Білорусь зробила крок до торговельної війни з Україною. Що сталось?

Рада міністрів Білорусі запровадила режим індивідуального ліцензування на імпорт низки українських товарів. У Міністерстві економіки України назвали це дискримінацією.

Про це повідомила пресслужба українського економічного відомства.

За оперативною інформацією Мінекономіки, це рішення Рада міністрів Білорусі затвердила постановою №292 від 26 травня.

Режим індивідуального ліцензування буде розповсюджуватися на кондитерські вироби, шоколад, соки, пиво, плити Деревинно-стружкова плитаДСП та Деревноволокниста плитаДВП, шпалери, туалетний папір і паковання, цеглу, керамічну плитку, шкільні ампули, сільгосптехніку для сіяння, пральні машини та меблі.

Рішення набуде чинності через 10 днів після публікації та розраховане на 6 місяців.

Що на це кажуть у Мінекономіки України?

Там уже назвали такі дії Білорусі «необґрунтованими та дискримінаційними». Мовляв, режим індивідуального ліцензування означає ручне управління ввезенням української продукції до Білорусі.

Зараз Кабінет міністрів проводить консультації з виробниками щодо того, як усунути негативні наслідки таких дій з боку уряду Білорусі.

Постачання бензину також під питанням

Як повідомив директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн, Білорусь, схоже, вирішила закрити постачання бензину А-95 в Україну. Куюн назвав це «найгіршим рішенням, яке могли ухвалити білоруси в поточній ситуації». За його словами, цей бензин займає 50% ринку в Україні.

«Я так розумію, консультації ще тривають. Але завдання стоїть нестандартне — знайти 50 тисяч тонн "п'ятого". Без моря не обійтися, а я навіть не пам'ятаю, коли востаннє ця марка приходила морем. Думаю, вихід знайдемо», — написав він.

Як пише enkorr із посиланням на власників довгострокових контрактів із постачання бензину, «Білоруська нафтова компанія» (БНК) поки що не підтвердила постачання бензину марки А-95 для українських контрагентів на червень.

«Сьогодні нам сказали, що поставок А-95 не буде зовсім. Тим часом А-92 буде поставлений повний обсяг», — заявив один зі співрозмовників видання, не назвавши причину такого рішення з боку БНК.

Інше джерело зазначило, що переговори ще тривають. Він додав, якщо БНК справді зупинить постачання А-95 в Україну, це завдасть сильного удару по репутації компанії.

Економічні зв'язки двох країн

У 2020 році Україна за обсягом товарообігу та експорту посіла друге місце серед усіх торговельних партнерів Білорусі та четверте місце за імпортом, вказано на сайті посольства Білорусі в Україні. Білорусь є шостим торговим партнером України після Китаю, Польщі, Росії, Німеччини та Туреччини.

У 2020 році товарообіг між двома країнами становив 4,5 мільярда доларів і скоротився на 22,2%, якщо порівняти із січнем-груднем 2019 року. Експорт білоруських товарів в Україну становив 3,1 млрд доларів (падіння на 24%). Імпорт українських товарів — 1,4 млрд (зниження на 17,7%).

Основою білоруського експорту у 2020 році були нафтопродукти, мінеральні, калійні та азотні добрива, кокс і бітум, нафтові гази, трактори й тягачі, вантажні автомобілі, плити ДВП, шини.

Натомість з України везли сільськогосподарську і продовольчу продукцію, вантажні залізничні або трамвайні вагони, частини рухомого складу, лікарські засоби тощо.

З чого все почалося?

23 травня в Мінську затримали білоруського опозиціонера й співзасновника опозиційних білоруських Telegram-каналів Романа Протасевича. Він перебував на літаку Ryanair, який прямував з Афін до Вільнюса.

Під час прольоту над територією Білорусі тамтешні диспетчери повідомили про ймовірне мінування борту. Літак у супроводі винищувача сів в аеропорту Мінська. Там під час повторного огляду пасажирів затримали Протасевича, а також його дівчину, громадянку Росії Софію Сапегу. Її заарештували на два місяці за звинуваченнями в кримінальних правопорушеннях.

Вимушену посадку літака й затримання Протасевича засудили європейські політики, США й УкраїнаКраїни ЄС і Велика Британія вирішили закрити своє небо для білоруських літаків. Україна припинила авіасполучення з Білоруссю з 26 травня.

Також Кабінет Міністрів із 00:00 29 травня заборонив літакам, зареєстрованим у Білорусі, входити в повітряний простір України.