісів таксі, як Uber, Bolt, Uklon та інших. Зростання цін може торкнутися й автобусних перевезень.
І якщо наразі світові ціни на нафту припинили стрімке зростання — заспокоюватися рано. Ізраїль та Іран знову можуть влаштувати ескалацію, а ринок нафти реагуватиме на це звичним для себе чином — зростанням цін. Та й іранські лідери дуже добре розуміють, що володіють «золотою акцією» у вигляді контролю над Ормузькою протокою. Потрібної їм миті вони можуть скористатися цією можливістю, а тоді зростання цін зупинити одним постом Дональда Трампа буде вкрай важко.
Якщо ціна нафти коливатиметься в районі 79-80 доларів за барель, то бензин на українських АЗС на це реагує зростанням вартості на 8-10%. Якщо ж ціни будуть лишатися в районі 70 доларів, то зростання вартості бензину буде обмеженим, меншим за 10%, вважає Олена Лапенко з DiXi Group. Якщо ж на Близькому Сході станеться глибока криза з негативним сценарієм — то бензин в Україні може здорожчати на 13-15% або й більше.
У будь-якому разі, зростання вартості нафти стримуватиме доволі повільна економічна динаміка в Європі та США, економічні проблеми Китаю через слабкий тамтешній внутрішній попит. Все це своєю чергою знижує попит на нафту.
Однак Україні слід готуватися до різних сценаріїв.