«Боротьба з симптомами, а не з хворобою»: антикорупціонери розкритикували ідею прирівняти корупцію до держзради
Організація Transparency International Ukraine назвала ініціативу президента Володимира Зеленського щодо прирівняння корупції до державної зради «поганою ідеєю». На думку антикорупціонерів, це лише порушить довготривалу і комплексну боротьбу з хабарництвом в Україні.
Про це йдеться в заяві TiU.
В організації назвали шість причин, чому вважають ідею «дуже поганою»:
- Боротьба з корупцією — це виклик для всього світу, а не лише для України. І лише посиленням відповідальності за корупційні злочини знизити рівень корупції неможливо.
- Одна з цілей корупційних злочинів — фінансова вигода. Тож ефективно запобігати таким правопорушенням та боротися з ними варто, прибравши можливості для такої вигоди та забезпечивши невідворотність покарання за ці злочини, пояснюють у TiU.
- Розглядом справ щодо державної зради займаються органи Служби безпеки України, і такі розслідування — це об’ємна і важка робота. Водночас такі провадження передбачають безпрецедентні обмеження прав громадян, навіть у разі, коли ідеться суто про підозру в подібних злочинах. І в судах розгляди таких справ тривають теж дуже довго.
- У самій СБУ вже були підслідні корупційні злочини. Власне, саме Служба безпеки й розслідувала їх протягом 23 років після здобуття Україною незалежності. Але у 2013 році Україна мала найнижчі показники в Індексі сприйняття корупції — всього 25 балів. Також виникають застереження стосовно здатності СБУ уникати впливу, в тому числі з боку президентської вертикалі, тому аполітичність її розслідувань може бути під питанням.
- Прирівняння корупції до державної зради, навіть лише на час воєнного стану, може негативно вплинути на майбутню євроінтеграцію України. І так само це може погано відбитися на посиленні верховенства права в державі та питанні захисту прав людини. Адже виходить, що іншим шляхом, крім засекречення справ щодо корупції, Україна неспроможна подолати цю проблему.
- «Просте рішення» у вигляді змін до Кримінального кодексу ніколи не призводило ні до чого хорошого. Приклад — кримінальна відповідальність за неособисте голосування, де, попри виявлені факти, жодного народного депутата не притягнуто до кримінальної відповідальності.
У TiU вважають, що такі ініціативи — «це більше про боротьбу з симптомами, а не з хворобою». Там також додали, що досвід країн із найбільш суворим покаранням за корупцію, як, наприклад, Китай, показує, що навіть загроза розстрілу за хабарі не зменшує реальний рівень корупції в країні.
«В Україні вже створені антикорупційні інституції, які показали успішний старт і ефективність своєї роботи. Ці органи є незалежними та самостійними, і саме цю незаангажованість треба розвивати, а не жертвувати нею заради швидких і простих рішень», — зазначали в організації.
Що передувало?
Президент Володимир Зеленський 27 серпня заявив, що має намір подати на розгляд парламенту законопроєкт щодо прирівняння корупції до державної зради на воєнний час.
Він наголосив, що така ініціатива має стати серйозним інструментом для того, аби у службовців не з’являлися думки про корупційні дії.