Apple, Tesla, PayPal, Starbucks: коли відомі бренди прийдуть в Україну

Понад 15 років компанія IKEA, найбільший у світі продавець меблів і товарів для дому, не могла вийти на український ринок. Причин було чимало: корупція, нестабільна економічна ситуація, революційні події. Але у лютому 2021 року це таки сталося — компанія відкрила перший магазин та анонсувала появу ще одного у вересні. Чи дасть приклад IKEA «зелене світло» іншим відомим брендам брати курс на український ринок — читайте у нашому матеріалі.

Apple. У посередників дорожче

Одна із найпопулярніших та найбільш очікуваних компаній, якої не вистачає на українському ринку, — це Apple. Так-так, те, що українці давно користуються iPhone не означає, що компанія працює тут офіційно. Лише у травні 2020 року компанія зареєструвала в Україні юридичну особу — власне представництво зі статутним капіталом у 2,7 мільйона гривень.

Тоді українські архітектори Антон Каламбет та Ілля Растворов навіть розробили концептуальний проєкт Apple Store Kyiv — як міг би виглядати бутик електроніки Apple, якби компанія відкрила свій магазин в українській столиці. Розмістили потенційний магазин на Хрещатику. Однак на цьому все і завершилося.

Як же техніка Apple потрапляє на український ринок? Із 2017 року офіційним дистриб’ютором Apple в Україні стала компанія «ASBIS Україна», яка входить у міжнародний холдинг ASBIS Group зі штаб-квартирою на Кіпрі. Американську техніку вони лише завозять в Україну. Продають її мережеві магазини, як-от Citrus, «Алло», «Фокстрот», MOYO. Через податки та витрати на логістику ціни на гаджети є набагато вищими, ніж на офіційному сайті Apple. Для порівняння, iPhone 12 на 64 Гб у виробника коштує $729, тоді як в українських магазинах новий смартфон можна купити за $1044. Усі продавці Apple, які не внесені до списку на сайті постачальника, працюють нелегально. Таку техніку завозять як особисті гаджети без сертифікації та сплати податків, відповідно й продають дешевше. Через це українським компаніям, що продають американську техніку «по-білому», невигідно це робити.

Тож коли Apple прийде в Україну, аби ми змогли купувати «яблучні» гаджети із не завищеними цінами, поки не відомо. Сама компанія також не повідомляє про свої плани щодо України.

Tesla Model S підключена до станції заряджання автомобіля в Сібруку, штат Нью-Йорк, 24 серпня 2018 рокуAP/Charles Krupa

Tеsla. Напрям на Східну Європу

Ще одна американська компанія, на яку з нетерпінням чекають фанати електромобілів, — Tesla. Наразі офіційно купити новий автомобіль можна лише у європейських країнах та привезти його в Україну. Раніше це можна було зробити самостійно через сайт, зараз — лише через фірму-посередника. У 2019 році Ілон Маск написав у Twitter, що компанія бере напрям на Східну Європу. Українські фанати Tesla організували флешмоб та зняли відео для Ілона Маска, аби він звернув увагу, що в нас досі нема ні представництва бренду, ні зарядних станцій. Один із учасників написав у Twitter: «Ілоне, нам потрібні зарядні станції». Й отримав відповідь: «Ок». Суперчарджери Tesla планувала побудувати ще з 2016 року, але постійно відтерміновувала. Зараз на офіційній сторінці компанія пише, що дві станції — у Рівненській області та на виїзді з Житомира — скоро з’являться. Передбачають, що це відбудеться не раніше 2022 року.

PayPal. Не все втрачено

Не один рік Україна чекає на PayPal — це найпопулярніша міжнародна платіжна електронна система, якою користуються 200 мільйонів користувачі у 190 країнах. Вона дозволяє швидше та безпечніше робити оплату онлайн та переказувати кошти. Це спростило б життя фрилансерам та підприємцям, які працюють із закордонними клієнтами.

З 2018 року PayPal доступний в Україні з обмеженими функціями — можна лише створювати акаунти в системі, додавати свої картки й розраховуватися ними на іноземних сайтах. Однак система не дозволяє приймати та виводити кошти з рахунків на картки українських банків.

Чому PayPal досі не працює повноцінно в Україні? Минулого року засновник monobank Дмитро Дубілет в інтерв’ю заявив, що Україна не цікава для платіжної системи, тому нам потрібно економічно зростати, щоб стати привабливими.

Але не всі шанси втрачені. У травні 2020 року Міністерство цифрової трансформації заявило, що відновлює діалог із PayPal та планує залучити міжнародні цифрові сервіси в Україну.

Жінка несе замовлення зі Starbucks в Пітсбургу, США, 27 травня 2020 рокуAP/Gene J. Puskar

Starbucks. Час настав

Інформація про прихід популярної американської компанії Starbucks в Україну неодноразово з’являлася у ЗМІ. Навіть Віталій Кличко заявляв, що вихід на український ринок мережі кав’ярень Starbucks — це «питання часу».

І от у січні 2021 року час настав. Ну, майже. Одна із найбільших продовольчих корпорацій у світі — компанія Nestle — стала офіційним дистриб’ютором бренду Starbucks і постачатиме на український ринок каву. У магазинах уже продаються чотири види, ціна за одну пачку — 172 гривні. Наразі про кав’ярні не йдеться.

Чи зміниться ситуація на ринку після появи IKEA?

Найімовірніше, ні. Загалом український ринок є привабливим для міжнародних компаній, адже тут 40 мільйонів потенційних покупців, кажуть експерти. До того ж розвиток електронної комерції дозволяє компаніям працювати без запуску фізичної мережі.

«Для українських інвесторів прихід IKEA став добрим сигналом. Але сказати, що у Financial Times напишуть про це — навряд чи», — розповідає Гліб Вишлінський, виконавчий директор Центру економічної стратегії. Серед причин, чому відомі компанії не йдуть до України, експерт називає низький рівень доходу громадян, корупцію, незахищені права власності.