Apple, Tesla, PayPal, Starbucks: коли відомі бренди прийдуть в Україну
Понад 15 років компанія IKEA, найбільший у світі продавець меблів і товарів для дому, не могла вийти на український ринок. Причин було чимало: корупція, нестабільна економічна ситуація, революційні події. Але у лютому 2021 року це таки сталося — компанія відкрила перший магазин та анонсувала появу ще одного у вересні. Чи дасть приклад IKEA «зелене світло» іншим відомим брендам брати курс на український ринок — читайте у нашому матеріалі.
Apple. У посередників — дорожче
Одна із найпопулярніших та найбільш очікуваних компаній, якої не вистачає на українському ринку, — це Apple. Так-так, те, що українці давно користуються iPhone не означає, що компанія працює тут офіційно. Лише у травні 2020 року компанія зареєструвала в Україні юридичну особу — власне представництво зі статутним капіталом у 2,7 мільйона гривень.
Тоді українські архітектори Антон Каламбет та Ілля Растворов навіть розробили концептуальний проєкт Apple Store Kyiv — як міг би виглядати бутик електроніки Apple, якби компанія відкрила свій магазин в українській столиці. Розмістили потенційний магазин на Хрещатику. Однак на цьому все і завершилося.
Як же техніка Apple потрапляє на український ринок? Із 2017 року офіційним дистриб’ютором Apple в Україні стала компанія «ASBIS Україна», яка входить у міжнародний холдинг ASBIS Group зі штаб-квартирою на Кіпрі. Американську техніку вони лише завозять в Україну. Продають її мережеві магазини, як-от Citrus, «Алло», «Фокстрот», MOYO. Через податки та витрати на логістику ціни на гаджети є набагато вищими, ніж на офіційному сайті Apple. Для порівняння, iPhone 12 на 64 Гб у виробника коштує $729, тоді як в українських магазинах новий смартфон можна купити за $1044. Усі продавці Apple, які не внесені до списку на сайті постачальника, працюють нелегально. Таку техніку завозять як особисті гаджети без сертифікації та сплати податків, відповідно й продають дешевше. Через це українським компаніям, що продають американську техніку «по-білому», невигідно це робити.
Тож коли Apple прийде в Україну, аби ми змогли купувати «яблучні» гаджети із не завищеними цінами, поки не відомо. Сама компанія також не повідомляє про свої плани щодо України.
Tеsla. Напрям на Східну Європу
Ще одна американська компанія, на яку з нетерпінням чекають фанати електромобілів, — Tesla. Наразі офіційно купити новий автомобіль можна лише у європейських країнах та привезти його в Україну. Раніше це можна було зробити самостійно через сайт, зараз — лише через фірму-посередника. У 2019 році Ілон Маск написав у Twitter, що компанія бере напрям на Східну Європу. Українські фанати Tesla організували флешмоб та зняли відео для Ілона Маска, аби він звернув увагу, що в нас досі нема ні представництва бренду, ні зарядних станцій. Один із учасників написав у Twitter: «Ілоне, нам потрібні зарядні станції». Й отримав відповідь: «Ок». Суперчарджери Tesla планувала побудувати ще з 2016 року, але постійно відтерміновувала. Зараз на офіційній сторінці компанія пише, що дві станції — у Рівненській області та на виїзді з Житомира — скоро з’являться. Передбачають, що це відбудеться не раніше 2022 року.
PayPal. Не все втрачено
Не один рік Україна чекає на PayPal — це найпопулярніша міжнародна платіжна електронна система, якою користуються 200 мільйонів користувачі у 190 країнах. Вона дозволяє швидше та безпечніше робити оплату онлайн та переказувати кошти. Це спростило б життя фрилансерам та підприємцям, які працюють із закордонними клієнтами.
З 2018 року PayPal доступний в Україні з обмеженими функціями — можна лише створювати акаунти в системі, додавати свої картки й розраховуватися ними на іноземних сайтах. Однак система не дозволяє приймати та виводити кошти з рахунків на картки українських банків.
Чому PayPal досі не працює повноцінно в Україні? Минулого року засновник monobank Дмитро Дубілет в інтерв’ю заявив, що Україна не цікава для платіжної системи, тому нам потрібно економічно зростати, щоб стати привабливими.
Але не всі шанси втрачені. У травні 2020 року Міністерство цифрової трансформації заявило, що відновлює діалог із PayPal та планує залучити міжнародні цифрові сервіси в Україну.
Starbucks. Час — настав
Інформація про прихід популярної американської компанії Starbucks в Україну неодноразово з’являлася у ЗМІ. Навіть Віталій Кличко заявляв, що вихід на український ринок мережі кав’ярень Starbucks — це «питання часу».
І от у січні 2021 року час настав. Ну, майже. Одна із найбільших продовольчих корпорацій у світі — компанія Nestle — стала офіційним дистриб’ютором бренду Starbucks і постачатиме на український ринок каву. У магазинах уже продаються чотири види, ціна за одну пачку — 172 гривні. Наразі про кав’ярні не йдеться.
Чи зміниться ситуація на ринку після появи IKEA?
Найімовірніше, ні. Загалом український ринок є привабливим для міжнародних компаній, адже тут 40 мільйонів потенційних покупців, кажуть експерти. До того ж розвиток електронної комерції дозволяє компаніям працювати без запуску фізичної мережі.
«Для українських інвесторів прихід IKEA став добрим сигналом. Але сказати, що у Financial Times напишуть про це — навряд чи», — розповідає Гліб Вишлінський, виконавчий директор Центру економічної стратегії. Серед причин, чому відомі компанії не йдуть до України, експерт називає низький рівень доходу громадян, корупцію, незахищені права власності.